רקע
מיכל איבנסקי [2025]
שאלה ותשובה באיסור והיתר

1

לכבוד האדמו“ר הגדול רשככה”ג ממלא מקום בוצינא קדישא מארקס כש“ת קארל קויטסקיא שליט”א.

אחדשה“ט הנני מעיז לשאול מ”כ שאלה אשר כל עתידות הרעיון הקדוש סאָציאליזם תלויות עליה. יצאו אנשים, אנשי בליעל, הנכונים להפוך את הקערה על פיה ולהכשיר לאומיות ישראל לאנשי שלומנו וסכנה גדולה מזה ח“ו נשקפה לפּראָליטאַרי ישראל בפרט ולכל הפּראָלעטאַריאַט בכלל… כי הדבר הזה לגמרי אסור בתכלית האיסור ידוע לכל בר־בי־רב דחד יומא. מלבד אשר בפירוש אתמו”ר בהאמאַניפעסט כי לכל הפּראָלעטאַריאַט אין ארץ מולדת ומילא גם לאומיות ועוד נזהרנו ונזהרנו לאמר: “פּראָלעטאַריאַטי כל הארצות, התאחדו” עוד אוסר ענגעל ז“ל בחבורו “אַנטי דורינג” בחרם גמור אף אהבה קלה של ארץ מולדת. גם ב”הקאפּיטאַל" פּרק ג' סעיף י' ופּרק ח' סעיף י“ז ועוד ועוד ויעיין שם עשו סיג בפני לאומיות. לדידי, אין שום פּקפּוק וספק כי הלאומיות טרפֿה מדאוריתא ומדרבנן ומשום עשיית סייג. אבל האפּקורסים התומכים את רעיונם הפסול באשלי רברבי כמו בעבעל התומכים את הדעה הנפסדה הנ”ל בכ' מעלתו בהתירו את ההלואה לממשלת אשכנז. כמה מגוחך הדבר לדמות את אשכנז לגבי ישראל. שם ההתר משום “עת לעשות לד' הפֿרו תורתו”, וידוע כי נצחון אשכנז יביא בכנפיו גאולה שלמה [עיין בה“פאָרווערטס”] אבל פּה במחננו הלאומיות תביא היזק וחורבן לכל התנועה הסאָציאלית וגם לחברה האנושית, כידוע.

אילו הדבר הזה היה נדרש במחנה הבורשואזיה החרשתי אבל דא עקא כי גם העתון שלנו “פאָרווערטס” נכשל בעבירה חמורה ודי בזיון וקצף.

עוד לפני שתי שנים נכשל כהן הרידאַקטור של ה“פאָרווערטס” בלשונו בהתירו כדורים של פּסח אבל כך דרכו של היצר הרע: היום יאמר לך: אכול כדורים של פּסח ודגים ממולאים בשבת ומחר אומר לך: לך עבוד עבודה זרה – עבודת הלאומיות ר"ל.

אין ח“ו בדעתי להטיל אף ספק קל בקדושת ה”פאָרווערטס" שהוא נושא דגל רעיון הסאָציאַליזם בריש גלי זה כמה שנים. אבל כי יבואו דברי הפקר של אָלגין וראָגאָף על עמודי ה“פאָרווערטס” זה הוא הדבר אשר כל השומע תצילנה שתי אזניו. אוי לאזנים שכך שומעות! אָלגין וראָגאָף בפירוש מכשירים אהבת עם ישראל גם באַראַנאָף נכשל בלשונו בדברו דברים טובים אודות הרעיון הציוני. אבל כי ניים ושכב כתב דברי פֿלסתר הללו ומיד חזר בתשובה.

אבל החברים הנ“ל עוד לא חזרו בתשובה וזה דרך כל האנשים אשר שנו ופרשו. עוד יהיו לציוניים ר”ל.

בקשתי שטוחה לפני כבודו כי יוציא פּקודה להוציא את האפּיקורסים הנ"ל ממחננו ויסתם פי דורשי און

הקטן בנימין פיגענבוים

רבן של חברי ה“פאָרווערטס” והגליל


תשובה.

לכבוד הרב דק“ק פאָרווערטס והגליל אַלבערט פייגענבוים נ”י

יקרתו הגיעתני ואם גם אין לי פּנאי כעת לעיין בלאומיות ישראל, כי עסוק אני למצוא היתר להלואה השלישית של ממשלת אשכנז אשר הציבה לה למטרה לעשות סוף להריאַקציה של בעל־גיום, צרפת ואנגליה. מחילי רוסיה לא נותרו בעה"ש שריד ופּליט. בכל זה אמצא לא למותר להשיב לכ' על מכתבו.

בכלל אומר לו כי עיף ויגע אני מלאומיות ישראל. עמא פּזיזא בני ישראל! כאשר פרצה הקאָנטער רעוואָלוציה ברוסיה וגרמה שפיכות דמים במחנה ישראל, הרימו אחדים מלאומי ישראל קול של התנגדות ולא זכרו כי אך הקאָנטער רעוואָלוציה אשמה בהפּוגרומים.

לע"ע כאשר חילי אשכנז באים למחנה ישראל להביא להם גאולה [גאות הנפש וגאולת הגוף – הבחור הזעצער] עוד הפּעם צעקות וחרמות. ואף כי ידוע לו כי אינני ידיד רוסיה בכל זה לא רוסיה בעצמה אשמה בשפיכות דמים, כי זה דרך הפּראָגרעס להביא קרבנות.

קצרה בינתי מהבין איך יכלו למצוא היתר ללאומיות ישראל, שאלת הלאומיות היא שאלת הכלכלה. יחכו עד שהסאָציאַליזם יביא גאולה לעולם ובזה גם לפּראָלעטאַרי ישראל – דבר אחד טוב יבוא מהמלחמה אשר יוכל לשמח לב גם הסאָציאַליסטים המחצה שבמחנכם של פּועלי ציון כל בני ישראל יהפכו בעה"ש לפּראָלעטאַריאַטים… גם לדברי השטה האומרת כי שאלת הלאומיות שאלת הגזע, בני ישראל אינם בכלל גזע לגמרי כי אך הגרמנים ובמקצת גם הטורקים יכלים להתפּאר כי בני גזע מרומם הם, אבל לא בני ישראל.

בכלל לא הרי לאומיות ישראל כהרי הלאומיות האשכנזית. הלאומיות האשכנזית מביאה אור וקולטור בעולם כאשר עשתה בבלגיה, צרפת ועוד אבל לאומיות ישראל מביאה רוח בורזואזי לעולם. כמדומה לי כי ד“ר סירקין לאומי הוא וכי ד”ר סירקין בורזואַזי גמור לכל הדעות. הדבר הזה הוא מן המפורסמות שאינן צריכות ראיה.

אין השעה מוכשרת לכך להוציא חברים מהפּאַרטי אבל כאשר יעזור לנו ד' ואשכנז תצא בזר הנצחון והאינטערנאַציאנאַליזם יבנה עוד הפּעם על תלו – בעתות של שלום אינטערנאַציאנאַליזם גמורים אנחנו – אז יזכור שמות אלו החברים אשר יצאו לתרבות רעה ובעה“ש אמצא טעם מספּיק להוציא אותם מכלל הפּראָלעטאַריאַט כאשר עשינו להציוניים הסוציאַליים. לע”ע, ידידי, לחום מלחמת מצוה נגד לאומיות ישראל בכל כחך. עלה והצלח.

ידידך קויטסקיא.



  1. “האומה”, 1915.  ↩

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 51406 יצירות מאת 2810 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 21702 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!