רקע
שמואל גילר
בית הספר הצרפתי 'פרייר דה לה סאל' ביפו
1.jpg

בית הספר הצרפתי ביפו

על שער הכניסה של בית הספר הצרפתי ברחוב יפת 23 כתובה השנה 1883, אלא שזו אינה שנת בניית הבניין, אלא תחילת פעילות בית הספר. הוא החל לפעול ב־16 באפריל 1882, כאשר שלוש כיתות נפתחו בביתו של סאלים קאסר, היום מוזיאון אילנה גור, בהנהלת הכומר נאון מרי.1 אליו הצטרפו שלושה אחים נוספים ממכון האחים שייסד ג’אן בטיסט דה לה סאל (1719־1651). הוא נולד בריימס שבצרפת והוכשר ככומר ורכש השכלה רחבה בפילוסופיה, תיאולוגיה, מדעים, ואומנויות. מטרתו הייתה לסייע בחינוך צעירים קתולים, והיום פועלת הרשת בשמונים ושתיים מדינות בעולם. בשנת 1950 הכריז האפיפיור פיוס ה־12 על לה סאל כקדוש. שפת הלימוד ביפו היא צרפתית, ובמהלך השנים למדו בו בני העילית היפואית. היום לומדים גם ערבית ועברית, אך בחינת הבגרות היא צרפתית.

פרופ' דניאל מונטרסקו שלמד בבית הספר בצעירותו, כתב בכתבה שהוקדשה לבית הספר. הוא סיפר כי בית הספר הוזכר כבר ב’וועדת פיל' (1937) כמופת של דו קיום וסולידריות בזמן מאבק אלים. בית הספר ממשיך לדבריו את המסורת הלבנטינית הרב־תרבותית שאפיינה את ארצות הים התיכון בתקופה הקולוניאלית. בבית הספר לומדים נוצרים, מוסלמים, ויהודים, ורבים מתלמידיו הם ילדי הסגל הדיפלומטי מארצות דוברות צרפתית. בבית הספר הסמוך ‘טאביתא’, בניהול הכנסייה הסקוטית, לומדים ילדי דיפלומטים מארצות דוברות אנגלית.

מגרש בית הספר הנוכחי נרכש ב־18 במרס 1886, מול בית החולים הצרפתי סנט לואי של מסדר האחיות סנט ג’וזף. בית הספר היה ללא תשלום, אולם בשנת 1889 נוסד לידו הקולג' סנט ג’וזף, בו נדרש תשלום מבני העילית היפואית. בטקס חנוכת המוסד החדש נכחו הקונסולים של צרפת, איטליה, ספרד, ורוסיה, וגם מושל יפו ונכבדי העיר. בניית בניין בית הספר הושלמה בשנת 1890, וזמן קצר לאחר מכן הורחבה החצר כשנרכשו בתים סמוכים ממשפחות באנאט וכנעען, וגם חלקה של מסדר האחיות הכרמליתיות שהייתה צמודה לבית הספר ‘טאביתא’. בשנת 1903 נבנה אגף מעבדות הכימיה והפיסיקה הניצב עד היום על רחוב יפת. בקומת הקרקע נבנו מספר חנויות הפונות לרחוב.

בשנת 1898 נפתח בית ספר נוסף ללא תשלום דמי לימוד בביתו של זבורה שנקרא ‘בית ספר סנט אנטואן’. הוא ניצב עד היום ברחוב שערי ניקנור 22. הבניין נמכר בשנת 1958 לעיריית תל אביב ושימש גן ילדים לחינוך מיוחד. בית ספר נוסף של המסדר הסלזייאני נבנה בשנת 1907 על קרקע של משפחת רוק, מצפון לבית החולים הצרפתי. בית הספר שנוסד כדי להכשיר בעלי מקצוע פעל עד שנת 1912, ובספטמבר 1920 הוא הושכר לוועד הצירים הציוני ונחנך בו ‘בית החלוץ’. במהלך מלחמת העולם הראשונה פסקה פעילות בית הספר פרייר והוא שימש כמטה לצבא הטורקי, ולאחר כיבוש יפו בידי הבריטים, בנובמבר 1917, התמקמה בו מפקדת הצי עד ל־2 באפריל 1918. אז נפתחו שוב שלושת בתי הספר. בקולג' סנט ג’וזף נפתחו שבע כיתות, בבית הספר החופשי משכר לימוד שלוש כיתות, ובבית הספר סנט אנטואן שתי כיתות.

פסלו של סנט ג’וזף הניצב על גג בית הספר נתרם בשנת 1926 בידי אלפרד רוק, שלמד בבית הספר והיה חבר הוועד המנהל. מדרום לבית הספר ניצב מנזר האחיות סנט ג’וזף שניהלו במקום בית ספר לבנות ואת בית החולים על שם המלך הקדוש לואי התשיעי שנחנך בשנת 1879. בשנת 1960 נבנה בחצר בית הספר לבנות אגף חדש בתכנון האדריכל יצחק רפופורט. בניין בית החולים נמכר בשנות האלפיים ליזם שהקים עליו את מלון ‘גאפה’ המפואר, ובניין המנזר נמכר אף הוא, ומשמש היום מועדון יוקרתי.

2.jpg
3.jpg

  1. מבוסס על חוברת יובל בית הספר שנכתבה בידי האח פטקסו (Patxo) המלמד תיאולוגיה.  ↩

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47810 יצירות מאת 2658 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20265 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!