רקע
יעקב קלצקין
נקמה שלא־מדעת

אם תעמיק להסתכל במאורעות ההִסטוריה, תמצא שמעשי הנקמה היותר קשים נעשו שלא מדעת בעליהם. מעין כך היא נקמת רוחו של הינה בגרמניה הקרובה־הזרה לו, או נקמתו של הרמן כהן בתרבות גרמניה שקשר לה כתרים מדעת וחתר חתירה תחתיה שלא־מדעת. ואולי יש לראות אף את המהפכות הגדולות, שעם ישראל נוטל בהן חלק בראש, כעין מעשי נקמה שלא בכונה, שלא מדעת בעליהם, אלא על דעתו של איזה מלאך, מלאך ההסטוריה, העומד על גבנו ומצוה: נקמו את נקמתכם והקריבו עצמכם קרבן לאחרים!

זה אפיה ויפיה של אותה נקמה הסטורית. היא מביאה ברכה לאומה ולמדינה שהנקמה פגעה בהן ואין קרבנה של אותה נקמה אלא הנוקם בעצמו. וזו גם ברכתו הוא.

וכשאני מסתכל ורואה שורות־שורות של סופרים שיצאו מתחום ישראל וכחם בשלילה ובסתירה, הריני מהרהר: אפשר זו נקמת ישראל בגויים. נקמה שסופה ברכה.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!