רקע
יעקב קלצקין
מוסר שבשלילה

אל תדון את חברך על המעשים המגונים שעשה אלא אם־כן דנת תחלה על כל המעשים המגונים שמוכשר האדם לעשותם והלה לא נכשל בהם. ואולי מותר לאמר: יש למוד את מוסרו של אדם לא במדת החיוב אלא במדת השלילה, לא לפי המעשים הטובים והרעים שהוא עושה אלא לפי המעשים שאין בו בכדי לעשותם; לאמר, על־פי המעשים הרעים שאינו מסוגל לעשותם ועל־פי המעשים הטובים שאינו עלול לעשותם. הן במעשים שהאדם עושה יש הרבה מן המקרה או מן האונס, ואִלו המעשים שאינו מוכשר כלל לעשותם הרי מעידים על טבעו, על מהותו.

וכך עלינו לדון ולאמר: מדת מוסרו של זה מגעת עד לאי־היכולת לרצוח, מדת מוסרו של זה – עד לאי־היכולת לגנוב ומדת מוסרו של אדם אחר – עד לאי־היכולת אפילו להתימר שאין בו להיות רשע בשעת־הכושר… וזו אולי המדרגה היותר עליונה שבמדות המוסר הטבעי.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!