מָסוֹרָה

° 1, ש"נ, כמו מַסֹּרֶת, עי"ש, Masora; Massora:  בפיהמו לשומה לערכה כדברה, לתלף את שעריה בסמנין במָסורה, לכל רובה להסדירה כפרשה ואפטרה (רה"ג, הקד' תשו' הגא', הוצא' גנצבורג 279).  כי יש שכר לפעולות בעלי המסורה שהם כשומרי חומות העיר כי בעבורם עמדה תורת השם וספרי הקדש על מתכונתם בלי תוספת ומגרעת (ראב"ע, יסוד מורא א).  תמו חומש והפטרות וחמש מגלות במנקודה ובמסורה במאמר היקר הנכבד וכו' שנת חמשת אלפים ומאתים וששה וחמישים לבריאת עולם (כ"י סיציליאה, דה"ט, דף XXVI).  בעלי הַמְּסוֹרָה יסודיה הכינו, שאר חכמי לב עמודיה השעינו (י' בן זאב, שיר בראש תל"ע).  שני בתי ישיבות האחד בטבריא והשני בבבל שם האחד בני נפתלי ושם השני בני אשר מהם נוסדה המסורה ומהם נוסדו הנקוד והטעמים (הוא, הקד' אוה"ש, הצעה).  מסורה היא חיל וחומה (ר' אנש' ורמז, בספ' סייג לתורה). —  והרבה פעמים במאמר על "המסורה" בסוף תשו' תלמידי מנחם, מהמו"ל.



1 כבר ערער דר' ז' בכר (JQR, שנה ג') על צורה זו בתור שם להמפעל הידוע, והוכיח כי הצורה העקרית היא מסֹרת. ובאמת, הצורה מסורה במשמ' זו, לא מצאתי אלא מעט בספרותנו הקדומה, והנקוד מסֻפק. במשל שהובא בפנים מתשו' הגאונ' המם קמוצה, והאחד מחכמינו בזמן החדש שנקד אותה, הוא בן זאב, שם את המם שואית, וכך קריאת הספרדים. אך בקשדורף בהמלון התלמודי שלו נקד מָסוֹרָה, ונראה כי ממנו פשטה צורה זו אצל חכמי אוה"ע. אך הצורה פָעוֹלָה זרה, ואינה נמצאת במקרא אלא בהמלה בָּגוֹדָה, והיא צורה פֹעלת לא פעוּלה, שהוא המכֻון בהשם "מסורה", אך בארמ' צורה זו מצויה, ולא מהנמנעות הוא שתקֻבל גם בעברית כהויתה בלי שנוי. ואולי יותר ראוי הצורה הדגושה מַסּוֹרָה, ואעפ"י שלא נמצא במקרא פַעוֹלָה, בעין דגושה, אך כבר הניח בן זאב משקל רַתּוֹקָה (תל"ע, משקלי השמות, סי' קפז).

חיפוש במילון:
ערכים קשורים