יצחק
בן־נר (בנר), סופר, מחזאי ותסריטאי, נולד
במושב כפר־יהושע בכ״ד בתמוז תרצ״ז, 3 ביולי 1937 לאביו יליד
בלארוס שהיה ממקימי כפר יהושע. בן־נר סיים את לימודיו התיכוניים בכפר
יהושע. לאחר שירותו הצבאי למד ספרות ותיאטרון באוניברסיטת תל אביב. באותו זמן עבר לגור דרך קבע בתל אביב, לבד מתקופה של שנתיים שעשה בארצות הברית (1978–1980). עבד שנים רבות כעורך וכמגיש תוכניות בגלי צה״ל. היה בין המשתתפים במוסף הסאטירי
״דבר אחר״ בעיתון דבר וכתב גם בהארץ, במעריב ובידיעות אחרונות. כן ערך והגיש תוכניות קולנוע בטלוויזיה. נשוי ואב לשניים: האמן גיא
בן־נר וגלי בן־נר, בעברה שחקנית ואחר כך פיזיקאית.
סיפוריו הראשונים התפרסמו בעיתוני ילדים, בעודו נער בן ארבע־עשרה. ספרו הראשון, בעקבות מבעיר השדות (אל״ף, 1966), שנועד לילדים ולנוער, התפרסם תחילה בהמשכים בשבועון
דבר לילדים והתבסס על זיכרונות נעוריו. כעבור שנה ראה אור הרומן הראשון שלו,
האיש משם (ספרייה לעם, עם עובד). ספר זה הכניס את בן־נר בן השלושים אל הספרות העברית כסופר צעיר ומבטיח, המזדהה עם הערכים של ארץ ישראל החלוצית הנאבקת על קיומה. הרומן מגולל את הרפתקאותיו של צעיר ארץ־ישראלי החוזר פצוע ממצרים עם פרוץ מלחמת העצמאות, נקלע לעיירה ערבית על הגבול ונאסף על ידי רופא מצרי טוב לב. העלילה הפשוטה והמרגשת פורשת את מסכת היחסים בין הצעיר הפצוע למארחיו, בהם ארוסת הרופא, ואת האיבה ההולכת ומפרידה בינו וביניהם לאחר שמתגלה זהותו. מבחינת העניין שלו באידיאולוגיה הציונית ובשאלות חברתיות ופוליטיות,
בן־נר שונה ברומן זה מהסופרים בני דורו, שהחלו לפרסם גם כן בשנות השישים, א״ב יהושע ועמוס עוז. הם פנו בספריהם הראשונים לנושאים אינדיווידואליים ואוניברסליים ולכתיבה סמלית, ורק בסוף שנות השישים פנו לעיסוק ביקורתי באידיאולוגיה הציונית. בספרו
האיש משם בן־נר הלך לכאורה בעקבות סופרי הדור הקודם, דור תש״ח, וסימן את הדרך להתפתחות שחלה בפרוזה העברית בעשור הבא: השיבה אל הריאליזם.
בקובץ הסיפורים שקיעה כפרית (1976) שיכלל בן־נר את סגנונו בכיוון הניאו־ריאליסטי. ניכרת כאן השפעת מגמות של תיעוד ואוטוביוגרפיה – בין השאר, בקרבה בין זמן התרחשות העלילה לאירועים אקטואליים. הספר, שזכה לאהדת הקהל והביקורת, מציג, בחלק מסיפוריו, דמויות הקשורות אל הקרובים אליהן ברגשות עזים של אהבה ובגידה ומקרינות נוכחות פסיכולוגית עזה; ובמקביל, במישור הייצוגי של העלילה, הן מרכיבות את דיוקן הזהות הישראלית שבין מלחמת ששת הימים לאמצע שנות השבעים, ומספרות תוך כדי כך נרטיב לאומי שונה מזה הרשמי. מהדמויות: אביו של חייל הנעדר מאז המלחמה, שמצבו הנפשי הולך ומידרדר; קצין בכיר המשלם בתפקידו על מחדלי הממונים עליו במלחמה; ונערה המתעלסת עם חייל גוסס. סיפורים אחרים נושמים לכאורה את אווירת ארץ ישראל החלוצית של שנות הארבעים ללא נוסטלגיה, אך תוך חשש מפני רשעותו ונכלוליו של העולם החדש העומד להכחיד את הקסם הישן של פכפוך הממטרות וריח הלחם הנאפה.
מהלך זה אכן התרחש לאחר המהפך של 1977, שעליו כתב בן־נר כמעט בזמן אמת בסיפורו אליעזר שושני ו/או אליקו בן שושן. העלילה מתארת את התלבטותו של גיבורו, האם לקבל משרה ממשלתית בכירה שהוצעה לו על ידי נבחרי העם החדשים, או להיות נאמן לדרכו האידיאולוגית. סגנון הסיפור מתקרב לז׳אנר התיעודי עד כדי נגיעה באקטואליות עיתונאית: עיסוק ישיר במהפך, בשערוריות הפוליטיות שקדמו לו ובתופעת האופורטוניזם הפוליטי. החדשנות הסגנונית, שעל גבול התיעודי, התעצמה גם בשל מועד פרסומו: עלילתו מתרחשת ביוני 1977, במרחק כשלושה חודשים ממועד הדפסתו, בשבעה המשכים יומיים, בעיתון
הארץ (כונס ברומן הסיפורים ארץ רחוקה, 1979). מבחינה מבנית, בסיפור זה יצר
בן־נר עלילה כפולה, שבכל אחד משני חלקיה יעשה שימוש משוכלל יותר בספריו הבאים: עלילה אחת מדובבת את תודעת הגיבור בדרך של מונולוג פנימי, ועלילה שנייה משתמשת במוסכמות של המותחן, שעיקרן ניסיון לפתור חידה, ושלפיהן העלילה מגיעה לשיאה עם מציאת הפתרון. את הנוסח של עלילת מותחן רבת־אינטריגות שיכלל ברומן הגדול והיומרני ביותר שלו,
פרוטוקול (1983), שבו גולל את סיפורו של קומוניסט ארץ־ישראלי ותיק, המוסיף להסתתר במחתרת מדומיינת, שנים רבות לאחר שהסתיימו הקרבות האידיאולוגיים הגדולים. לכאורה זהו רומן אנטי־אידיאולוגי, אך בסופו של דבר הוא מציג את האידיאולוגיה הציונית כטוב שבכל העולמות, במזרח ובמערב כאחד.
אל האקטואליה שעל גבול העיתונאות שב בן־נר ברומן מתחם אויב (1997). במרכז העלילה, המתרחשת זמן מה לאחר רצח רבין, עומד תלמיד ישיבה ולוחם ביחידה מובחרת שחזר בשאלה, והיה אחד ממאבטחיו של ראש הממשלה שנרצח בכיכר העיר. ה״רעים״ ברומן, העושה שימוש במוסכמות המותחן, הם אנשי הימין הדתיים. אלה עמדו גם במרכז רומן עתידני אנטי־אוטופיסטי שפירסם עשר שנים לפני כן,
מלאכים באים (1987), ובו תיאר את ישראל כמדינה הנתונה בשלטון תיאוקרטי, שבו החילונים נרדפים על ידי החרדים.
שלושת הספרים תעתועון (1989), בוקר של שוטים (1992) ועיר מקלט (2000) בנויים על סדרת מונולוגים שמצטרפים לכעין רומן.
תעתועון הופיע סמוך לאינתיפאדה הראשונה, ומדובב חמישה ישראלים שנקלעו לסבך המאורעות של אותה עת: שני חיילים בשירות סדיר, רופא, אביו של אחד מהם, ואיש שירותי הביטחון. כולם מייצגים את החברה הישראלית המצויה בתהליך של התפוררות ואובדן דרך.
בוקר של שוטים משקף את השכול ואת האכזריות של החיים בישראל בסוף האלף, מנקודת ראותו של מושבניק בן שלושים ושלוש, חריג גבולי, בן בכור למשפחה מוכה בשכול כפול.
עיר מקלט מורכב משורה של מונולוגים המצטיינים בעוצמה רגשית ובלשון ססגונית, ומושמעים מפי תל־אביבים בני גילים ומגדרים שונים, שחיים בסביבות רחוב בן יהודה. דמויות ראשיות בסיפור אחד חוזרות ומופיעות כדמויות משניות בסיפור אחר, ללא קשר זו עם זו, כיאה לחיים בעיר מנוכרת ומסויטת. גיבורת הספר היא תל אביב, בעבר אחת מפנינות הכתר של הציונות החלוצית, המוצגת כאן כשדה קרב שבו מתנהלים מאבקי הישרדות ואדם לאדם זאב.
הספר אף אחד עוד לא מת בהליכה (2007) כתוב כאוטוביוגרפיה מוסווית למחצה, שגיבורה הוא
״הסופר איציק״. אלה חמישה סיפורים הכתובים בסגנון ריאליסטי, שהפנטזיה וההזיה פולשות אליו, ובהם הוא פונה, כדבריו, אל
״העולם הגדול והמופלא המשתרע מחוץ לכפר ולתל אביב ומעבר לים התיכון״. בפנייה זו אין, כמובן, רק חדוות מסע, אלא גם הפניית עורף למציאות הישראלית שהכזיבה. ב-2013 יצא לאור ספרו
המסע הלילי הארוך הביתה הכולל שבעה סיפורים, חלקם חדשים ואחרים ותיקים שנערכו מחדש. באותה שנה (2013) פרסם
בן־נר את ספרו
האיצחקיה, רומן אנטיביוגרפי. בספר זה כתב בן־נר את סיפור חייו באופן מקוטע שסותר במכוון את החוקים של האוטוביוגרפיה. חדשנותו של הספר באה לידי ביטוי גם בעובדה
שבן־נר פרסמו רק בפורמט אלקטרוני ולא כספר מודפס.
במקביל לסיפוריו למבוגרים, המתרחשים במרחב הציבורי ומעלים שלל דמויות בדיוניות, פירסם
בן־נר שורת ספרים לילדים ולנוער, המבוססים על קורותיו בכפר הולדתו ועל החיים במשפחתו:
בעקבות מבעיר השדות, ספר הביכורים שלו (1966), שב והתפרסם בראשית שנות השמונים, ובעקבותיו הופיעו ספרים נוספים לבני הנוער. מספריו של
בן־נר שאבו השראה סרטים והצגות תיאטרון בשנות השמונים והתשעים, ועל סיפוריו התבססו המחזות
ניקול, עיבוד ובימוי ראול היימן (״הבימה״, 1978); קהיר, פברואר 78, עיבוד ובימוי יצחק שאולי
(״הבימה״,
1982); תעתועון (מונודרמה, התיאטרון ״הקאמרי״, ההצגה זכתה בפרס ראשון בפסטיבל
״תיאטרונטו״ בשנת
1990); בוקר של שוטים (מונודרמה, ״בית ליסין״, פרס שני בפסטיבל ״תיאטרונטו״,
1993); אורי מורי (התיאטרון ״הקאמרי״, 1998); ככה אני פאם פאטאל (תיאטרון
״תמונע״, פרס ראשון בפסטיבל ״תיאטרונטו״, 2004).
כן התבססו על סיפוריו סרטי הקולנוע עתליה (1984); משחקים בחורף
(1987); רומן בהמשכים (1985); ומתחם אויב (סרט טלוויזיה, 1999).
זכה בפרס עגנון (1981); בפרס ברנשטיין (1981); ובפרס היצירה לסופרים עבריים על שם ראש הממשלה לוי אשכול ז״ל (2006).
ארדרייך, איריס. מיעוט חברתי, פוליטי ומגדרי ביצירה של יצחק
בן־נר
(רמת־גן, תשס״ה 2005) <דיסרטציה. אוניברסיטת בר־אילן>
מאמרים
בן־נר, יצחק.למה כותבים סיפורים?על המשמר, ג׳ באייר תשל״ט, 30 באפריל 1979, עמ׳ 3, 4 <״בעקבות דברים
בערב פתיחת ימי עיון בסיפורי י. בן־נר ב״צוותא״ תל־אביב״>
בן־זכאי, טלילה.מטהר אוויר.מעריב, י״ח בתשרי תשמ״ב, 16 באוקטובר 1981, עמ׳ 23 <במדור ׳מפגשים
מן הסוג האישי׳>
גרץ, נעמי. הקיבוץ כנדבך : על ״עתליה״ ליצחק
בן־נר. בתוך:
לספר את הקיבוץ : מחקר וביקורת
/ עורכים - שמעון שור ולאה הדומי (תל אביב : ספרית פועלים, 1990), עמ׳ 205–216.
הברון, אביב.בן־נר יוצא מכלוב
הזהב.כותרת ראשית, גל׳ 24 (17 במאי 1983), עמ׳ 28–30, 47
<שיחה עם יצחק בן־נר עם פרישתו מגלי צה״ל>
זרטל, עדית. סיפורים מחמרים קרובים. דבר השבוע,
30 ביולי 1976, עמ׳ 8.
ישי, שרית.לחיות חיים של מישהו
אחר!העולם הזה, גל׳ 2285 (ט״ו בסיון תשמ״א, 17 ביוני
1981), עמ׳ 70–72, 76 <ראיון עם הסופר לאחר צאת ספרו ״ארץ רחוקה״>
כהנא־כרמון, עמליה. האומנם
מיפנה. ידיעות אחרונות, תרבות, אמנות, ספרות, י״ז בכסלו
תשל״ו, 21 בנובמבר 1975, עמ׳ 1 <על המחזה ״ניקול״>
לבנון־מורדוך, אסתר. ייצוג הדמות הנשית של ״עולה חדשה״, האישה
״האחרת״, בתיאטרון רפרטוארי : פרספקטיבה של ייצוג מגדרי סטראוטיפי
בשני מחזות: ״מהגר הולך ושב״ מאת יוסף מונדי ו״אורי־מורי״ מאת יצחק בן־נר.
החינוך וסביבו, כרך ל׳ (תשס״ח 2008), עמ׳ 315–329.
לוי, גדעון.זהירות, שידור חי!הארץ, מוסף שבועי, ט״ו בסיון תשמ״ג, 27 במאי 1983, עמ׳ 12–13 <שיחה
עם יצחק בן־נר עם פרישתו מגלי צה״ל>
ליבנה, יוני. שינויים בהרגלי הקריאה. ידיעות
אחרונות, 7 לילות, י״ז באדר תשס״ט, 13 במארס 2009, עמ׳ 18 <ראיון עם
הסופר יצחק בן־נר הזוכה בפרס אקו״ם למפעל חיים>
מזור, יאיר. המקום בו הסיפורת
משיקה לשירה : שלוש קריאות - שהן אחת בסיפורי כהנא כרמון, בן־נר ועוז.
מאזנים, כרך נ״ו, גל׳ 6 (אייר-סיון
תשמ״ג, מאי 1983), עמ׳ 46–51.
קים, חני.נכון לעכשיו : שיחה עם המספר יצחק
בן־נר.
על המשמר, ט״ז בחשון תשמ״ב, 13 בנובמבר 1981, עמ׳ 6, 7 <חזר ונדפס בהדואר, שנה 61, גל׳ ט״ו (כ״ו בשבט תשמ״ב, 19 בפברואר 1982), עמ׳
230–232>
Shait, Heddy. The dilemma of
missing soldiers in contemporary Israeli literature : narratives of
quest and deviation. Australian journal of Jewish studies,
vol. 26 (2012), pp. 70-94 <בין היתר דיון בסיפור
״שמונה עשר חודשים״ מתוך שקיעה כפרית>
אורן, יוסף.כמעשה שמשון : על
ספרו של יצחק בן־נר ״אחרי הגשם״. מעריב, ספרות, אמנות,
ביקורת, י״ב באדר תש״ם, 29 בפברואר 1980, עמ׳ 35 <מאמר שני>
אורן, יוסף.נבואתו
של דנציגר : על השלישי בסיפורי הקובץ החדש של יצחק בן־נר ״אחרי הגשם״.
מעריב, ספרות, אמנות, ביקורת, י״ט באדר תש״ם, 7 במארס 1980, עמ׳ 34
<מאמר שלישי ואחרון>
בן־דוד, יערה. פחות מורכב, יותר
שטוח. עתון 77, גל׳ 21 (1980), עמ׳ 54.
ברקאי, עדה. בחיפוש אחרי ״האני״ האבוד. עלי שיח,
חוב׳ 12–14 (1982), עמ׳ 263–266.
לבוא־ורדינון, שולמית.ויותר מכל קולנוע.דבר, משא, ט״ו בטבת תש״ם, 4 בינואר 1980, עמ׳ 18.
ברתנא, אורציון. בין כישרון המספר
לחכמת המספר. ידיעות אחרונות, ספרות ואומנות, י״ח באייר תשמ״א, 22 במאי 1981, עמ׳
2 <חזר ונדפס בספרו עדות קריאה (תל־אביב : פפירוס,
בית ההוצאה, אגודת הסטודנטים, אוניברסיטת תל־אביב, תשמ״ב 1982), עמ׳ 86–91>
הלפרין, שרה.
באש התופת של ידיעות. על המשמר, ז׳ בחשון תשמ״ד, 14
באוקטובר 1983, עמ׳ 6.
חנס, נעמי.פרוטוקול מאת
יצחק בן־נר.
בתוך ספרה: פני סופרים במראה : המספר כסופר - ספרות וסופרים מודעים לעצמם ברומן
בסיפורת העברית מברנר עד גרוסמן (תל אביב : הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2003), עמ׳
148–162.
ליסט, נחמן. האמת היא ההיפך ממנה, במרוצת הזמן (עיון משווה בין הרומאן
״פרוטוקול״ ליצחק בן־נר לבין ״צדק הקומינטרן...״ - רשימות אוטוביוגרפיות של נחמן ליסט שראו אור ב״קשת״ חוב׳ י״ח, כ׳ בשנות ה-60). שדמות: במה לתנועה הקיבוצית, חוב׳ צ״ב (תשמ״ה), עמ׳ 85–97.
ליפסקר, אבידב. היסטוריה כתמונת מצב (זמן ועלילה ב״פרוטוקול״ מאת יצחק
בן־נר). סימן קריאה: רבעון מעורב לספרות, חוב׳ 18 (1986), עמ׳ 316–325.
לניר, ניבה.רישומי הפרוטוקול.
דבר השבוע (מצורף ל׳דבר׳), גל׳ 34 (י״ז באלול תשמ״ג, 26 באוגוסט
1983), עמ׳
12–13 <ראיון עם הסופר עם צאת ספרו לאור>
נבות, אמנון. חזיון
היסטורי וחזות הכל. מעריב, ג׳ באלול תשמ״ג, 12
באוגוסט 1983, עמ׳ 39.
אבן־חן, יעקב. מגמות אנטי דתיות בספרות הישראלית החדשה. הצופה, מוסף פסח, 1 באפריל 1988, עמ׳ 32–33 <דיון, בין היתר, ב׳מלאכים באים׳>
בלאט, אברהם. חזון תעתועים על מדינת הדתיים. הצופה, י״ג בכסלו תשמ״ח, 4 בדצמבר 1987, עמ׳ 6.
גינגולד־גלבוע, שולמית. יותר מדי לספר אחד. ידיעות אחרונות, תרבות ספרות אמנות, כ״ז בתמוז תשמ״ז, 24 ביולי 1987, עמ׳ 31, 35.
הגורני, אברהם. ננס וחצ״י. דבר, כ״ח בחשון תשמ״ח, 20
בנובמבר 1987, עמ׳ 20 <חזר ונדפס בספרו סיפורת בת־ימינו
(תל־אביב אור־עם, תש״ן 1989), עמ׳ 31-35>
הולצמן, אבנר. בחזרה לעתיד. הארץ, כ״א בחשון תשמ״ח, 13 בנובמבר 1987, עמ׳ ב 6-ב 7 <חזר ונדפס בספרו: מפת דרכים : סיפורת עברית כיום (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 50–52>
המרמן, אילנה. הרהורים בגנות מלאכיה הרעים של הביקורת ובזכות הרומאן
״מלאכים באים״. הארץ, ו׳ בכסלו תשמ״ח, 27 בנובמבר 1987, עמ׳ ב 6.
לוי, ורד. שחור על גבי לבן. על המשמר, מוסף חותם, ב׳ בכסלו תשמ״ט, 11 בנובמבר 1988, עמ׳ 12–13 <ראיון עם יצחק
בן־נר בעקבות ספרו: מלאכים באים, ובעקבות תוצאות הבחירות של שנת 1988>
לויט, ענת. המלה האחרונה היא של הגמד הדמיוני : יצחק
בן־נר בשיחה על הרומן החדש שלו:
״מלאכים באים״. מעריב, ספרות, ה׳ באב תשמ״ז, 31 ביולי 1987, עמ׳ 1.
ליפסקר, אבידב. אנטי אוטופיה ישראלית - הז׳אנר ומגבלותיו:
״מלאכים באים״ ליצחק בן־נר. עלי שיח, חוב׳ 27–28 (1990), עמ׳ 143–151.
לניר, ניבה. ״לשנינו יש עיניים גדולות, לא לוותר על אף אחד ולא על שום דבר״ : שיחה בין יצחק
בן־נר, אברהם הפנר ויגאל שוורץ, עורך שני ספריהם. דבר, 11 בספטמבר 1987, עמ׳ 18–19 <על ספרו של יצחק
בן־נר
״מלאכים באים״ וספרו של אברהם הפנר ״כולל הכל״>
פלדמן, אהובה. חשבון־הנפש הקיבוצי: על שנאה עצמית יהודית בסיפורת העברית בת־זמננו. נתיב, שנה 17, גל׳ 96 (2004), עמ׳ 72–77 <דיון, בין היתר, ב״מלאכים באים״ ליצחק
בן־נר>
<נוסח מורחב בספרה: שנאה (לא) כבושה : על שנאה
עצמית יהודית בספרות העברית בת זמננו (תל אביב : תמוז, תשס״ז 2006), עמ׳
148–163>
ציפר, בני. שבוע של ספרים: מקור. הארץ, 31 ביולי 1987, עמ׳ ב 7.
ציפר, בני. הם באים, המלאכים. הארץ, כ״ד בחשון תשמ״ט, 4 בנובמבר 1988, עמ׳ ב 8 <ראיון עם יצחק
בן־נר>
Morahg, Gilead. Subverting dystopia : Yitshak Ben-Ner׳s fiction of the future. Prooftexts, vol. 13,no. 3 (September 1993), pp. 269-287.
Morahg, Gilead. Breaking silence : Israel׳s fantastic fiction of the Holocaust. In
The Boom in Contemporary Israeli Fiction / edited by Alan Mintz (Hanover, NH: University Press of New England; Brandeis University Press, 1997), pp. 143-183.
על ״תעתועון״
אורן, יוסף. הזמן הוא צהוב ומתעתע. מעריב, ספרות, י״ח בתמוז תשמ״ט, 21 ביולי 1989, עמ׳ 5. <נוסח מורחב נדפס בספרו
מגמות בסיפורת הישראלית (ראשון לציון : יחד, תשנ״ה 1995), עמ׳ 94–99>
בושס, הדה.
אינתיפאדה בהשראת ״שושלת״. הארץ, 10
ביולי 1989, עמ׳ 14.
הירשפלד, אריאל.
סירחונה המטאפורי של האינתיפאדה. הארץ , כ׳ בסיון תשמ״ט,
23 ביוני 1989, עמ׳ ב 10.
הלפרין, שרה. רשומון פוליטי. מעריב, ספרות אמנות, ה׳ בסיוון תשנ״ג,
25 במאי 1993, עמ׳ 30.
לונדון, ירון. תום הנעורים שאבד לנו. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, כ׳ בסיון תשמ״ט,
23 ביוני 1989, עמ׳ 20.
נבות, אמנון. תולדות השגעון בעידן האינתיפאדה.
דבר, י״ח בתמוז תשמ״ט, 21 ביולי 1989, עמ׳ 19–20 <ענה על כך יצחק
בן־נר ברשימתו ״כרם נבות״, מעריב, ח׳ באלול תשמ״ט, 8 בספטמבר 1989, עמ׳ ה
7>
סרנה, יגאל. הסיוט של יצחק בן־נר.
ידיעות אחרונות, 7 ימים, 16 ביוני 1989, עמ׳ 10–11.
פז, מירי. לא כל גל נושא מזכרת. דבר, 2
ביולי 1989, עמ׳ 9.
פישר־דיקסון, דניאלה. פתאום אני מוצא את עצמי בועט.
על המשמר, 12 במארס 1990, עמ׳ 16 <על ״תעתועון״, בבימוי אילן תורן בתיאטרון הקמרי>
צור, יגאל. הזמן הצהוב. ידיעות אחרונות, 21
ביוני 1989, עמ׳ 45.
צור, יגאל. תעתועון - מונודרמה בתיאטרון הקאמרי (הד הבמה).
הד החינוך, יוני 1990, עמ׳ 43.
רוזנטל, רוביק. העתיד גזור מן העיתון.
על המשמר, חותם, כ״ז בסיון תשמ״ט, 30 ביוני 1989, עמ׳ 19.
רז, טובה. ״תעתועון״ כעדות ספרותית של התקופה. שדמות: במה לתנועה הקיבוצית,
גל׳ קט״ז (תשנ״א), עמ׳ 156–158.
ריכר, רביב. תעתועון על הבימה. העולם הזה,
גל׳ 2738 (21 בפרואר 1990), עמ׳ 48–49.
גור, בתיה. שבוע של ספרים. הארץ, 1 במאי 1992, עמ׳ ב 9.
הולצמן, אבנר. השוטה הקדוש. בספרו:
מפת דרכים : סיפורת עברית כיום (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 97–99 <הובא לראשונה ב׳מוסף רדיו לספרות׳, מאי 1992>
לונדון, ירון. תמימות קדושה. ידיעות אחרונות, 7 ימים, כ״ב באדר ב׳ תשנ״ב, 27 במארס 1992, עמ׳ 33,83 <ריאיון עם הסופר יצחק
בן־נר בצאת ספרו
״בקר של שוטים״>
שץ, אבנר. הומניזם על פי עוזאי. הארץ, כ״ג בתמוז תשנ״ב, 24 ביולי 1992, עמ׳ ב 8.
על ״דובים ויער״
הולצמן, אבנר. שואה מקומית קטנה. בספרו:
מפת דרכים : סיפורת עברית כיום (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 153–154 <הובא לראשונה ב׳מוסף רדיו לספרות׳, מאי 1995>
כץ, אבי. ה״וולגה״ חותרת קדימה אל העבר. הארץ,
תרבות וספרות, כ״ו בתשרי תשנ״ו, 20 באוקטובר 1995, עמ׳ ב 8.
על ״מתחם אויב״
אופיר, משה. קרוב מדי לארוע.
מעריב, מוסף שבת, ב׳ באייר תשנ״ז, 9 במאי 1997, עמ׳ 30.
בורשטיין, דרור. אפוקליפסה
ישראלית עכשיו. הארץ, תרבות וספרות, י״א בניסן תשנ״ז, 18
באפריל 1997, עמ׳ ד 3.
פלג, מולי. אחרי הרצח. הארץ, מוסף ספרים,
כ״ח באייר תשנ״ז, 4 ביוני 1997, עמ׳ 7.
שץ, אבנר. השב״כניק ובת הרב.
ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, 16 במאי 1997, עמ׳ 26.
על ״עיר מקלט״
בן־נר, יצחק.
מבצרי הוא ביתי.הארץ, מוסף ספרים, גל׳ 946 (ט׳ בניסן
תשע״א, 13 באפריל 2011), עמ׳ 58 <יצחק בן־נר על ״עיר מקלט״ שבנה
ברחוב בן־יהודה>
אורן, יוסף. סיפורים על השנאה בעיר.
מאזנים, כרך ע״ה, גל׳ 4 (אפריל 2001), עמ׳ 28–29 <חזר ונדפס
בספרו הקול הגברי בסיפורת הישראלית (ראשון
לציון : יחד, תשס״ב 2002), עמ׳ 123–140 בשם ״עיר מקלט - יצחק בן־נר״>
האופטמן, שרה.
כתיבה על קירות ברומאן עיר
מקלט של יצחק בן־נר. העברית שפה חיה: קובץ מחקרים על
הלשון בהקשריה החברתיים־התרבותיים, כרך ה׳ (2010), עמ׳ 149–164.