גֻּלְגֹּלֶת

1, ש"נ, כנ' גֻּלְגָּלְתּוֹ, מ"ר גֻּלְגָּלוֹת, וגם *גלגליוֹת, בכנ' גֻּלְגְּלוֹתָם, — א) כלל עצמות הראש שהן כמו בית להמוח, Schädey; crâne; skull: וילכו לקברה (את איזבל) ולא מצאו בה כי אם הַגֻּלְגֹּלֶת והרגלים וכפות הידים מ"ב ט לה. השדרה והגלגולת אהל' ב א. אף הוא ראה גולגולת אחת שצפה על פני המים אב' ב ו. נפתחה הגלגולת ולא ניקב קרום של מוח חול' ג ב.  מעשה באחד שחרש וניער את המחרישה ונמצאת גולגלת שלמה דבוקה במחרשה תוספתא אהל' יה יג. ואחד המעלה בזכורו ואחד הנשאל בגולגולת וכו' והנשאל בגולגולת עולה כדרכו ועולה בשבת שם סנהד' י ז. — ובכנ': ותשלך אשה אחת פלח רכב על ראש אבימלך ותרץ את גֻּלְגָּלְתּוֹ שופט' ט נג. ואת גֻּלְגָּלְתּוֹ (של שאול ההרוג) תקעו בית דגון דהי"א י י. ולא ישיח לפניו (היהודי לפני הגוי) שמא ירוץ את גולגלתו תוספתא ע"ז ג ד. מעשה בעין בול אחד שנחתכה גלגלתו וטלה עליו הרופא מטלית של קרוייה וחיה שם אהיל' ב ו. — לַגֻלְגֹּלֶת, לאיש אחד: לקטו ממנו (מן המן) איש לפי אכלו עמר לַגֻּלְגֹּלֶת מספר נפשתיכם שמות יו יו. ויהי זהב התנופה תשע ועשרים ככר וכו' בקע לַגֻּלְגֹּלֶת וכו' לכל העבר על הפקדים מבן עשרים שנה ומעלה שם לח כד-כו. ולקחת חמשת חמשת שקלים לַגֻּלְגֹּלֶת בשקל הקדש במד' ג מז. — ומ"ר בכנ': שאו את ראש כל עדת בני ישראל למשפחתם לבית אבתם במספר שמות כל זכר לְגֻלְגְּלֹתָם במד' א ב, ר"ל לפי מספר הגלגלות, האנשים והנשים. תולדתם למשפחתם לבית אבתם במספר שמות לְגֻלְגְּלֹתָם כל זכר מבין עשרים שנה ומעלה שם כ. ויהי מספרם לְגֻלְגְּלֹתָם לגברים שלשים ושמנה אלף דהי"א כג ג. — ומ"ר *גלגליות במשמ' העקרית: ירדה הבאר לתוך המערה והוציאה גולגליות וזרועות ורגלים תנחו' בוב', חקת מז. — ב) *מדת המלכות, סכום קצוב שחיב כל אחד ואחד לשלם מס להמדינה 2. Kopfsteuer; capitation: אין לך נתפס על חבירו וחייב ליתן לו אלא בארנון ובגולגולת ירוש' כתוב' יג לה ד. הנהיג רבי בארנונא ובגולגולת ובאנפרות שם י לד.. אם נתת מכיסך צדקה הקב"ה משמרך מן הפיסין ומן הזימיות ומן הגולגוליות ומן הארנוניות שם פאה א יה:. יהיו בניך משתעבדין בארבע מלכיות בעולם הזה במסים ובהוניות ובזמיות ובגולגוליות פסיק' דר"כ, בחדש השביעי. שאם ח"ו יתבקש עוד מפי המלך יר"ה והשרים לגבות גלגולת מבני ישראל שלא ישתדלו עוד לשכור מהמלך יר"ה והשרים רק יניחו הדבר על הגלגולת חדשים גם ישנים, פנק' פוזנא, הסכמ' יריד, ש' שנ"ה. — °וכסף גלגלת3: שאין תלמידי חכמים פטורין ממעשר תבואתה ומכסף גולגלתן אלא כשהצבור נותנים ביחד כך וכך לפטור את כולן והם פוסקים ביניהם אבל אם אמר המלך שיתן כל אחד כסף גולגלתו אין עמי הארץ פורעין בשביל ת"ח טור שכנים קסג, בשם הרמב"ן



1 יחיד במשקלי השמות שבמקרא. בסור' גגולתא, בארמ' גולגולתא. בערב' גֹמְגֹמַה جُمْجُمَة. וסוברים החכמים כי נגזר השם גלגלת מן גלגל במשמ' דבר המתגלגל, מפני צורתה העגולה של הגלגלת. אך קצת יש לפקפק בדבר, שא"כ מהו מקור המלה הערב' גמגמה, הואיל ואין להצרוף גמגם בערב' שום דבר ממשמעת גלגול, אם לא שנניח כי זו אינה מלה ערב' מקורית אלא שאולה מעבר' ונתחלפה למד במם.

2 ברומ' census capitum, ר"ל מס הגלגלת. ל' גולדשמידט במאמרו בהקבץ REJ 34, 202 רצה להוכיח כי הכונה בהשם גלגלת לא היתה להמס census capitum, שהיה כללי לכל שוכני מלכות רומא אלא להמס המיוחד שהטיל אספסיונוס על היהודים, fiscus judaicus, שהיה שנוא מאד ליהודים וכנוהו בשם גולגולת מפני פחד הרומאים. אך אין זה מכרח.

3 בארמ': כסף גולגלתא נדר' סו:

חיפוש במילון: