רקע
בנימין גלאי
שיעור בשנאה

יום אחד אני מיסב לי בקפה. שלא לא לבטל זמן יקר וכדי להפיג במקצת את שממון־חיי, אני שוקע לפחות באחולי שנים־שחורות לכמה־וכמה צבועים ומלחכי־פנכא שיש לי בין מכרי. נגש אלי מכובדי, עורך עתון מצוייר בישראל – ונאנח.

“ידידי”, אני אומר לו. “טעות אחת אל תטעה לעולם!”

“איזוהי?” שואל ידידי.

“לעולם אל תפתח עמי בריב־דברים! אינני יודע מדוע, אך כל שנטפל אלי – מין קללה רובצת עליו! כמה שוטים הציקו לי, בימי חיי הארורים? חמשה – ששה… אחד חבוש עתה בכלא. אחד מת מיתה חטופה. לפחות על אחד אני יודע כי הוא מכלה את שארית ימיו בבית־מטורפים… לפני שנתיים דרכתי כאן ליפה־נפש אחד על אצבעות־רגליו. הבאנו את עצומותינו בפני אדם שלישי, עדין אף ממנו. מה, סבור אתה, פסק? כי אינני אלא גס־רוח ואלו בעל־דבבי – כולו מחמדים! עכשיו אני שומע כי אחזו איש בגרון־אחיו. כל אחד מאשים את רעהו במעשי־נבלה ומכריז על דברתו, כי דברים שראוי לפרוע לאיש־מצותו – חם לו לאדם לפרוע לכלב!”

נאנח ידידי, ד"ר ר., ואמר אוי!

בדקתי ומצאתי: לו יש מזל הפוך! כל ששנוא עליו – סופו עולה לגדולה. שטם פעם סרן – נעשה אלוף. שטם ראש־אגף במנגנון – הגיע למעלת תת־שר… די לו לשנוא מרתף, כדי שיעלו אליו במאתים מעלות־שיש!

ד"ר ר. ואנוכי אנשים משכילים אנו. נמנינו וגמרנו בינינו כי אין אמת־מדה אובייקטיבית למוד בה בני־אדם. אינך שנא אותם משום שהם רעים כל־כך, אלא משום… משום שאתה שנא אותם, לכל־הרוחות, מקצות אצבעם הקטנה עד אחרון הרהורי־לבך! חישבנו ומצאנו שלא כל מי ששנוא עלי – שנוא עליו. רבים מאלה שהייתי מחליפם בכל סם־הקאה, היה הוא מוכן ללפת על פתו!

אך אדם אחד, העלינו לבסוף, שנוא על שנינו. כיוון ששמעתי כך, פצפצתי את השולחן באגרופי:

“אין תימה, איפוא! שונא – ומקלקל לי את השורה! לא ששנאתיו פחות מדי, אלא שאתה, תוגת אמך, שנאת אותו יותר מדי! הנח לו, אני אומר לך, ביש־גדא! סלח לו והניחנו לנפשו! למד עצמך לכבדו, שאם לא כן איני מחליף עמך חצי־מלה עד סוף ימי!”

עכשיו – כולו שלי! עכשיו אני שנא אותו בגפי, שונא בכל־נפשי, שונא יומם ולילה… אלוהים לא יעזבני, אני יודע! אצלי – יסיים בכי־רע! “אורך־רוח”, אני אומר לעצמי עתה בבטחה. “אורך־רוח והוא טועם את טעם־השקדים המר אשר לאיחוליך!”


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47914 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!