רקע
נעמי סמילנסקי
מספד לסם

10.12.2007


אני רוצה להספיד את סם שנעלם לנו פתאום בלי שהכין אותנו לכך, והשאיר את כולנו נדהמים ולא מאמינים, כי נוכחותו של סם הייתה חזקה וגדולה והסתלקותו השאירה ריק שקרה פתאום.

סם היה איש מעניין שקורות חייו הם כמעט אגדיים, אף על פי שלא התפרסם בעולם. את סיפוריו צריך היה לשמוע מפיו, כמו את סיפורי ההרפתקאות שכמעט ולא יאומנו, שכן הם עתירי דמיון, נועזים ותמיד מעוררים התפעלות.

יום אחד יקום מישהו ויעלה על הכתב, או על השיר או על המוסיקה את קורות ימיו של סם.

סם היה איש של טעם, בכל מה שנגע. היה לו טעם באוכל והוא ידע לבשל ולהגיש ארוחה מאין כמוהו, לסם היה טעם בספרים ומה שאהב אהב וידע גם לבקר. לסם היה טעם במוסיקה – הוא ידע להקשיב ואהב להקשיב ורק לא הזדמן לו ללמוד לנגן, אבל בקולו הערב ידע לשיר וגם אהב לשיר. לסם היה טעם באמנות, ידע לראות וידע לאהוב או לא לאהוב את מה שראה. לאה סמכה על טעמו והקשיבה לביקורת, והוא היה הראשון שראה ואמר לה אם גמור או לא גמור. לסם היה טעם בבני אדם, הוא בחר וסינן את החברים, אבל חברות הייתה לו ערך ענק, והוא שמר עליה בנאמנות. ולסם היה טעם בבית ובגינה, ובחן יוצא מן הכלל גרר תריסים ישנים וחלונות מיפו והקים את הבית הזה בקידרון.


משני עברי גדרה היו שני בתים. זה של סם ולאה בקידרון וזה של יזהר ונעמי במישר.

ונותרתי אני אחרונה מבקרת בבתי הקברות.

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!