רקע
שמחה אסף
החרמת ספרים יהודים בפאריס

1

[דף י“ט ע”ב] תשובת מהר"י מפריש. רב הפליליה גדל העצה. לא עת להאריך, צריך אני לקצר ולהשיב במרוצה, בהיות[י] במאסר בעליל2 דברים ונפשי בחיי קצה. לא אדע מה תשאל לי ועמכם תמות ושלימות חכמה3 שורה על פני גבולכם נפוצה, אם לא4 לי שיבא מכשורא לגדור גדר ולפרוץ פרצה, הלא ידעת אם לא שמעת יש שנה וחצי בסיבו' תהפוכו' בני דורינו כבדו רגלינו ונתפסו ספרינו, ספרי תלמוד ופסקי מימון וקצר5 ואלפסי, ואגבן ספרים רבים כרך המושל6 בחצר על פני ארצה אם לא עלין וקונטרסים אשר לא יעלו על לב מועטים אשר ליחידים נשארים או טמונים לא ביד הצר נמצא אשר במאסר שלחתי לבעליהם להעתיק. ועתה ע“ד הגט שמעתי מאודו‘7 המשומדים איבר’ כך ראיתי מנעורי ושמעתי שכך מנהג גדולים מגדולי עולם… לא שמעתי פוצה פה ומצפצף וכן נהגתי. והוספתי ע”פ הגה' מרדכי ישן שכת' בגיטין עלה דההיא דאמ' אביי8 שליח מתנה כשליח הגט ומנ“מ להוליך לאו כזכי דמי. פי' שאם אמר לשליח להוליך גט (ואמר אביי שליח מתנה כשליח הגט)9 זה לאשתי אם רצה לבטלו מבטלו, מכלל דאם אמר לו זכה בגט זה לאשתי אין יכול לבטלו. ומכאן דנתי על המשומדים ששחדום לשליח הגט לא שדכן(?)10 ולא פן יבוטל הגט אמרתי לו שיאמר לשליח זכה בגט זה לאשתי. וכיון שיאמר זכה בגט זה אין יכול לבטלו. עכ”ל הגהה במרדכי11. וכן אני נוהג. ואולי ג"כ הראשונים שעשו מעשה ששמעתי אולי עשו כן ולאו אדעתי'. ושלום יוחנן במהר"ר מתתיה זלה"ה.



  1. קרית־ספר, שנה כ', 41 – 42.  ↩

  2. בעלילת.  ↩

  3. עדה“כ באיוב י”ב ב': ועמכם תמות חכמה.  ↩

  4. מקום חלק בכ“י כשיעור מלה, וצ”ל: דלמטיין, עי‘ סנהדרין ז’ ב'.  ↩

  5. נראה שצ“ל: וקוצי, והכונה לסמ”ג שנתחבר ע"י ר' משה מקוצי.  ↩

  6. צ“ל: בבית המושל, והגהתי ע”פ תשובתו השניה, עי' בהקדמה.  ↩

  7. מאודות, והשאלה היא במומרים שנתנו גט לנשותיהן שנשארו ביהדותן ע“י שליח מה יש לעשות שלא יוכלו לבטל את השליחות. ועי' מש”כ בענין זה בתשובות הגאונים שנדפסו בקובץ מדעי־היהדות ספר ב‘ סי’ נ“ז ובהערה שם. ועי‘ גם ס’ התרומה סי' קכ”ח ושו“ת הר”ן סי' ס"ג.  ↩

  8. גיטין ל"ב ב'.  ↩

  9. הקפתי את המלים הנראות כמיותרות.  ↩

  10. נראה שצ"ל: לשלוח הגט לנשותיהן וחששו פן וכו'.  ↩

  11. ואינה במרדכי לפנינו.  ↩

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48451 יצירות מאת 2698 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20793 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!