רקע
מידד שיף
ביוגראפיה לילית של אשה

כשהיתה רחל תינוקת עשתה צרות לאמה. היתה מתעוררת בלילות ובוכה, ולא ישנה ולא הניחה לישון. פנתה האם אל הרופאה. אמרה הרופאה: “אין דבר. דרכו של תינוק שהוא נעור בלילות. עוד תספיק בתך לישון.”

כשהיתה רחל בת ארבע, עשתה צרות לאמה. לא רצתה לישון אחרי הצהרים, וגם בערב היתה משתדלת לדחות את שעת השינה. “אמא! פיפי.” “אמא! אֶ אֶ.” “אמא! לשתות.” פשוט לא רצתה לישון.

אחר כך נכנסה לבית הספר, ושם הילדים מתחרים זה בזה בסיפוריהם מי אחר לשכב לישון. הערים על רחל אביה, והיה מקדים את השעון, כדי שתוכל לספר בכיתה כי שכבה לישון בשתים-עשרה; אבל רחל גילתה את הרמאות, לפי שהשכנים טרם משכו מיטה מתחת לספה ברעש רב, ואצל חלאף, ממול עוד נמשך משחק הקלפים.

אחר כך נכנסה רחל לתנועת נוער, והיתה מבלה שם בערבים, וכל המאחר הרי זה משובח, ואחר כך עומדים על יד הבית ומדברים.

אחר כך היתה מזמינה אליה חברות וגם היא היתה מוזמנת אל חברות כדי להכין שעורים יחד ולהתכונן לבחינות, והיו שוכבות יחד במטה בלילה ומפטפטות.

ואחר כך היתה עומדת עם ידידתה הכי טובה על המדרכת ושני תרנגולים שקולם מתחלף יושבים על האופנים ונשענים ברגל אחת על המדרכה לידן, והם מדברים הבלים עד חצי הלילה. או עורכים מסיבות, ובבוקר היתה מתפארת: “איך! השתגינו!”

והיה גדנ"ע, ובמחנה חבל לישון. והיו חפשים, וחבל לבזבז אותם על שנה. והיו בחינות והיה צריך להתכונן דוקא בלילות.

ואחר כך נכנסה לצבא, והיו לילות שמירה, והיו ערבי בילוי, והיה כיבוי אורות שאחריו מתחילות הבנות לפטפט בלחש ולצחוק.

ואחר כך התחילו הבחורים מחזרים באמת, ופשוט לא היה זמן לישון.

ואחר כך אנחנו צעירים רק פעם אחת. עוד נספיק לישון. ואחר כך ילדה ילדים, והם היו נעורים בלילות, ורחל היתה הרוגה, ואז אמרה לאמה" אמא! מתי כבר אזכה לישון פעם שינה הגונה?"

ואחר כך גדלו הילדים וגדלו הדאגות עמהם, והיתה רחל שוכבת בלילות ומהרהרת ומחשבת ודואגת ונאנחת.

ואחר כך עזבו הילדים את הבית, ורחל היתה לסבתא. אה! סוף סוף היה לה זמן לישון! ובכן היתה באה אל בתי בניה ומבקשת כי ילכו בערבים וישאירו אותה לשמור על נכדיה, מאחר שבין כך ובין כך נודדת שנתה.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48104 יצירות מאת 2674 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!