רקע
גרשון שופמן
ספר זכרונותיו של שלמה שרברק

בנשימה אחת קראתיו עתה. אוצר בלוּם. אכן, אדם יקר היה המו"ל הותיק הזה ואנכי לא ידעתי!

כן, אדם יקר היה, רב חביבות וחמימות. מסור לספרוּת ולסופרים ובעל כשרון בלטריסטי בעצמו. לא לחינם נמשכו אליו כל כך מנדלי, שלום עליכם, מרדכי ספקטור ועוד. אופן תיאורו את הסופרים הללוּ, שבא במגע אישי הדוק עמהם, עולה מכמה בחינות על תיאוריהם ההדדיים.

גלריה של חכמים וסופרים מהדור הקודם. איש איש והנקודה הפיקאנטית שלו. הנה “מרדכי ספקטור באמריקה”. פרק רב־ענין. פרצופי שניהם, הסופר ומו“לו, בולטים כאן במיוחד. יושבים ומתכננים הם “הוצאת כל כתבי ספקטור בט”ו כרכים”.

– “התבין, רוצה אני לראות ספר יפה בשמי ספקטור, וספר שני – ספקטור, וספר שלישי”…

ספקטור המסכן!

ואחרון־אחרון, שהוא, לדעתי, שיא בספרוּת האפיסטולרית. כוונתי למכתבו של מנדלי אל ספקטור, בו הוא מתנצל לפניו על שלא שלח לו עד היום את הסיפור המבוקש בשביל ה“פאָלקס צייטונג” שלו. וכך הוא כותב (באידיש)" “…אבל מה אעשה ואני עסוק וטרוד תמיד בדא והא” וכו' “וחוץ מזה – הלא גם בשר־ודם אני. פעמים אני רוצה לפוּש קצת, ואחרי כל אלה, בינינו לבין עצמנו, גם עצלן אנוכי, און גאָר צום סוף מוז איך אייך זאָגען, איז מיר נמאס געוואָרען די גאנצע שרייבעריי…” האם אין זה הפלא ופלא? הלא מלב כל סופרי־אמת הוציא מלים אלה. הגראפומאנים למיניהם כותבים תוך “שישו בני מעי!” הכתיבה היא עצם חיותם, ואילוּ הוּא, האמן הגדול, על כרחו כתב, כמי שכפאו שד…

סוגיה עמוקה לפנינו.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!