רקע
גרשון שופמן
עיני קאוּטסקי "הכחולות והזכות"

“לא בלי התרגשות” – מספּר טרוצקי בספר “חייו” – “עליתי במדרגות של הבית הנקי בנוה־שלום ליד ברלין. ישיש לבן, קטן ועליז, עם עינים כחולות וזכות, בירכני לשלום ברוסית. בקשר עם מה שידעתי על קאוטסקי מתוך ספריו, ראיתי עתה לפני דמות מלבבת מאוד”. ולהלן: “ריאַליוּת היתה בשבילו אך ברפוֹרמה. המהפכה היתה פרספקטיבה היסטורית ערפלית. קאוֹטסקי תפס את המרכסיזמוס כשיטה מוגמרת והסביר את זה כמוֹרה בבית־ספר. עם מאורעות כבירים אין הוא מוצא ידיו ורגליו”.

מאורעות כבירים… נוּ כן, אני מבין, אני יודע… אבל… אבל האם באמת אין לבצע כל זה בדרכים אחרות? מה לעשות – ואני איני יכול “לעבוד” בדם ואש ותימרות־עשן. כלום באמת מחויבים אנו לחקות את המהפכה הצרפתית לכל פרטי זוועותיה? להתיז ראשים, ולוּ גם ראשי קיסרים ונסיכים, איני יכול, איני יכול. אנו ננסה ללכת בדרכים אחרות…

כזאת ומעין זאת אמרו העינים הכחולות והזכות של אותו זקן קטן ועליז.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!