רקע
מנחם אוסישקין
לזכרו של ל. מוצקין

(דברי אזכרה בחדר-הרצל)

במקום הזה, היקר והקדוש לעם ישראל, בחדר הרצל שמרחפת בו דמותו של יוצר ההסתדרות הציונית, התאספנו לערוך תפילת-אזכרה ראשונה לאחד מן הנאמנים שבעוזרים ליוצרי ההסתדרות הציונית, להתפלל לנשמתו של יהודה לייב בן חיים מוצקין. אתמול לפנות-ערב קבלנו את הידיעה שדכאה אותנו. רבים לא ידעו על מחלתו האחרונה, אבל האנשים שהיו קרובים למנוח, וביניהם אנכי, היינו מחכים לאסון זה מדי יום ביומו. כמו חי ניצב לפנינו מוצקין בעמדו ליד כסא הנשיאות בקונגרס האחרון. הוא השקיע את כל כוחותיו בהצלת הקונגרס מהתפוררות והרס – וזה היה מפעלו האחרון, הנאה ביותר.

אחדים מן הנמצאים כאן זוכרים עדיין את מוצקין של הקונגרס הראשון, מוצקין הצעיר, מוצקין בעל הטמפרמנט, מלא כוחות ורענן במלחמתו עם המנהיג שהעריץ אותו, עם הרצל, בעד הפרוגרמה הבזילאית שתבע להרחיבה. כזה נתגלה לפנינו מוצקין גם בשני הקונגרסים האחרונים. כוחותיו הרוחניים והמוסריים לא עזבו אותו – רק גופו נחלש. אכן, התנועה הציונית וההסתדרות הציונית נתנו לנו את מוצקין; התנועה הציונית וההסתדרות הציונית לקחו את מוצקין מאתנו. הם נתנו לו את כל כוחותיו הנפשיים והם לקחו ממנו את כל כוחות הגוף. לנו נשאר רק להגיד: אלקי ישראל נתן אלקי ישראל לקח, יהי שמו מבורך!

לפני שעלינו למקום הזה התאספה האכסקוטיבה עם באי-כח המוסדות והחליטו: ראשית, אם לא זכה לחיות בארץ, אלא רק לעבוד בשבילה, יזכה לנוח פה: תקבר גופתו על-יד המקום בו ינוחו עצמות הרצל. ושנית: אותה השכונה הנבנית עכשיו במפרץ-חיפה, בעמק-זבולון, תיקרא מהיום והלאה “שכונת מוצקין”. זהו הדבר היחידי שאנו יכולים לתת לו ברגע זה. אך הוא בעצמו חרת את שמו בלבותינו לעולם. כאשר תעמוד לפנינו כעבור שנתיים שאלת הנשיאות של הקונגרס, רק אז נחוש באבידה הגדולה הזאת שאין לה תמורה. יכולים אנו למצוא אנשים המסוגלים למלא תפקידים גדולים וחשובים, אנשים בעלי מסירות וכשרונות. אבל לנשיא הקונגרס דרוש עוד דבר מה: אובייקטיביות שלימה. ולצערנו הגדול אנשים בעלי אופי זה אין בהסתדרות שלנו בכל הגילים ובכל המפלגות. יחיד הוא מוצקין בדורו ושמו יתנוסס על דפי ההיסטוריה הציונית.

י“ח חשוון תרצ”ד

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47810 יצירות מאת 2658 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20265 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!