רקע
גרשון שופמן
חמור נוער

משותק למחצה עסק הערבי הצעיר במכירת אדמה שחורה לבעלי בתים בעיר בשביל גינות הנוי אשר להם. את האדמה הטובה הזאת חפר מתוך קרקעיתו של ואדי לא רחוק, הטעינה על חמורו בשני שקים מלאים, אחד מזה ואחד מזה, עלה וצירף כאן גם את עצמו וברכיבה הגיע אל לקוחותיו. ביגיעות על־אנושיות עלה לו הדבר, תוך רעידות וּפרכּוּסים.

שבילים עקלקלים ותלולים, מעלות ומורדות, אבנים וטרשים, אבל החמור רגליו דקות וחזקות וכפותיהן רגישות ומששניות. בזריזות מפליאה הוא בורר לו את קטעי האדמה הרכה, עולה ויורד והילוכו תחת כובד משאו אֵיתן. בעליו הנכה יכול לבטוח בו.

כבלעם בשעתו, בכל זאת, לא נמנע הערבי מלהכותו. לכך, כנראה, הספיקו כוחותיו עדיין. ניטלטל אילך ואילך, כל עוד נשמה באפּו, ראשו מורכן, ובטוריה שבידו, בה חפר את האדמה, דירבּן ו“חצב” בירך הבהמה המסכנה הסבלנית. מיצמץ בשפתיו דרך חיבה כביכול – והכה הכה ופצוע. והנה הפשיל החמור ראשו כלפי מעלה והתחיל נוער ארוכות, ללא סוף – ספק צהלה ספק יללה – – האם ידע אשר יקרה עתה?

רוכבו נפל אחור ולא קם.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.