ש"ז, סמי' מַחְסֵה, בכנ' מַחְסִי, מַחְסֵהוּ, מַחְסֵנוּ, — מקום שבו יחסה אדם, Zuflucht; refuge: וסכה תהיה לצל יומם מחרב וּלְמַחְסֶה ולמסתור מזרם וממטר (ישע' ד ו). הרים הגבהים ליעלים סלעים מַחְסֶה לשפנים (תהל' קד יח). מזרם הרים ירטבו ומבלי מַחְסֶה חבקו צור (איוב כד ח). — ובהשאלה: כי היית מעוז לדל מעוז לאביון בצר לו מַחְסֶה מזרם צל מחרב (ישע' כה ד). ןיי' מַחֲסֶה לעמו ומעוז לבני ישראל (יוא' ד יו). אל תהיה לי למחתה מַחֲסִי אתה ביום רעה (ירמ' יז יז). אלהים לנו מַחֲסֶה ועז וכו' על כן לא נירא בהמיר ארץ (תהל' מו ב=ג). כי אתה יי' מַחֲסִי עליון שמת מעונך (שם צא ט). עצת עני תבישו כי יי' מַחְסֵהוּ (שם יד ו). ביראת יי' מבטח עז ולבניו יהיה מַחְסֶה (משלי יד כו). — שָׂם מַחְסֵהוּ בפלוני, בטח בו שהוא יגן עליו: צור עזי מַחְסִי באלהים (תהל' סב ח). — שָׂם כזב מַחְסוֹ, חשב שהכזב יציל אותו: שיט שוטף כי עבר לא יבואנו כי שמנו כזב מַחְסֵנוּ ובשקר נסתרנו (ישע' כח יה). — מַחְסֵה כָזָב: ויעה ברד מַחְסֵה כזב וסתר מים ישטפו (שם יז). — ואמר המשורר: על מה ידאג גבר משכיל לזמן עליו רעה חורש, מלב ימשה שהם אמר וביד לשון אותו חורש, ובצל מטע מדע יחסה יום תת מחסם אישים חרש (רמב"ע, תרשיש י כה), ר"ל שהם מחדשים להם מחסה בצל חֹרש. — והשתמשו בספרות החדשה בהשם °מחסה מזרם להכלי כמו אהל קטן שישא אדם למחסה מהמטר (בן זאב, ערך רענענשירם). — °ומחסה משמש להגן מהשמש: הגגות בתבנית מחסה ומגן מקרני השמש (שבי"ע ב מד:).
מַחְסֶה