רקע
שמואל יוסף פין
תשובת הרב ר' דוד קמחי אל הרב ר' יהודה אלפאכאר

לא אחדל לדבר אליך, ואם העתרתי עלי דבריך, אמרתי טוב לשמוע גערת חכם ולסור אל משמעתו, באשר ה' עמו. תחלה אודיעך כי ספר אחד הוא שהגיע אלי מאתך תחלתו “מי כהחכם” אין עוד מלבדו, והשיבותי לך מענה תחלת הספר, “יהודה אתה יודוך אחיך”, שלחתיו לך על ידי רופא אחד אלקרטבי שהיה עמי באבילה בבית ר' יהודה קשוט. אמנם בבואי בעיר ברגש מצאתי בפי אנשים כי שלחת לי כאשר שמעו מפיך אשר שלחתו לי, להתפאר בקלוני, כי היה זה מענה על הספר שכתבתי לך תחלתו הנה אנכי יצאתי לשטן לבני פלג ויקטן" ואתה עניתי לי “יגער ה' בך השטן ודוד הוא הקטן” וזה הספר לא הגיע לידי ולא שמעתי ממנו אלא תחלתו זה, אמנם כי כתבתו ושלחתו לי, עשיתי רצונך, והעולה על רוחך, שאני לא כתבתי לך אלא כבוד ותהלה ואתה קללתני והקילותני בדברי תָהֱלָה, ושלמת רעה תחת טובה, וכתבת יגער ה' בך השטן, ואני אומר יגער ה' בשטן ושונא ה' ובמחזיק בו, ויבחר בשטן לשונאיו ואם קראתני קטן, אמת כי קטן אני בעיני ונבזה, אמנם אמרו רז“ל אמר הקב”ה ללבנה, להשקיטה מתלונתה, צדיקים יקראו על שמך, ודוד הוא הקטן, יעקב בנה הקטן. ובוחן לבות וכליות יודע לבי ולבך, ישיב לאיש כפעלו וכתם לבבו, ולא באתי לקטרג עמך ולהתוכח, אבל להודיעך [כי] אשר בחרת בו וקראתו צדיק וחכם ותמים, הנה הוא רשע וסכל כי יצא לתרבות רעה, והשחית את דרכו ונעשה מלשין ומוסר, וסופו הוכיח על תחלתו, יגלו שמים עונו וארץ מתקוממה לו, כי בראותו כי רבני צרפת נטשוהו ולסכל חשבוהו, ומעיד עדות שקר ידעוהו, והוא שב עד וכו' עד אשר היו היהודים במונפיליר והנלוים אליהם בסכנה גדולה, וללעג ולקלס בפי הגוים, ויצאה הדבה הרעה מעיר לעיר ואמרו ראו כי אבדה תורת היהודים וכו‘, ועתה ראה גם ראה העל אלה תתאפק אתה וריעיך הנשיאים הרמים, הלרשע לעזור ולשונאי ה’ תאהב? חלילה חלילה לזרע הנשיא הגדול אביך להיות עם מרעים ולחזק ביד רשעים, והיום אין לו עוזר וסומך אלא אתה, כי רבני צרפת אין ידם עמו אלא עם הרב ר' משה זצ"ל ומביאים ראיה על דבריו, ואל תלחם עמי עבורו, ועתה חוסו לכבוד שמים ולכבוד ישראל וקללו והחרימו אותו. ולכם תהיה צדקה כי תעשו הטוב והישר בעיני אלהים ואדם.

היוצא משער לשער במחנה ישראל, הגולה מביתו לכבוד האל.

הכותב דוד ב"ר יוסף קמחי ספרדי צב"י.

(צדיק באמונתו יחיה)



מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 50110 יצירות מאת 2768 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 21350 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!