ב. גָּעַל

1, קל אינו נהוג.

— הִפע', הִגְעִיל, יַגְעִיל, — א) השחית הזרע בהרחם: שורו עבר ולא יַגְעִל2 תפלט פרתו ולא תשכל (איוב כא י).  — ב) *הִגְעִיל הכלי ברותחים, טבל אותו במים רותחים כדי לנקותו משומן וכיוצא בזה, ausbrühen; échauder; to scald : הלוקח כלי תשמיש מן הנכרי את שדרכו להטביל יטביל להגעיל יגעיל ללבן באור ילבן באור (ע"ז ה יב).  אחד שבישל בו ואחד שעירה לתוכו רותח וכו' טעונין מריקה ושטיפה וכו' והשפוד והאסכלה מגעילן בחמין (זבח' יא ז).  וכולם שנשתמשו בהן עד שלא שף יגעיל הטביל וליבן הרי זה מותר (תוספתא ע"ז ח ב).  קדירה שבשל בה תרומה מגעילה בחמין שלשה פעמים ודיו (ירוש' תרומ' יא מח.).  כיצד מגעילין נותן יורה קטנה לתוך יורה גדולה וממלא עליה מים עד שיצופו על הקטנים ומרתיחה יפה יפה (רמב"ם מאכ' אסור' יז ד).

— נפע', *נִגְעַל,— שרחצוהו במים רותחים: על ידי האור נגעל ויוצא (ירוש' תרומ' יא מח.).  כל כלי שנגעל צריך שטיפה בצונן לאחר הגעלה כדרך שאדם שוטף את הכוס (רשב"א, תורת הבית ד ד).  מחמת פליטת הכלי הנגעל וכו' כשמסירין הכלי הנגעל מיד שופכין מים צוננין (התרומה, הלכ' או"ה נה).

— הֻפע', °הֻגְעַל, — כמו נגעל: אם הוגעלה היורה תחילה אינה צריכה הגעלה פעם שנייה (שבלי הלקט, פסח' רז).



1 עברית בלבד.  בלשונות האחיות אין דומה לו במשמעה שהוא משמש בעברית.

2 כך, חסר, בכל הספרים, ואפשר שהוא קל בעתיד יַפְעִל, אך הסכימו כל המדקדקים כי הוא הפעיל.  ואמר מנחם כי גם זה משמעותו מאוס.  אך אין למושג זה מקום כאן.  וריב"ג אמר וז"ל: אבל שורו עבר ולא יגעל הוא אצלי נגזר מדברי רז"ל עץ פארור מגעילו ברותחין ובכלי ראשון ופרוש מגעילו יתיכנו והוא שההגעלה אצלם הוא ההתכה ר"ל שמתיך במים הרותחין מה שקפא עליו מן השומן ופרוש שורו עבר ולא יגעיל על הדרך הזה יעבר ולא יתך זרעו ר"ל טפתו כי השלמת העבור לא יהיה כי אם בקפיאת הטיפה כמו שנאמר הלא כחלב תתיכני וכגבנה תקפיאני וכאשר תזוב הטיפה ותתך לא ישלם העבור ואין אמרו יגעיל פועל לשור בזולתו אבל ר"ל שטפתו לא תהיה על התכונה הזאת ר"ל שלא תתך אעפ"י שלא זכר הזרע והטפה. ע"כ.  וגם רש"י פרש יגעל זה במשמ' הגעיל שבתלמוד, אלא שהוא פרש שהכונה בהגעלת כלים היא לגרם שהכלי יפליט מתוך דפנותיו מה שבלע, ובכונה זו פרש גם ולא יגעל שבמקרא, ר"ל שלא יפלט הזרע לחוץ.  וקצת מהחדשים פרשו ולא יגעל במשמ' געל נפש, ר"ל שאין לו געל נפש.  אך כל זה בלי יסוד ודחוק, והמשמעה העקרית האמתית של הפעל במקרא ובתלמוד לא נתבררה, אך אין ספק בכונתו.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים