1, ש"ז, מ"ר מַזָּרוֹת, — שֵׁם לכוכבי אחד המזלות, כמו כימה וכסיל: התקשר מעדנות כימה או מושכות כסיל תפתח התציא מַזָּרוֹת2 בעתו ועיש על בניה תנחם (איוב לח לא=לב). — ואמר המשורר: אנוש כציץ נמל וכקנה קמל ומה יתרון עמל ויובל לקברות, ומות ירענו ולא ישיגנו ולו ימצאנו בבין המזרות (רשב"ג, ואומר אל תחשה). ואלו חכיתי ושׂבר אויתי מעט שקויתי להשיג מזרות (שם). — והפיטן אמר: בשם אדני אדמות ומרומות נקראו, אורות ומזרות על פיו יצאו ובאו, אלהי קדם צוה ונבראו (ר"י הלוי, בשם אדני). את בני האמונים, שים ככוכבי מעונים, גם לאור מזרות, שבעת הנרות (הוא, יהמו שושנים). איומתי מזרות ושמשים וכל שטרי מזרח, עבורך קבעתי עולם בלי נקרח (שמואל כהן, שבת ב' אח"פ, איומתי). ורקיע הרקיע ועליו מים הזרים, ומאורות ומזרות עלי ארץ מזהירים (אופ' שבת בין יהו"כ לסוכ', יחו לשון). גם מזרות שמים עש כימה וכסיל, לא ייטיבו גורל איש בער וכסיל (יל"ג, דור הולך). — ומ"ר °מַזָּרִים: בהתחדש לאחד מהם מכוכבי המזרים מצב מיוחד מן השמש יכפול חוזק איכות התקופה (בחינ' עולם ו ג).
1 עי' הערה לקמן. —
2 Theod הניח מלה זו כהויתה בעבר' μαζουρώθ, בלי תרגום. ת"י מזליא. פשיטא עגלתא, ר"ל העֲגָלָה. ולג' Luciferum. רסע"ג: נג'ומ, ר"ל כוכבים. וכך מפקפקים שאר הקדמונ' והחדשים. ואין ספק בדבר כי היא היא המלה מרזמאנ مرزمان בערב'. אמר אלג'והרי: ואלמרזמאנ מזרמא אלשערינ והמא נג'מאנ אחדהמא פי אלשערי ואלאח'ר פי אלד'ראע, ע"כ, ובעבר': ואלמרזמאנ מזרמא של השערינ והם שני כוכבים האחד הוא בהשערי והשני בהד'ראע. ובלשאן אלערב: ואלמרזמאנ נג'מאנ מנ נג'ומ אלמטר וקד יפרד וכו' קאל אבנ כנאשה אלמרזמאנ נג'מאנ והמא מע אלשערינ, ע"כ, ובעבר': מרזמאנ הם שני כוכבים מן כוכבי המטר ונהוג גם היחיד וכו' אמר אבן כנאשה מרזמאנ הם שני כוכבים והם עם השערין.