* 1, שזו"נ, מ"ר כַּדּוּרִים, כַּדּוּרוּת, — א) גוף עגֹל מכל צד, Kugel, globe: כל שיש בידו מקל או צפור או כדור ע"ז ג א. אין אסור אלא שיש בו מקל או כדור או צפור תוספתא שם ה א. הרי הוא (האתרוג) עשוי ככדור ירוש' סוכ' ג נג ד. שהעולם עשוי ככדור שם ע"ז ג מב ג. אלכסנדרוס מוקדון (עלה באויר למעלה) עד שראה את העולם ככדור ואת הים כקערה שם. אתרוג ככדור2 פסול סוכ' לו.. — וכַדּוּר למשחק3, Ball; balle: הכדור והפקעת של גמי שנתנן על פי החבית כלים י ד. הכדור והאמום והקמיע והתפילין שנקרעו שם כג א. (חתיכת בגד) שלש על שלש שנתנה בכדור או שעשאה כדור בפני עצמה שם כח א. כסת עגולה והכדור והאמום וכו' אין צריכין שיבאו בהם המים מקוא' י ב. מוכין כדי ליתן לתוך כדור קטנה וכמה כדור קטנה כאגוז תוספתא שבת ט ו. כגון אילו המשחקין בכדור לרשות הרבים ויצאת הכדור מתחת ידו של אחד מהם חוץ לארבע אמות שם י י. ולמה חרב (טור שמעון) יש אומרים מפני הזנות וי"א שהיו משחקין בכדור ירוש' תענ' ד סט.. הכדור הזה (של הבנות) מקלטת מיד ליד וסופה לנוח ביד אחד שם סנה' י כח.. מה הכדור של בנות מזרקין בו לכאן ולכאן מד"ר במד' יה. מה כדור זה מתכדר מיד ליד ואינה נופלת וכו' מה כדור זה מקלעין בה בידים ואינה נופלת שם קהל', דברי חכמים. — ובסהמ"א: יעשה פעולות ההתעמלות להתמיד בו הבריאות בשחוק בכדור או ההתאבקות מו"נ נ כה. וילך הוא (פרעה) ועבדיו אל מקום ידוע על שפת היאור לשחוק שם בכדור הקטן ומטייל שם מן הבקר עד עת המאכל ר"י אברבנאל, וארא, בשם אבן כספי. — ובתשברת: ובלבד שיהיו דופנותיו שוות מכל צד כחצי כדור או כדומה לו משנת המדות, פרק ב. וזה הוא ענין כל העומד באמצעית העגולה או באמצעית הכדור הגיון הנפש לר"א בר חייא ג. צורות ידועות בחכמת השיעורים ותנועות הגלגלים ופשיטות הכדור חו"ה, חשבון הנפ' ד. יש תמונה אחת גופנית שמגביל אותה שטח אחד מעוגל עיגול שוה וכו' ויש בקרבה נקודה אחת מכוונת באמצע חללה וכל הקוים הישרים היוצאים מנקודה ההיא ונמשכים מפה ומפה לכל צד עד תכלית כולם הם שוים זה לזה וזאת התמונה תקרא כדור יסו"ע לר"י ישראלי א ד. — ובחכמת התכונה, הגופים של תבל ומלואה: הרואה החמה בתקופתה לבנה בכדורה כוכבים במסלותם מזלות כסדרן אומר ברוך עושה מעשה בראשית מד"ר ויקר' כג. — ובסהמ"א: עליותיו הם העבים והם בכדור הסגריר ראב"ע תהל' קד ג. ואחר כן הזכיר כדור הסגריר והמים אשר מעל השמים שם קמח ב. דע כי שם העולם נאמר בחכמת התכונה על השמים והארץ וכל צבאם על כדור העליון ומה שבתוכו משאר הגלגלים והשמש והירח והכוכבים והארץ וכל אשר עליהם יסו"ע לר"י הישראלי ב א. וכבר הוכיחו החכמים כמו כן באותות ובמופתים אמיתים שהארץ הוא כדור אטום קבוע באמצע העולם במקום מרכזו שם. והאותות הברורים והמופתים האמיתים הכריחו את כל החכמים להודות ולהסכים על תבנית העולם וצורתו כי הוא כדור אחד קבועים בו כמה כדורים שם. והחלק השני הם השמש והירח והכוכבים וכ"א מפרטי החלקים האלו כבר העידו עליו המופתים העיוניים כי הוא כדור אלא שהגלגלים כולם או רובם הם כדורים חלליים וכל א' מהשמש והירח והכוכבים יאמרו החכמים כי הוא כמו כדור אטום שם. ומהם מנו הכדורים (השמימיים) תשעה ומהם שמנה ומהם עשרה ומהם חמשים וכו' ולא ידעו ולא יבינו הבדלי הכדורים אלו מאלו והבדלי הכוכבים אלו מאלו וההבדל שיש בין טבע הכדור לטבע הכוכב ר"י אברבנאל, מ"א ג. הגלגלים הם כדורים חלולים אבל השמש והירח וכל הכוכבים הם כדורים אטומים מ' אלדבי, ש"א ב ב. — ואמר המליץ: משמים ילחמו בי כי אראה כדורים יקרים מסודרים סביבותי וכו' ארץ נתנה באמצעותם בחי"ע ג ז. — °כַּדּוּר הארץ: מי ימלל גבורותיך בעשותך כדור הארץ נחלק לשנים חציו יבשה וחציו מים רשב"ג, כתר מלכ'. וכאשר יחשוב הנלבב המבין בערך המדברים וערך המדברים אל כדור הארץ וכדור הארץ אל גלגל הירח וכו' יכנע בנפשו וישפל לפני בוראו חו"ה, הכניעה ה. גלגל האש ואחר כן גלגל האויר ואחר כן גלגל המים ואחר כן כדור הארץ אשר היא המרכז כוזרי ה ב. חצי כדור הארץ הוא טבוע במי ים אוקינוס יסו"ע לר"י הישראלי ב א. ויש לך לדעת שכדור הארץ הוא עגולי וכדורי מכל ששה קצוותיו נחמד ונעים א א. לפי שכדור הארץ תלוי באמצע ואין לו סמוכות רשב"צ דוראן, מג"א א א. — ב) °כַּדּוּר ברזל או עפרת יקָלע בכח דחיפה עזה, למשל מקני רובים, וכדומה: כי די לכם שתבחרו בסללות עשרים של קנים מכילים כדורים של ברזל משלשה ליטרין האחד ועשרים שישפכו כדורים של ששה ליטרין ועשרים של שלשים ליטרין לכל כדור שלטי הגבורים מב. אמנם לתשמיש הסללות של שלשים ליטרין לכל כדור צריכים אתם לשים בכל סללה מהם עשרה ליטרין מהאבק אשר אלמוד לכם לעשות שם. ואחד מאנשי ביהם ירה בקנה משחיתו הנקרא בל"א בויקש ונכנס כדור העופרת בקיר בין המלך וההגמון צמח דוד, רס"ט לאלף ו. הכו אותי בחזה בכדור ברזל בכלי אש ויצא הכדור מאחורי חית קנה, נוראות שלמה מולכו. ויבוא כדור של אש מקנה השרפה הגדול שקורין קאנאן ויפל בבית שהיה דר שם אמ"ה ויך את הבית רסיסים ר"י עמדין, מגלת ספר ח.
1 משק' תַּפּוּחַ. בארמית בתלמ' כדורא. ולא נתברר מקור השם שאין לו חבר בלשונות האחיות. במקרא נמצאת מלה בצורה זו בשני מקומות: צנוף יצנפך צנפה כַּדּוּר אל ארץ רחבת ידים ישע' כב יח, וחניתי כַדּוּר עליך שם כט ג, ובאמת רסע"ג סבר כי הכף במלה זו שרשית, וכבר השיג עליו דונש ואמר: שכדור תיבה משולשת והכף שיש בה תוספת היא תשו' דונש על רסע"ג, סי' קא, וכן ריב"ג ערך דור: ואמא פי אשתעמאל אלמקרא פאלכאפ מזידא ללתשביה, ע"כ, ובעבר': אבל בשמוש המקרא הכף (במלה כדוּר) נוספת לדמיון. וכן ראב"ע שפת יתר פג, וכן גם ר"ש פרחון בעצם הדבר אלא שהוא מפרש דור במשמ' כדור. רק רד"ק פרש כדור שבמקרא במשמ' כדור שבמשנה ואמר כי בכדור שבמקרא נחסרה כף הדמיון בתחלתה וצריך להיות ככדור. אבל השם דור שיש במשנה מכריע שהעקר כדעת דונש וריב"ג. ויש עוד מלה במקרא דומה להשם כדור, והוא השם כידור איוב יה כד, שגם אותה פרש רסע"ג וקצת קדמונ' אחרים במשמ' כדוּר, והשתמשו בה קצת הסופרים במשמ' זו, אבל שם בודאי הכונה אחרת, עי' להלן בערך כידור. והנה דונש נכר שמוש כדור בכף יסודית גם במשנה, כנראה מדבריו לקמן בהערה לדברי הגמ' אתרוג ככדור, מפני שבספרים שלו היה כתוב כדור בכף אחת. אבל, גרסה זו אינה מכרעת נגד מציאות המלה כדור בלשונם, כי קרוב לודאי שהמלה כדור כאן היא לא שֵׁם אלא תאר, כמו נפוח, סרוח, כבוש סוכ' לו., ופרוש כדור עשוי ככדור רש"י שם. ובשאר המקומות במשנה ותו"מ אין ספק בהשם כדור עם כ יסודית, ונשארה השאלה מאין באה מלה זו בלשונם. והנה דעת ריב"ג היא כי אולי אין להשם כדור שבמשנה כל יחס עם המלה כדור של המקרא, אמר: וימכנ אנ יכונ אלמשתעמל פי אלמשנה לע'ה אח'רי, ע"כ, ובעבר': ואפשר שיהיה השמוש (של כדוּר) במשנה מלשון אחרת, ר"ל כלל לא מן המלה כדור שבמקרא. אך השאלה היא מאין לקחוה בעלי המשנה? בלשון עברית בעצמה, מה שנשאר לנו ממנה, אין שרש כדר שממנו נוכל לגזר השם כדוּר במשמ' שהשתמשו בה במשנה. ובארמ' התלמודית יש אמנם השם כדורא, ממש במשמ' זו: בגין כן ציירין לה בכדורא בידה ירוש' ע"ז ג מב ג, מד"ר במד' יג, אך בשאר המקורים הארמיים ובסור' אין השם הזה, והשרש כדר בסור' משמש במושג אחר רחוק מהמושג של כדור אצלינו, במושג של חולשה ובלבול ואפיסת הכח וכדומה. בערב' השרש כדר كدر משמש במשמ' בלבול ועכירות כמו בסור', וכעין זה ח'דר خدر, וכד'ר וח'ד'ר אין, והלשון הערבית השתמשה להמושג כדור בשרשים אחרים: כג', כרה, כלּ, שכחה, פלכ, ובכל אלה אין שום דמיון עם השם כדוּר. גם בלשון אשור', לפחות במה שנתפרסם עד כה, אין למצוא מקור למלה זו במשמ' שבמשנה. השרש כדר נמצא אמנם בלשון זו, והוא החלק הראשון מהשם כדר-לעמר, אבל חל"א מיחסים לו, עפ"י המקומות שמצאוהו בהכתבות עד כה, משמ' של גבול, מס, וכדומה. ומכל זה נוכל איפוא לדון בודאות כי הצרוף כדר לא שמש בלשונות השמיות במשמ' של עגול ושל גוף עגול, והשם כדור נתחדש בימי המשנה. ואעפ"י שקצת קשה שבכל התנ"ך לא נזדמן להזכיר מושג פשוט שכזה, אבל, הלא גם אם נניח שהמלה כדור היא עברית קדומה קושיה זו בעינה עומדת, כי הלא מלבד בשני המקומות בישעיהו לא נזכרה מלה זו, ובמקום אחד, בכתוב וחניתי עליך, אין הכונה של גוף עגֹל נאותה, ובמקום השני בכתוב צנף יצנפך, עכ"פ ברור הדבר כי שם עצם המלה הוא דור, ובשום מקום אחר לא באה מלה כעין זו. ובהיות שבשאר הלשונות השמיות לא שמש צרוף כדר במושג זה, עוד לא נפתרה השאלה מאין לקחו בעלי המשנה את השם כדור. ועל כרחנו אנו צריכים להניח כי השם הזה בא מן המלה כדור שבכתוב צנף יצנפך כדור, ואעפ"י שיונתן לא תרגם מלה זו במשמ' כדור אלא במשמ' כחומה מקפת, אעפי"כ אפשר שרובם פרשוה באמת במשמ' כדור שמשחקים בו, כמו שתרגמה כך באמת ולגתה, ולא כמו שאומר ר"ש פרחון בשרש דור: אבל רבותינו שמו את הכף (שבהשם כדור) עיקר דתנן הכדור והאימום והקמיע כדי שיבין השומע, ע"כ, כי כך לא היה מנהג בעלי המשנה בענין הלשון, אלא פשוט שראו בזמן ההוא, ואולי כבר קצת קודם, בהמלה כדור לא השם דור בהוספת כ הדמיון אלא שם כדור, עם כ יסודית. וכך גם קניג E. KÖ. 2, 52 Anm, ודחה דעת לוי במלון התלמודי שלו שהכף היא אות המשקל. והיוצא מכל זה הוא כי השם כדור עם כ יסודית, היא מלה שנולדה בטעות, ואעפי"כ אין ספק בדבר כי אחרי שנולדה ונשתמשו בה קנתה לה זכות אזרח בלשון עברית והיא מלה עברית יפה וטובה אעפ"י שאיננה כל כך מיוחסת בזכות אבות כמו המלים העבריות שבמקרא או לפחות שיש להן מקור בלשונות השמיות. וזו המלה שנולדה בטעות היתה כל כך בריה בת קיָמה, שבמהרה דחתה מלפניה את המלה האמתית, המיוחסת, דוּר, וירשה את מקומה, והמלה דוּר במשמ' גוף עגול יצאה מהשמוש. זה אחד מהחקים הנהוגים לא בלבד בלשון העברית אלא בכל לשונות האדם, כמו שכבר הוכיחו זאת חכמי הלשון הכללית בזמננו.
2 כך בנוסח' הדפוס, אך נראה כי בזמן קדום היתה הגרסה כדור, בכף אחת, ומזה הכריע דונש שהשם הוא דור ולא כדור: לפי שכדור תיבה משולשת והכף שיש בה תוספת היא וכו' ויש לי ראיה גדולה מן המשנה שלמדונו רבותינו שדימו בו האתרוג כששנו בהילכות לולב אתרוג כדור פסול והוא עגול מכל צד ואילו היה הכף מן יסוד המלה היו אומרים ככדור תשו' דונש על רסע"ג.
3 אמר ר"ש פרחון, וז"ל: פי' עושין התינוקות מן העור כמו רימון וממלאים אותו במוכין ותופרין אותו, ושמו בלעז פליטא. ע"כ.