רקע
אברהם שמואל שטיין
המכחול והמלחמה

השיירה לרוסיה” – זו כותרתו של ספר ציורי-מלחמה מאת הצייר-החייל פליקס טופולסקי1. הופיע בלונדון ב-1942 בהקדמתו של סטפורד קריפס2.

יחד עם צייר-מלחמה בריטי ביקר ברוסיה וספג מהולם-חייה בזמן המלחמה. אולם כפולני גילה עניין מיוחד לאוהלים המושלגים בשולי יערות על גדות הווֹלגה, בהם התרקמו הגדודים הפולנים החדשים – והנציח על בד את תקומתם והווי-חייהם.

והנה שיירת האניות הבריטיות המפליגה בערפל, בשלג, בקרה ובסערה, אל נמלי רוסיה באיזור הקוטב הצפוני; דמויות מלחיה הוותיקים והמנוסים, הנאבקים עם טבע אכזר ועם להקות “זאבי” הנאצים באוויר, בים ומתחת לפני הים; הפרצופים שאומץ-לב ושלוות-נפש יצוקים בהם; באיזה קור רוח הוא מעשן את מקטרתו הנצחית יורד-הים הבריטי!

זהו ספרו השני של הצייר המופלא, אשר ברנארד שאו גמר עליו את ההלל, לאחר לקט הרישומים “בריטניה בשלום ובמלחמה” בה היטיב לראות ולגלם את אחת התקופות הרות-הגורל בתולדותיה של אומה זו.

והנה מחזור הסקיצות: “המלחמה במדבר”. עם ההסתכלות אתה מרגיש את להט-המדבר, אתה חי עם האדם המתחפר בחולות, הנצמד לשיח-פרא בודד, לאבן, הנאבק עם הסופה המסנוורת. על רקע המרחב החדגוני, במפוזר, טנק שרוף, מטוס שנחבל, גופה מרופטה; עייפות ושרב וצמא טבועים בכל; וכניגוד חותך לכל אלה – תכלת ים-התיכון, הרעננה, המקציפה, החובקת את מפרץ טוברוק, נמל-המצור והגבורה, שבמעגנו רבוצים שברי-אניות ואניות שקועים למחצה במים. –

המכחול הוא, אולי, המסוגל פחות שבמכשירי-האומנות לבטא את החווייה וההוֹלֶם, הקצב והמתח שבמלחמה זו; אף-על-פי-כן הוא מלווה אותה, מבטא את מלחמת-התנועה-והמכונה, את סבלות-העורף, את מאמץ-העמל, מעודד את האדם הלוחם והסובל – ומצרף קווים להיאבקות שעתיד-העולם צפון בה.


  1. Felix Topolski (1989–1907), צייר בריטי יליד פולין [ההערות מאת דוד בן מנחם].  ↩

  2. סר ריצ'רד סטפורד קריפס (Richard Stafford Cripps, 1952–1889 ) דיפלומט ומדינאי בריטי, המזוהה עם מפלגת הלייבור, שימש כשר במספר ממשלות.  ↩

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47978 יצירות מאת 2674 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!