רקע
שלום רוזנפלד
שיתוף אסטראטגי

שתי התפתחויות מדיניות חמוּרות, שאירעו בשבוע האחרון משני עברי האוקיאנוס, קידמו וזירזו את התהליך שגם בלעדיהן נראה כבלתי־נמנע: הידוק השיתוף האסטראטגי בין ארצות־הברית לבין ישראל.

למי שעוקב אחר החדשות בכלי־התקשורת בארץ ובעולם, אין צורך מן הסתם להזכיר כי מדובּר בשני אירועים – אחד שכבר התרחש ואחד שעתיד להתרחש בעוד שבועות מספר – ושיָכלו ועדיין עלולים לזעזע תבל ומלואה: מניעת המלחמה בין ישראל לסוריה בלבנון וסכנת ההפסקה של תהליך־השלום בין מצרים לישראל, אחר הנסיגה בסיני.

על האחד למדנו מפיו של ראש סיעת האופוזיציה בכנסת, ח“כ משה שחל, ש”הסתמך" על סגן ראש־הממשלה שמחה ארליך. על האחר – מעֵטו של העיתונאי האמריקני הנודע בוב וודוורד מן ה“וושינגטון פוסט”, שציטט מתדריך שנתן שר־החוץ האמריקני אלכסנדר הייג לפקידיו ב“סטייט דיפרטמנט”.

שתי הידיעות, שתיהן תוצאה של “הדלפה” בדרג בכיר ביותר, עוררו דאגה חמוּרה בצמרת השלטונית של שתי המדינות־הידידות, שהחליטו בעקבות הפרסומים לזרז את השיחות בדבר שיתוף אסטראטגי ביניהן.

וכך הוקמה ועדה משותפת ישראלית־אמריקנית, בדרג בכיר ביותר, ועוד בשבועות הקרובים ייעשו כמה פעולות משותפות בשתי המדינות:

האף.בי.איי. יפעיל ציוד־חישה־וציתות משוכלל ומתוחכם ב“בית סוקולוב” ובכמה בנייני־ציבור אחרים, בהם נוהגים סגני ראש־ממשלה ושרים אחרים להיפגש עם עיתונאים; במקביל לכך יתחקו סוכני “המוסד” הישראלי אחר צעדיהם של כמה עיתונאים אמריקנים, בעיקר אותם הידועים בקשריהם ההדוקים מן העבר עם “גרונות עמוקים” בבית הלבן וב“סטייט דיפרטמנט”.

מומחי־תקשורת ישראלים ייצאו מיד לארצות־הברית להשתלמות בהפעלת מכונת־אמת אמריקנית משוכללת מדגם “ווטרגייט” ואילו מומחים אמריקנים יבואו לארץ להשתלם בימי־עיון מיוחדים מטעם מקורות המוקדשים לטיפול בדליפות בצינורות ממלכתיים.

ארצות־הברית וישראל יערכו תמרונים משותפים מעל גלי־האתר של “חוגים יודעי־דבר”, “מקורות מוסמכים” ו“פקידים בכירים במטוסיהם של…”.

יוּקם מטה אמריקני־ישראלי משותף להכחשות.

בירושלים ובוושינגטון מקווים ששיתוף־הפעולה האסטראטגי ביניהן יביא להרגעת המצב ולסילוק סכנת המלחמה באיזור.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47919 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!