רקע
ישעיהו אברך
קצינים ליחסני ציבור

לפנים כאשר באה השבת, היינו מאספים כמה ספרים להציץ בהם ביום המנוחה. בשלב שלפני ההתפקרות קראנו בתנ“ך ובאגדות של ביאליק־רבניצקי וקינחנו ב”שכול וכשלון“; בעצם שלב ההתפקרות, כאשר אש הכפירה יקדה בנו “ואש הנקמות הלב ליחכה”, קראנו שת “אנטי דיהרינג” ואת “הטרגדיה הביולוגית של האשה”. מאוחר יותר, כאשר התחלנו להכות מע שורש והנפש נתאזנה מעט מילאנו את השבת בסיפורי חווג’ה מוסה, באידיליות של בלאנק והמהדרים שבעוּ ב”הכנסת כלה". היום אנו ממלאים את בוקר השבת בעיתוני ערב של יום שישי. בספרות העברית הגדולה הנכתבת בעיתוני הערב של ישראל ובמגזינים. קוראים? – בולעים. בתאווה. כל עיתון ערב יש לו מגזין ותוספות וכל כולם מדוֹר גדול אחד של הפרט והכלל תאווה – מראש המלכות עד אחרון פשוטי העם. נעץ סיכה בשעה מסוימת של שבת בבוקר ותיווכח שבאותה שעה ממש רכונה כל המדינה מראשי המלכות ורעיותיהם ועד יושבות בתי־הקפה בכיכרות העיר, על סילבי קשת וכיוצא בה – שניים מקרא ואחד תרגום. בשבת בבוקר מנותקים הטלפונים בכל בית ישראל – שוֹע ורש. העם כולו יונק אז מִדַּדֵּי המגזין, מן הטורים והצנועים האלה בכחול או באדום כמו נובע סם־החיים ובושמם. אתה יודע מה כותב עליך פלוני ואיך מטפלים באלמוני וכאשר אתה מסיים את הדף האחרון עם “לאן הערב” את היודע פחות או יותר את דעת־הקהל המעודכנת כפי שהעציבו אותה המעצבים עד סגירת גליוני השבת.

לאחר כל אלה נשאר לך מעט מאוֹד זמן לעיין באנכרוניקה כמו התנ“ך. אלא ש”קול ישראל" מקדים כרגיל לפזמוני אלן שפירא את הפטרת־השבוע וכך נודע לנו שאנו כותבים שורות אלה בדיוק בפרשת “שלח” בספר במדבר שבו תקוע כל סיפור המרגלים כאילו לא נכתב לשבוע זה ובשביל המרתף שלנו בעיתון. וסקרנותנו גברה שבעתיים. מה יכול היה להניע את המרגלים להעכיר כך את רוח העם לרפות כך ידי משה ולעשות – בעיני העם כולו את כל הטרחה הזאת של יציאת מצרים – ללא כדאית. מה הניע אותם לסלף כך את ההיסטוריה של העם היהודי הגדול בימי מרדותו במדבר צִין או פָּארָן או המדבריות האחרים שעדיין לא אותרו בקורות הימים.

ידידי טוען כי הניעו אותם לכך לא אימת הנפילים, לא פחד מפני העם העז ולא בני הענקים. לא. הני אותם דבר אחד: הטלפון. כן, הטלפון. השח־רחוק. הרבה מהלכים בהיסטוריה נקבעים על־ידי כלי פשוט שלכאורה אין לו כל משמעות והוא הופך את קערת ההיסטוריה כולה על פיה. הפטיש של רחב, החדר האפל של בעלות־האוב באשקלון, וכרשום בדברי הימים האחרונים – קדרתו הקטנה של נפוליון.

בימי המרגלים עשה זאת הטלפון.

בסוף היה להם כל העניין לזרא תלו את האפרכסת, תלו את האשכול על המוט וחזרו אל הארץ והביאו אותו ומאז הפך לסמל התיירות בארץ כנען.

ראוּ ארץ שיש בה שׂשׂון ויש בה שמחה ויש בה יקר ואין בה טלפון.

זה מכבר אנו נחלקים עם חברינו – מן הבקיאים גם בביקורת המקרא גם בענייני ריגול – על המניעים האמיתיים שהניעו בזמנם את המרגלים להוציא את דיבת הארץ רעה. מאז באנו במגע מחודש עם הרץ – עם שדותיה המניבים, עם הנחושת הנחצבת מהרריה ועם ברכת האלהים הזאת האצורה כשמן בעצמותיה אנו עומדים תמהים ומשתאים מול מעשה הסילוף וההטעיה הזה של המרגלים שמעטים דוגמתו בתולדותינו. כדי לסלף כך דמותה של ארץ צריך אדם להיות לא רק בדאי אלא רשע. ולא סתם רשע. אלא מרושע. להכעיס, כל דבר בארץ הזת זב משהו. רובם ככולם גמדים. כל יושב בארץ הזאת אוכל אותה חתיכות־חתיכות ומה ראו המרגלים? בדיוק להיפך: ארץ החורב והשידפון, ארץ שכולה נפילים ו – ארץ אוכלת יושביה. כלומר: לא הם אותה אלא היא אותם. מה יכולה להיות דיבה גדולה על הארץ הזאת, על עמה, מאשר לומר עליהם כי הם אנשי מידות? האם ניסו פעם להיכנס לאוטובוס? קיבלו פעם שירות ממלצר ישראלי? קנו בול בדוֹאר? אנשי מידות.


20 בספטמבר 1970


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 53610 יצירות מאת 3207 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־31 שפות. העלינו גם 22172 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!