רקע
אבנר בהט
מבוא - על טווסים ובני אדם
מבוא.png

 

ז’יל רנאר (1864–1910)    🔗

הוא מה שמכנים “סופר של ספר אחד”, שכן ספרו ראש גזר הביא לו תהילת עולם. ואולם הוא כתב עוד כמה ספרים הראויים לתשומת לב הקורא. הוא נולד בכפר בצפון־מערב צרפת, אך מגיל שנתיים גדל באזור נייבר שבמרכז צרפת בכפר שיטרי־לה־מיין, מקום הולדתו של אביו, שהיה קבלן בניין ובונה חופשי. לכפר זה היה קשור כל ימיו. אביו היה ראש הכפר ואחר כך שימש במשרה זו ז’יל רנאר עצמו. מגיל 19 חי בפאריס. כאן עשה את תעודת הבגרות ונשאר לחיות חיי עוני, אך התערה בחיי הספרות ובחוגי הספרות של בירת צרפת. תחילה פרסם שירים. ב־1888 התחתן עם מארי מורנו ובכספי הנדוניה הוציא לאור את קובץ סיפוריו הראשון – פשע בכפר. ב־1894 פרסם את הספר שהביא לו תהילה – ראש גזר. שנתיים אחר כך החל לפרסם את סיפורי טבע, ואז גם שכר בית ישן ליד הכפר של הוריו וקרא לו בשם “לה גלורייט” (״הביתן״, אך גם רמז לתהילה – גלוריה). ב־1897 התאבד אביו בירייה, והדבר השפיע עליו מאוד. ב־1898 נחלקה צרפת כולה בין תומכי דרייפוס לבין משמיציו. רנאר נמנה עם מחנה התומכים, עם אמיל זולה ועם רבים וטובים אחרים. בעשור האחרון של חייו התקרב אל מחנה הסוציאליזם והיה בקשר עם ליאון בלום ועם ז’אן ז’ורס. ב־1904 נבחר רנאר כראש הכפר שיטרי־לה־מיין, משרה שבה נשא אביו לפניו. הוא ורעייתו נהגו לחלק את השנה בין פאריס לבין הכפר, אבל בנשמתו נשאר רנאר איש כפר כל ימיו, ואף שהיה מעורה בחיי הספרות והאמנות של פאריס, הביע ביומנו גם לא מעט שאט נפש מחיי העיר. ב־1908 פרסם את אחינו הקשוחים, שהוא מעין המשך לסיפורי הטבע, סיפורי הכפר, אבל הפעם על אודות אנשים ולא על חיות. ב־1909 הלכה אמו ואיבדה את שפיותה, עד שנפלה לבאר ומתה, ועל כך אמר: זו דרך מסובכת מאוד לעשותני יתום. שנה אחר כך, עם התערערות מצב בריאותו, הלך ואיבד את רצון החיים. הוא נפטר ב־22 במאי 1910.


 

סיפורי טבע    🔗

הם רישומים זעירים של עין בוחנת, של אדם החי בחיק הטבע, ואוהב בו כל מקום וכל רגע וכל יצור. המודעות לטבע ולתולדותיו הלכה וגברה במאה התשע־עשרה בצרפת בעקבות ספרו של חוקר הטבע הדגול בופון (Buffon), שספרו תולדות הטבע (Histoire Naturelle) הופץ במהדורות רבות, ובהן מהדורות פופולריות המותאמות לילדים, לנשים וכדומה. ז׳יל רנאר הוסיף את סימן הרבים לשם ספר זה (Histoires Naturelles), וכך היו סיפורי הטבע שלו למין ראי אישי של סיפור הטבע הגדול. נקודת מבטו וסיפורו הם אישיים לחלוטין. הוא כותב כצופה וכמשתתף.

ב־1899 יצאו לאור 22 מסיפורי הטבע ובהם רישומים של טולוז־לוטרק, והם מובאים גם במהדורה זו. ב־1904 הלחין מוריס ראבל חמישה מסיפורי הטבע (הטווס, הצרצר, הברבור, השלדג, הפנינייה), והם נכסי צאן ברזל של זמרי בריטון.



מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47974 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!