דן בן-אמוץ (1924–1989)

<בהכנה>

Dahn Ben-Amotz

    דן בן-אמוץ, סופר, עיתונאי, סאטיריקן והומוריסט. נולד בט׳ בניסן תרפ״ד, 13 באפריל 1924 בעיר רובנה, בפולין (כיום בתחומי אוקראינה), בשם משה (מוסיה) טילמזיגר (Mojsze Tilemzejgier). למד בבית-ספר עממי עברי שהיה מסונף לרשת ׳תרבות׳, ומשסיים את לימודיו שלחו אותו הוריו לארץ-ישראל ללמוד בכפר הנוער החקלאי בן-שמן. כעבור שלוש שנים, בנובמבר 1941, נספו אביו, אמו, אָחִיו ואחותו עם כל קהילת רובנו בשואה, עובדה שחשף בציבור רק בשנותיו האחרונות. בבואו לבן-שמן באוגוסט 1938 הוחלף שמו למשה שעוני, בשל שיבוש בתרגום שם המשפחה שלו. עם סיום לימודיו שם ב-1942 יצא להכשרה חקלאית בגליל, שהה בדגניה ולאחר-מכן בנהלל. ב-1943 התגייס לצי הבריטי ושירת תחילה בחיפה ואחר-כך בליווי שיירות אספקה ממצרים לארץ-ישראל. ב-1945 ערק מן הצבא והסתתר חודשים אחדים בקיבוץ בית קשת, ובתוך כך שינה את שמו לדן בן-אמוץ. באותם ימים פורסמו ראשוני סיפוריו. הראשון בהם, ׳הידיד׳, נדפס בשבועון ׳תשע בערב׳ בעריכת אורי קיסרי. באותה שנה התגייס לפלוגה הימית של הפלמ״ח (הפלי״ם) ועבר קורס חובלים. ב-1947 נשלח לצרפת והשתתף בשילוח ספינות מעפילים וספינות נשק לארץ-ישראל במסגרת המוסד לעלייה ב׳.
    כל אותן שנים המשיך בן-אמוץ לכתוב ולפרסם. בין 1945 ל-1949 פורסמו כעשרים וחמישה מסיפוריו בעיתונות הספרותית, בעיקר ב׳משמר׳ וב׳בשער׳, וכן תרגם מחזות אחדים. הוא אף השתתף ב׳ילקוט הרעים׳, האכסניה המובהקת הראשונה של ׳דור בארץ׳, בסיפור ׳פיקולינה׳ (1946), על התאהבותו של מלח בנערה צעירה בנפולי, המתגלה להפתעתו כפרוצה. ב-1950 הופיע ספרו הראשון, אסופה של שמונה סיפורים בשם ארבעה וארבעה. נושאי סיפוריו הראשונים שאובים בעיקר מחוויות חייו: הווי הקיבוץ, הצבא הבריטי, ימאות והעפלה. בולט ביניהם ׳סיפור על הגמל והניצחון׳, שאף נבחר להיכלל באנתולוגיה הייצוגית דור בארץ (1958). 
    ב-1950 יצא לארצות-הברית, ניסה ללמוד משחק בניו-יורק וקשר קשרים חברתיים אמיצים עם אחדים מכוכבי הוליווד, שאף הקנו לו תפקיד זעיר בסרט ׳חשמלית ושמה תשוקה׳ לצידו של מרלון ברנדו. בשובו ארצה חיפש את דרכו בעיתונות, וב-1953 החל לפרסם ב׳דבר השבוע׳ (ולאחר-מכן ב׳מעריב׳) את המדור ׳מה נשמע׳.  באותה שנה החל לפרסם ב׳משא׳ עם חיים חפר סיפורים הומוריסטיים קטנים מהווי הפלמ״ח בכותרת ׳ילקוט הכזבים׳ (כונסו בספר ב-1956, ושוב ב-1979). בעקבות הפופולריות הרבה של טורים אלה הוזמן להשתתף בתוכנית ההומור הרדיופונית ׳שלושה בסירה אחת׳, וכבש בה את מרכז הבמה, בעיקר בפיליטונים ובמונולוגים שנונים, שהפכו אותו לדמות מוכרת ואהובה בכל בית בישראל. בשנות החמישים והשישים השתתף בשורה של מיזמי תרבות והווי נוספים: מופעים נוסטלגיים על ראשיתה של תל-אביב, הקמת מועדון ׳החמאם׳ ביפו, כתיבת מערכונים ללהקת ׳בצל ירוק׳, הקמת השבועון הסאטירי ׳ציפור הנפש׳ (1964), הגשת תוכנית רדיו חדשנית בשם ׳טעם וריח׳ בגלי צה״ל, עריכת ערבי ראיונות פומביים ועוד. מבחר מטוריו העיתונאיים כונס בספרים ׳מה נשמע׳ (1959; ושוב ב-1989) ו׳איך לעשות מה׳ (1962). באותן שנים נטבע דיוקנו כגילום מושלם ונערץ של הצבריות הישראלית, והוא עצמו שקד על טיפוחו של דימוי זה תוך העלמת הרקע הגלותי שלו. בד בבד התבלט כאחד מראשי הפעילים של השמאל באירועי מחאה נגד מדיניות הממשלה כלפי הערבים, לפני מלחמת ששת הימים ואחריה.
    בשלהי שנות השישים חזר בן-אמוץ אל הסיפורת ה׳רצינית׳ ופרסם שלושה רומנים. לזכור ולשכוח (1968) מתאר את שיבתו של ישראלי צעיר לגרמניה כדי להסדיר את תביעת הפיצויים על רכושה של משפחתו שנספתה, ואת התאהבותו ונישואיו עם אשה גרמנייה. לא שם זין (1973), שנכתב על רקע מלחמת ההתשה, מתאר את הידרדרותו של צנחן בעקבות פציעתו ונכותו הקשה, והוא רווי מחאה אנטי-מלחמתית חריפה. יופי של מלחמה (1974) עשוי כפרקי יומן של חייל שנהרג במלחמת יום הכיפורים המובאים לדפוס, כביכול, בידי המחבר. הספרים זכו לפופולריות רבה בעיקר בקרב צעירים, אולם הביקורת היתה מאוחדת בהערכתה השלילית כלפיהם. לאחר-מכן פרסם בן-אמוץ שורת ספרים הכוללים סיפורים, זיכרונות, רשימות עיתונאיות ומסות קצרות המַרצות את השקפותיו הפרובוקטיביות בתחומים מגוונים: קריעה תמה (1974), תפוס כמה שאתה יכול (1975), זיונים זה לא הכל (1979), זיוניוני הדרך (1982), סיפורים פה, סיפורים שם (1982). המפעל החשוב ביותר שלו בשנים אלה היה עריכת המילון לעברית מדוברת עם נתיבה בן-יהודה. בשני כרכיו (מילון עולמי לעברית מדוברת, 1972; מילון אחולמניוקי לעברית מדוברת, 1982) תועדה העברית הישראלית שמשנות הארבעים ואילך בצורה שיטתית. עיקר תרומתו של בן-אמוץ היתה במשפטי ההדגמה שחיבר לכל ערך, האוצרים בדקוּת ובהומור עולם ישראלי שלם של הווי, מנהגים ודרכי שיח.
    בשנותיו האחרונות הוסיף דן בן-אמוץ ופרסם כמה לקטים של הומור והווי (סיפורי אבו נימר, 1982; כליל תפארת המליצה, 1985) וכתב טורים עיתונאיים פופולריים בעיקר בעיתון ׳חדשות׳, שהיה ממשתתפיו הבולטים. כמו-כן עסק באמנות פלסטית, יצר קולאז׳ים פיסוליים של אובייקטים משומשים, והציג מספר תערוכות מצליחות. משלקה במחלה הסרטן הדהים את הציבור כשערך לעצמו, חודשים ספורים לפני מותו, מסיבת פרידה רבת משתתפים ורבת תהודה, שהעלתה את ההתעניינות הציבורית בו לשיאים חדשים. הוא נפטר בביתו ביפו בכ״א בתשרי תש״ן, 20 באוקטובר 1989, ונקבר בקיבוץ שדות ים. ב-1992 פורסמה ביוגרפיה מפורטת עליו מאת אמנון דנקנר,  והנחיתה מכת-מוות על דימויו הציבורי ועל זכרון דמותו בחושפה את הצד האפל (׳המפלצתי׳, כהגדרת המחבר) בחייו ובאישיותו, ובהעלותה היבטים קשים מאוד באופיו ובנוהגיו החברתיים והמיניים. מאז נדחקה יצירתו אל השיכחה, בניגוד להתעניינות האינטנסיבית שזכתה לה בחייו.


לכתבות נוספות על דן בן-אמוץ בספריה הלאומית

נכתב על-ידי אבנר הולצמן עבור לקסיקון הקשרים לספרות ישראלית 
[מקורות נוספים: קרסל, ארכיון המדינה, המכון לתרגום ספרות עברית, ויקיפדיה, Электронная еврейская энциклопедия

[צילום עליון: הנס פין, לשכת העיתונות הממשלתית. צילום תחתון: יעקב אגור]

ספריו:

  • ארבעה וארבעה : סיפורים (מרחביה : ספרית פועלים, הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, 1950)
  • ילקוט הכזבים (תל אביב : הקיבוץ המאוחד, תשט״ז 1956) <בשיתוף חיים חפר> <איורים - ז׳אן דוד>
  • מה נשמע (ירושלים : אחיאסף, תשי״ט) <איורים - אברהם לבינסון>
  • איך לעשות מה (תל אביב : עמיקם, תשכ״ג 1962)
  • לזכור ולשכוח (תל-אביב : עמיקם, תשכ״ח 1968) <רומן> <תורגם לאנגלית ולגרמנית>
  • Masken in Frankfurt /Übersetzung aus dem Hebräischen von Ulrike Zimmermann (Darmstadt : Melzer, 1970)
  • To remember, to forget : a novel / translated form the Hebrew by Zeva Shapiro (Philadelphia : Jewish Publication Society of America, 1973)
  • הפצוע ראה את השמש וחי (תל אביב : מטכ״ל - קצין חינוך ראשי ענף הדרכה והסברה : משרד הבטחון - ההוצאה לאור, תשכ״ח)
  • מלון עולמי לעברית מדוברת (ירושלים : א׳ לוין-אפשטין, 1972) <בשיתוף נתיבה בן-יהודה>
  • ארץ ציון ירושלים (ירושלים : ויידנפלד וניקולסון, 1973) <בשיתוף שלמה שבא> <לקט מהעיתונות העברית של סוף המאה התשע-עשרה ותחילת המאה העשרים>
  • לא שם זין (תל-אביב : ביתן, תשל״ג 1973)
  • קריעה תמה : ספרותק (תל אביב : ביתן, 1974)
  • יופי של מלחמה (תל-אביב : ביתן, 1974)
  • תפוש כמה שאתה יכול : סרט-מתח-מפורש (תל-אביב : מציאות, 1975)
  • זיונים זה לא הכל : רומן מפתח ללא מנעול (תל-אביב : מציאות, תשל״ט 1979)
  • ילקוט הכזבים המלא והשלם / שמעו ורשמו - דן בן אמוץ, חיים חפר ; הביא אותה - איציק אלבלק (תל-אביב : מציאות, תשל״ט 1979)
  • תל אביב הקטנה : חזיון (תל-אביב : זמורה, ביתן, מודן, תשמ״א 1980) <בשיתוף חיים חפר>
  • זיוניוני הדרך (תל אביב : זמורה, ביתן, מודן, תשמ״א 1981)
  • משחק ילדים (תל-אביב : מציאות, 1982) <מהדורה ראשונה הופיעה ב-1975 תחת הכותרת ״תפוס כמה שאתה יכול״>
  • סיפורי אבו-נימר : לאנשים שלא מפינים ערבית ולא מכירים טוף אל-ערבים (תל אביב : זמורה-ביתן, תשמ״ב 1982)
  • סיפורים פה סיפורים שם (תל אביב : זמורה, ביתן, מודן, תשמ״ב 1982)
  • מלון אחול-מניוקי לעברית מדוברת (תל אביב : זמורה-ביתן, תשמ״ב 1982) <בשיתוף נתיבה בן-יהודה>
  • עוד איך לעשות מה : הצחקות לבודדים, לזוגות ולהמונים שנכתבו עבורך ועבור המבצעים (תל אביב : ספרי מציאות, על-יד זמורה, ביתן, תשמ״ב 1982)
  • הכסף שלך : הערכות ותחזיות של שר האוצר יורם ארידור (תל-אביב : מציאות, תשמ״ד 1983)
  • כליל תפארת המליצה (תל אביב : מציאות, 1985)
  • מה נשמע : שנות החמישים, שנות השישים (תל-אביב : ספרי מציאות ליד זמורה-ביתן, תשמ״ט 1989) <איורים - אברהם לבינסון>

עריכה:

  • צפור הנפש : שבועון לסאטירה, הומור ובכלל (תל אביב, 1964–1965) <בשיתוף חיים חפר ואחרים>
  • הוכחות לוגיות בדבר קיומה של הנשמה / משה קרוי (תל-אביב : ספרי ״מציאות״, תשמ״א 1980)

תרגום:

  • רקע טראגי : ספור / ארסקין קולדוול (מרחביה : ספרית פועלים, הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, 1949)
  • האיש שבא לארוחת ערב / מאת קאופמן והרט (תל-אביב : התיאטרון הקאמרי, 1954) <מחזה>
  • רקטה לירח : מחזה בשלוש מערכות / מאת קליפורד אודטס (תל-אביב, תש״כ לערך)
  • לבלוב האהבה / מאת מוריי שיסגאל (תל-אביב, תשמ״ד) <מחזה>
  • עדיף מלפפון על הגבר מפני ש--- / מ.ל. ברוקס [ואחרים] ... (תל-אביב : הוצאת חיוכים, 1985) <בשיתוף אמנון דנקנר> <אלבום קריקטורות בלוית הסברים>
  • ספר הפלוץ והשכחה / מאת דונלד וורצל (תל-אביב : חיוכים, 1985) <איורים - מרטין ריסקין> <בשיתוף אמנון דנקנר> <אלבום קריקטורות בלוית הסברים>

על המחבר ויצירתו:

ספרים:
  • דנקנר, אמנון. דן בן אמוץ : ביוגרפיה (ירושלים : כתר, 1992)
    על הספר:
    • אונגר, עמיאל. לזכור, להזכיר ולא לסלוח (נקודה לעניין). נקודה, גל׳ 156 (1992), עמ׳ 40–41.
    • אלמגור, דן. עיונים זה כמעט הכל: על אמת ובדייה בביוגרפיה בכלל ובביוגרפיה של דנקנר על דן בן אמוץ בפרט. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 23.
    • בושס, הדה. תמונה עם נבלים. הארץ, ט״ז בשבט תשנ״ב, 21 בינואר 1992, עמ׳ ב 4.
    • בן-יהודה, נתיבה. זו לא הביוגרפיה של דן. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 4, 5, 20.
    • גורן, צבי. ואחרי הרעש קול דממה. על המשמר, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 18–19, 21.
    • דאור, אראלה. פרח לקטוף (על סדר היום).  נגה, גל׳ 23 (1992), עמ׳ 10.
    • דאור, דן. תחליף על תחליף.  דבר, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 24.
    • דיסנצ׳יק, עדו.  פני הדור, פני הכלב ופני הביוגרף. מעריב, י׳ בשבט תשנ״ב, 15 בינואר 1992, עמ׳ 16.
    • זהבי, נתן. דן בן-אמוץ - גירסת הספר גירסת הזוכרים. מעריב, מוסף שבת, 3 בפברואר 1995, עמ׳ 16–17.
    • חפר, חיים. דן: כל הכעס, כל האהבה. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 4.
    • כהן, עמירם. לשון הרע.  על המשמר, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 16.
    • לונדון, ירון. אמו היתה המאהבת הראשונה שלו.  ידיעות אחרונות, 7 ימים, ה׳ בשבט תשנ״ב, 10 בינואר 1992, עמ׳ 8–12.
    • ליפקין-שחק, טלי. בן אמוץ מאת דנקנר.  דבר, דבר השבוע, ה׳ בשבט תשנ״ב, 10 בינואר 1992, עמ׳ 10–13.
    • מאור, ענת. נורות אדומות במראה.  על המשמר, י׳ בשבט תשנ״ב, 15 בינואר 1992, עמ׳ 9.
    • מלמד, אריאנה. איך בוראים מפלצת. חדשות, מדריך חדשות, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 30–31.
    • פרויס, טדי. בן-אמוץ והאפיגונים. דבר, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 17.
    • קדמון, סימה. דנקנר, הפוליגרף על חשבוני. מעריב, סופשבוע, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 14–15.
    • קינן, עמוס. דנקנר בן-אמוץ. ידיעות אחרונות, 7 ימים, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 10–11.
    • קריץ, ראובן.  סיפורי ״ילקוט הרעים״.  בספרו: הסיפורת של דור המאבק לעצמאות (קרית מוצקין : פורה, תשל״ח 1978), עמ׳  96–98 <דיון, בין היתר, בסיפור ״פיקולינה״ שפורסם ב״ילקוט הרעים״>
    • רוזנטל, רוביק. צפוף בחמאם. על המשמר, י׳ בשבט תשנ״ב, 15 בינואר 1992, עמ׳ 9.
    • שחורי, דליה. שעשועים והון פוליטי. על המשמר, י׳ בשבט תשנ״ב, 15 בינואר 1992, עמ׳ 9.
    • שיבי, חיים. על סדר היום ״התבהמות הבוהמה״. ידיעות אחרונות, 24 שעות, י׳ בשבט תשנ״ב, 15 בינואר 1992, עמ׳ 18.
    • שילוח, צבי. ״במאורת חשיש וזימה נולדה המפייה השמאלנית״. נתיב, שנה ד׳, גל׳ 27 (1992), עמ׳ 69–72.
    • שקד, גרשון. גיבור? תרבות? ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, י״ב בשבט תשנ״ב, 17 בינואר 1992, עמ׳ 23.
מאמרים:
על ״מה נשמע״
על ״לזכור ולשכוח״
  • אבינור, גיטה. היהודי בין זכירה לשיכחה.  מעריב, א׳ בכסלו תשכ״ט, 22 בנובמבר 1968, עמ׳ 28.
  • בחור, יונה. לזכור את ברברה ולשכוח את אורי לם. על המשמר, ט׳ בתמוז תשכ״ח, 5 ביולי 1968, עמ׳ 5, 6 <נדפס גם בספרה: רשימות על ספרות (תל-אביב : ירון גולן, 1993), עמ׳ 145–147>
  • זמר, חנה.  מה לזכור ומה לשכוח.  דבר השבוע, גל׳ 21 (כ״ו באייר תשכ״ח, 24 במאי 1968), עמ׳ 13, 15, 22  <ראיון עם דן בן-אמוץ>
  • Feinberg, Anat. Two different worlds and a cemetery between them : Dahn Ben Amotz’s novel To Remember, To Forget. Trumah, Bd. 21 (2011), pp. 69-80.
  • Gertz, Nurith.  Who is a Jew? : Dan Ben Amotz׳s novel ״To Remember, to Forget״. In: History and literature : new readings of Jewish texts in honor of Arnold J. Band / edited by William Cutter and David C. Jacobson (Providence : Brown Judaic Studies, 2002), pp. 357-367.
על ״מילון עולמי לעברית מדוברת״
  • אבישור, יצחק. המרכיב הערבי בלשון העברית בת-זמננו ובספרותה מאליעזר בן-יהודה עד נתיבה בן-יהודה (ודן בן-אמוץ). העברית ואחיותיה: כתב-עת לחקר הלשון העברית וזיקתה ללשונות השמיות וללשונות היהודים, כרךב-ג (תשס״ב-תשס״ג, 2002–2003), עמ׳ 9–50.
  • אושרוב, נילי. תנו לעברית לחיות (שיחה עם נתיבה בן יהודה). מת״י, 85 (1998), עמ׳ 21–22.
  • בן-יהודה, נתיבה. המילון לעברית מדוברת, ראיון עם נתיבה בן-יהודה על עבודתה עם דן בן-אמוץ. לשון ועברית: כתב עת לענייני לשון, שפות והלשון העברית, גל׳ 1 (טבת תש״ן, ינואר 1990), עמ׳ 21–26.
  • בר-און, יעקב. נתיב הממזרים של נתיבה. לאישה, 31 בינואר 1972 <חזר ונדפס ב׳מקור ראשון׳, יומן, גל׳ 708 (כ״ח באדר א׳ תשע״א, 4 במארס 2011), עמ׳ 22>
  • יוסף, חיה. עברית קטנה לאנשים. נעמת, מאי 1991, עמ׳ 38–39.
  • משמר, תמר. נתיבה בן-יהודה ו׳מלון עולמי לעברית מדוברת׳. תיאוריה וביקורת, חוב׳ 12–13 (1998), עמ׳ 231–240. <ה״מלון עולמי לעברית מדוברת״ יצר אנדרטה ללשון הלא תקנית שהסוותה וגם הנציחה קוד ציוני וגברי של הלשון ההגמונית. אבל מחוץ למילון ואחרי פרסומו, בראיונות שבהם סיפרה על צמיחת המילון, ערערה בן-יהודה על הקוד הזה, חילצה את המילון מן ״האנדרטאיות״ שלו, נידתה את בן אמוץ מעמדת החבר וקבעה את עצמה כ״בעלת הבית״ האמיתית>
על ״כליל תפארת המליצה״
קישורים:

Wikidata – Q536579 J9U – 987007258456105171 NLI – 000017862 LC – n83003298 VIAF – 27918505
עודכן לאחרונה: 25 בינואר 2022

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף