רקע
גרשון שופמן
י. ח. ברנר וההווי הקסרקטי

בסיפורו “שנה אחת”, בעל כ“א הפרקים, נתן לנו ברנר את ההווי הקסרקטי בימי הצארים בכל היקפו. לפי התיאורים הממַצים, התפיסה העמוקה וההארה מבפנים, יכול הסיפור הזה להתמודד עם “רשימות מבית המות” לדוֹסטוֹייבסקי. אגב, תמוה הדבר, שדוֹסטוֹייבסקי עצמו, אם כי שירת בצבא בסיבּיר, כטוראי פּשוט אף הוא, לא נגע בקולמוסו ב”חיילוּתוֹ" אולי מפּני שזו נראתה לו נטוּלת חשיבוּת אחרי ארבע שנות הקטוֹרגה, ואולי צפה באיצטגנינוּת שלו, שהווי זה עתיד להיכתב בידי סופר עברי, בן אָפיוֹ, ואמר בלבו: “הוא יעשה זאת לא גרוּע ממני”.

לא ריּפוֹרטז’ה כאן, אלא יצירה, כל העולם המיוֹּחד הזה בין כתלי הקסרקטין, טיפוסי האוֹפיצרים הרוּסיים בשעתם, טיפּוּסי הקַפּרַלים והחיילים הנמוכים, כל דפוּסי החיים הללו, שנתגבּשוּ במשך דורות בצוּרה אחידה אחת בכל רחבי רוסיה הצארית וכו' וכו' – על כל אלה השתלט בּרנר בעטוֹ רב־התנוּפה. “שנה אחת” אילו ניתרגמה לרוּסית היה הקורא הרוּסי מוצא בה ענין רב יותר מהקורא העברי, שהרי משלוֹ ניתן כאן לו.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.