רקע
גרשון שופמן
כוח אבנים

אחרי כשנתיים ביקרתי שוב בבית המשפּחה הקטנה בירושלים, שהידידוּת בינינו נמשכת מימים ראשונים, ושׂמחתי לראות את ההורים הנאצלים, כיצד הספּיקו להתאושש מאבלם הכבד על בנם־יחידם יוסף, שנפל במלחמת־השחרוּר. גם אילנה היפהפיה, אחות יוסף והדומה לו מאוד, אשר נישׂאה לאיש בּינתים, חייכה לקראתי והיא חובקת בן. היא, אילנה, לא בּכתה אז, בהגיע הבשׂוֹרה הרעה, אלא שתקה, מכוּנסת בתוך עצמה, שתיקה שיש בה כדי לתַנוֹת הרבּה יותר מכל בכיה שבּעולם – והנה עתה ילד לה, ילד חמוּדות וּשמו – יוֹסף.

גזע יפה הוא מתחילת ברייתו, ויוסף, זה העלם העדין והמלבּב, שכל כּוּתוֹנת עליו נראתה כ“כתוֹנת־הפּסים” של בן־שמו הראשון, ניבּט עכשיו כאן מכל פּינה בצילוּמיו בגילים שונים, למן ימי ילדוּתוֹ, ימי בּית־הספר, ועד ימיו האחרוֹנים, בּהיוֹתוֹ עומד בּמערכה. האם הענוּגה, שעודנה שמוּרה בּיפיה אף היא, לא התאפּקה וחזרה לספּר עליו ועל מכתבו האחרון, בו ביקש, כהרבה מחבריו, “לא לבכּוֹת” – ותוך כּך רטבוּ עיניה. ככה ביליתי שם כל היום תוך זהרוּרים וכתמי־אופל בּערבּוּביה.

לפנות ערב נפרדתי מהנפשות היקרות לי וּפניתי אל האוטובוּס ההולך לתל־אביב. בּעוד יוֹסף חי, היה מלווה אותי בּדרכּי זוֹ ונוֹשׂא את מזוודתי. עתה הלכתי לבדי דרך הסימטאוֹת הירוּשלמיות, המלאות כּל מיני רוכלים וּפוֹשטי־יד, והירהרתי משתאה: מהיכן, מהיכן שאבו הנערים את כל הכוח והגבוּרה והמעוּף?

עד כה ועד כה ואני בתוֹך האוֹטוֹבּוּס. הרים וגיאיוֹת בצד הדרך מימין, הרים וגיאיוֹת וּמדרונות רבּי־הוֹד וּמרתקי־עין. בּרושים בודדים, תמירים וענוּגים כנערות, חבוּקים בזרועות אילני־המחט ויחד עמהם הם מתנועעים ברוּח. אבני־ענק בתוך דשא, אבנים נהדרות, כחלחלוֹת, אזוֹביות – עליהן רובצים צללי ילדותנוּ וּטלליה… בעונג הייתי מניח ראשי על אחת מהן, יעקב אחרי “בוא השמש” – –

וּברגע זה הבינוֹתים.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47800 יצירות מאת 2657 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20142 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!