רקע
מנחם מבש"ן
הַמְּקַנְּאִים

העץ הטה ראשו וילחש אל המעין העובר על ידו, לאמר: קִנֵאתי בך, בְּרוּך־אלהים, כי תַזִיל שפעת מימיך יום יום לברכה בקרב הארץ. ואני אך לתקופות אבַכּר פריי וכרבוֹת עצבוני והֵרוֹני כן ימעטו ימי מְלֵאָתִי, וכי אתפרק את עֶדְיִי, את הַמְלֵאָה, ושַׁבתי והייתי כדבר אין חֵפץ בו גם לי גם לאחרים.

והמעין הָמה לו לאִטוֹ ויאמר: קנאתי בך, עץ־פרי, כי פריך מאכל־תאוה לרבים ובעוד לא בָשֵׁל כלו ובעוד איננו בכפם יבלעוהו, כי תאוה נהיה אחרי תוחלת ממֻשכה תערב לנפש. ואני בתתי מימי יום יום ובטרם ידרשו אֶמָצא להם – אֵקַל בעיני העם ואהיה להם למשל לכל דבר זולל ונִקלה, לאמר: כמֹהו כמים…

וישמע הזמיר את שיחתם ויאמר: קנאתי בכם, כי אתם נָתֹן תתנו דברי־חֵפץ לרבים, אלה יאכלו פרי העץ לרעָבם ואלה ישתו מי המעין לצמָאם; ואנכי מה? רק הגֹה אהגה בגרוני לא לשׂבע ולא לרוָיה – ואין שומע ואין מקשיב, כי אכן כבר הסכינו עם שירתי.

ויענו ויאמרו יחדו העץ והמעין: שלך רב משלנו – וכֹה תהגה וכה תוסיף! כל שפעת פריֵנו ומימֵינו אין דֵי שַלֵם גמול שירה אחת; לחם שמים היא, לא יערכנה מאכל ומשתה!


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!