רקע
דוד בן־גוריון
דברי בן־גוריון (1963)

אני רוצה הפעם ליחד את הדיבור לא על תנאי עבודה ולא על שכר עבודה, לא על פריון עבודה ולא על ייצור ויצוא, דברים הנוגעים מאד לכל פועל, לכל בעל תעשיה, לכל בעל מלאכה, אני רוצה לדבר אליכם כאל אזרחי המדינה, כלבני העם היהודי וכבעלי משפחה. אני רוצה לדבר על ענין, שאיננו רק ענין לשנה הזאת – שרוצים השנה הזאת עד כמה שאפשר ליצב את שכר העבודה, גם מחירים, גם מסים – אלא שני דברים שאי אפשר ליצב אותם, אלא גם בשנה זאת ובשנה הבאה להגדיל ולהגדיל במידה רבה מאד.

דבר שרבים מכם בודאי זוכרים, כי אנחנו לפני זמן קצר חגגנו 42 שנה של ההסתדרות. ההסתדרות ייצגה לפני 42 שנה 4.433 פועלים. מאז גדל מספר פי 150, בשעה שמספר הישוב היהודי גדל מאז עד היום רק פי 25.

עוד דבר אחד השתנה. כשחברי ואנוכי התחלנו לעבוד – וכמעט כולנו התחלנו להיות פועלים רק בארץ – אז שכר עבודה במקום טוב, זה היה פתח־תקוה, היה שמונה אגורות ליום. אילולא הייתי עובד כל החודש – ואז איש מאתנו לא יכול היה לעבוד כל החודש, כי היו פועלים יותר זולים ויותר מנוסים בעבודה חקלאית, פועלים לא יהודים, ואם מצאנו עבודה 15 יום בחודש, זה היה טוב – אבל לוא עבדנו כל יום, אז משכורת היתה שתי ל"י לחודש. למעשה, זה היה רק חצי, זה היה לירה לחודש.

אני הבאתי לכם את הדברים האלה, כדי שאם דברי הבאים יראו לכם דמיוניים, תדעו שראיתי דברים שהם הרבה יותר דמיוניים.

יש בעיות אחדות, אשר הן לא פחות חשובות, ולא אגע בהן. אני כמעט בטוח, שבעשור הבא נצטרך לקבל מארץ אחת בלבד לפחות מיליון יהודים. מיד לאחר המדינה נכנסו לארץ מאה אלף עולים בארבע שנים הראשונות. אם השערים באותה ארץ ייפתחו, אני בטוח, שנצטרך לקבל לפחות מליון יהודים תוך ארבע שנים, וזה דורש הכנות, כי אנחנו יודעים כמה מאות אלפים שם מצפים ונפשם יוצאת לבוא הנה, אבל אני אדבר על דברים קיימים שהם לא סובלים שום יציבות.

דבר ראשון, בטחוננו ומעמדנו בעולם. זה לא דני דברים שונים, אלא אותה הדבר, כי בטחוננו תלוי בשני דברים, גם בכחנו הצבאי, אבל לא רק בכוחנו הצבאי בלבד. אנחנו עם קטן ואנחנו לא יכולים להוציא כוח צבאי שהוא בלבדו יקיים את בטחוננו. נחוץ לנו מעמד כזה בעולם, שיהיו לנו ידידים שיעמדו לימיננו בימי שלום וגם אם חלילה תפרוץ מלחמה….

הדברים נחוצים לשם בטחון, אם כי אנו מיצאים דברים שלפני 15 שנה איש לא חלם עליהם. אף על פי כן, אנחנו לא יכולים ליצר כל הנשק הדרוש לנו, אנחנו לא יכולים עדיין ליצר מטוסים, אם כי אנחנו כבר מיצרים ג’טים, פוגות, אם כי אולי נמצאים כאן אנשים העובדים במקום זה, אבל נחוץ לנו להגנה מטוסים הרבה יותר טובים, טנקים, משחתות ועוד דברים שאני לא אמנה אותם ואנחנו יכולים להשיג אותם רק בחוץ. ואם כי כשאתה נכנס עם צ’ק מזומן אתה יכול לקנות מה שאתה רוצה, ברוב הארצות בעולם שבהן נעשה הנשק הזה, אנחנו לא נוכל בשום כסף בעולם להשיג את זה, תנסה להשיג רובה אחד ברוסיה. גם בארץ ידידותית, שעזרה לנו הרבה מאד בראשית הקמת המדינה, באמריקה, לא יכולנו להשיג נשק, לא יכלנו להשיג נשק, לא חלילה מכיון שאין לה, אלא לזה נחוצה אהדה רבה בעולם.

לכן, אני אומר, נחוצים שני דברים לבטחוננו: גם מעמד חשוב בעולם וגם כח בטחוני.

תימנים בתימנים נלחמים (טוב שנתרגל, שיהודים שבאו מתימן אינם תימנים אלא יהודים וכשאני אומר תימנים הכוונה לערבים) יש מלחמה כפולה תימנים בתימנים, זו מלחמת אזרחים. ונלחמים מצרים בתימנים, וברור שהמצרים שהלכו להלחם בתימן אינם חושבים להסתפק אך ורק בתימן, זה בשבילם מעבר לארצות יותר חשובות שאחת מהן יותר קרובה אלינו, היא ירדן. ירדן נחוצה למצרים, זה יצור גבול עם סוריה, שהרודן המצרי חושק בה והוא שלט עליה שנים אחדות. זה יתן לו צבת לוחצת על ישראל מדרום, ממזרח וממערב, דרך רצועת עזה, דרך סיני ודרך ירדן. מצרים שואפת לא רק להתפשטות אלא גם להתעצמות צבאית פנימית, כולנו יודעים על הטילים שעליהם אמר נאצר, הם ארוכי טווח והם יכולים להגיע לכל מקום דרומית מלבנון. ואנו יודעים איפא הנקודה הדרומית מלבנון.

לשם כך אנו חייבים לצייד את צה“ל מדי פעם בפעם בנשק חדש, כי הנשק מתישן מהר והוא מתיקר מהר ואין לנו חוזה כזה עם בעלי תעשיה בחו”ל, שהם לא יעלו את המחירים, ואתן רק דוגמה אחת: רבים מכם בודאי זוכרים את מלחמת הקוממיות, אולי רבים מכם השתתפו בה, אז התחלנו לרכוש מטוסי קרב ומטוס קרב עלה כמה עשרות אלפי דולר ועכשו כשרוכשים אותם כל אחד עולה מליון דולר מחוץ לחלקי חילוף ומחוץ להחזקה ומחוץ לחצי מליון כל שנה לאחר שהטייס כבר עבר את אמוניו ובכדי שלא לשכוח אותם הוא צריך לטוס 150 שעות, באמריקה זה 350 שעות ודבר זה עולה יותר מחצי מליון ל"י. דבר זה הולך ומתיקר משנה לשנה לאחר שאנו מוציאים עכשיו מיליון דולר על מטוס אחד ודרושים לנו הרבה תריסרים של מטוסים אלה. אנחנו לא יכולים להדביק את אויבינו וגם אין לנו צורך. בכמות הם עלו עלינו תמיד פי שלשה אבל הכרחי שהאיכות של הציוד שלנו לא תיפול בהרבה מהאיכות של הציוד1 שלהם, כי חייל יהודי אחד שווה לא פחות משלושה עד חמשה חילים סוריים.

אני אמרתי, שאנו לא יכולים להסתפק רק בכוחנו הצבאי, אלא חשוב לנו גם מעמדנו בעולם. אולי מתוך כל אותם דברים מופלאים שקרו בארץ, זה אחד הדברים המופלאים ביותר, שמדינה קטנטנה זאת, גם קטנה בשטחה, בס“ה עשרים אלף ק”מ מרובע. ביקרתי השנה בחמש ארצות קטנות, בארץ אחת שמספר תושביה הוא רק מליון וחצי יותר מאתנו – פינלנד – שטחה הוא פי עשרים משטחנו. איסלנד, מספר תושביה פחות מהחלק העשירי מזה שאצלנו ושטחה הוא פי עשרים.

שני מליון וחצי זה לא מדינה כבירה. ולמדינה זאת המונה עשרים מליון לא תמצאו שיש לה מעמד כבוד כזה בעולם, גם באמריקה, גם באירופה, גם באסיה וגם באפריקה, כאשר יש למדינת ישראל. הדינמיות של ישראל, היצירה החלוצית שלה, רמת החיים, הידע, רמת הידיעות, הקידמה הסוציאלית יצרו לישראל שם. כששבו הרמטכל שלנו עם המנהל הכללי של משרד הבטחון, ומנסיעה בבורמה, הודו, תאילנד, ופרס, אמרו: נדמה להם שנוצרה איזו אגדה בכל היבשת הזאת על ישראל, כאילו זאת מדינה כל יכולה. ויש יסוד לאגדה הזאת, כי אף מדינה אחת באסיה ובאפריקה וגם לא באירופה, גילתה בזמן קצר זה כשרון יצירה, קליטה והתעלות בדינמיות כזאת ובמהירות כזאת כאשר עשתה ישראל. וכאשר נשלח לפני שנתיים איש מדע גדול אמריקאי לבחון רמת המדע מארצות אירופה, והוא משום מה כלל את ישראל באירופה ובא גם לישראל ופירסם דו"ח בעתון מדעי שיש שלש ארצות עם רמת מדע הכי גבוהה: בריטניה הגדולה, ישראל ושוודיה.

הייתי רק לפני חדשים אחדים בשוודיה וראיתי את מוסדות המדע שלהם ורמת החיים הגבוהה ביותר באירופה, לא האמנתי לאזני – אנחנו עוד קודמים לשבדיה ברמת המדע? וכל מי שבא לאפריקה נדמה לו שיש איזה ליגנדה על ישראל. ולאגדה יש יסוד ממשי. ברוב ארצות אפריקה החדשות, מחנכים ישראלים, רופאים ישראלים, מדריכים ישראלים, חיילים ישראלים, גם בנאים ישראלים ומתכננים ישראלים הם מורי דרך לעמים פרימיטיביים המתעוררים עכשיו, עמים שהיו מדוכאים ע"י אימפריות ויצאו בשנים אחרונות לחופש, וישראל הקטנה הזאת, רופאיה, מחנכיה ומנהלי המשק שלה מראים לעמים אלה את הדרך והם מלאי התפעלות על הכושר של העם הגדול הזה.

זהו ענין הבטחון, שהוא מחייב ציוד ההולך ומתרבה, אם אנו רוצים חיים הוא דורש הגברת מעמדנו בעולם ע"י אותם מעשים שאנו עושים בכוח החלוצי שלנו, בכח הידע שלנו, שאין כצרוף הזה של חלוציות וידע בשום ארץ בעולם. יש ארצות שהידע יותר גדול משלנו, אמריקה ורוסיה, אבל זה לא מספיק לעזור לעמים אחרים, נחוצה גישה חלוצית אשר ישנה רק בתוך הנוער המובחר שלנו, בארץ, שהם מעוררים אמון בכל העמים שקמו עכשיו ונעשים עמים עצמאיים.

עוד בעיה אית2, אשר בה תלוי עצם קיומנו ועתידנו בדור הזה במשך 20 – 15 השנים הבאות.

עד קום המדינה באה העליה לארץ כמעט אך ורק מארצות אירופה. באו פה ושם גם קצת מאסיה, מאפריקה, מאמריקה, אבל זאת היתה כמות מבוטלת. העליה בעיקר באה מארצות אירופה. וזה מטעם פשוט: בשנים שבתחילת המאה ה־18 היו בסך הכל שני מליון יהודים בעולם, באירופה היה מיעוט, רובם היו באסיה. במאה ה־19 השתנו התנאים באירופה. אירופה היתה היבשת הכי מפותחת וגם תנאי ההיגיינה השתכללו, התמותה פחתה, לעומת זה בארצות אפריקה ואסיה השתנה המצב: התמותה גדלה וכך גם בקרב היהודים. אירופה הלכה והתרבתה וכך גם היהודים באירופה. אירופה היתה אז היבשת השלטת בעולם, הכי מפותחת, והכי משוכללת, יהדות אירופה ינקה לתוכה גם את התרבות האירופית, השכלה אירופית עם מיטב המסורת היהודית, באירופה נוצרה הספרות היהודית החדשה, נוצרה תנועת הפועלים וחיבת ציון והתנועה הציונית ומאירופה זאת באו היהודים אשר יצרו את ראשן לציון; זכרון יעקב, ראש פנה ושאר המושבות. עד מלחמת העולם השניה, באה העליה שהלכה וגדלה בעיקר מאירופה. מיבשות אחרות באו מעטים. לא היה להם המניע הזה שהיה ליהדות רומניה, בולגריה ושאר ארצות הבלקן לעלות לארץ.

יהדות אירופה, שיחד עם עמי אירופה היתה ברום ההתפתחות האנושית, הטביעה את חותמה על הישוב בארץ ועל מדינת ישראל. בסוף מלחמת העולם הראשונה נותקה מאתנו ושותקה אם היהודית העולמית – היהדות הרוסית. נאסרה השפה העברית, ונותק כל קשר. במלחמת העולם השניה, קרה אסון עוד יותר גדול – נשמדו ששה מליון של יהודי אירופה, וכשקמה המדינה לא היתה עוד רזרבה של יהדות מחונכת, אירופאית, עם השכלה אירופאית, עם השכלה עברית, אלא נשארו טיפות טיפות. העליה הגדולה, שבאה לארץ, באה ברובה הגדול מיבשת אסיה ואפריקה.

כל האנשים מכל העמים הם פרי של שני גורמים: גורם אחד תורשתי, שהוא יורש מאביו ואמו ואבי אביו עד סוף כל הדורות. גורם זה לא נשתנה בעם היהודי. היהודי הראשון, שאנו יודעים מההיסטוריה היה מה שאנו קוראים היום בלשוננו יהודי עיראקי, אז קראו לזה אור־כשדים. היהודי הכי גדול – משה רבנו – היה יהודי אפריקני, הוא נולד במצרים.

אגש רק לשתי התרומות המעסיקות אותנו, וזאת הבעיה העומדת לפנינו היום. בימי הבינים היתה אירופה נתונה בערפל של שתיקה וזה נקרא תקופת החושך ונושאי התרבות והירושה ההלניסטית ונושאי התרבות בעולם היו עמי האיסלאם. היהדות האיסלאמית הזאת הוציאה מתוכה את אבן גבירול, אחד הפילוסופים הגדולים, סעדיה גאון; הרמבם; יהודה הלוי וכל שאר המשוררים וההוגים הגדולים של ימי הביניים. הם כתבו את ספריהם, מורה נבוכים של הרמב"ם, וגם הכוזרי של יהודה הלוי נכתבו3 ערבית, זאת היתה השפה המובנת בסביבה והם ספגו לתוכם את ההשכלה והתרבות של האיסלאם, שאז היה במרום התרבות העולמית.

אולם, חל שינוי, כמו שתמיד חלים שינויים בעולם, ועל כוכבה של אירופה ושקע כוכב האיסלאם. האיסלם התרושש. אירופה התעשרה, גדלה, פיתחה את תרבותה, את המדע, ובמאות האחרונות היתה אירופה מקור המדע העולמי, שנתפשט בכל העולם ואתה יחד עלתה יהדות אירופה, לא מפני שהיתה להם תורשה יותר טובה מאשר היהדות האיסלמית, כי היהדות האיסלמית היתה עשירה, אלא זה היה פרי הסביבה. הסביבה האירופית בשלש מאות השנים האחרונות היתה סביבה הכי משכילה ותרבותית וכך היו היהודים שם, ודבר זה אינו ענין של תורשה, אלא של סביבה.

כיום עומדת בפנינו הבעיה הזאת, אם כי יש זרם דק הבא מאמריקה ומדרום אפריקה, אבל העליה הגדולה, מקום המדינה ועד היום באה בעיקרה מארצות אסיה ואפריקה. מבחינה תורשתית ומבחינת הטבע, אלה אותם היהודים, עם אותם כשרונות, יהודי מרוקני עשיר, יהודי עיראקי עשיר, יהודי אלג’ירי עשיר, אשר נתן לבניו חינוך תרבותי גבוה יש לו אותה יכולת כמו לאיש הבא מרוסיה, בולגריה ורומניה. אבל, עליה זאת שבאה מארצות אסיה ואפריקה, רק מעטים בה הם העשירים. כשהיתה העליה הגדולה מעיראק, באו גם עשירים מעט, אבל רוב היהודים שנשארו בעירק הם העשירים. כך היה גם ברוסיה, היהודים העשירים נשארו ברוסיה. היום אנו עומדים בפני עובדה מרה ומסוכנת של פער גדול. לא פער עדתי, אין הבדל בין עשיר ספרדי ובין עשיר אשכנזי, שניהם נותנים לילדיהם חינוך יסודי, תיכון וגביה, שניהם גרים בדירות מרווחות ובניהם מצליחים בלימודים, ואני מכיר אנשי מדע עיראקים ואלג’ירים לא פחות מאשכנזים, אבל מעטים כאלה הגיעו לארץ. יש אצלנו חוק חינוך חובה החל על כל ילד בארץ, יהודי או ערבי ויש לזכור ששויון פורמלי אין לו ערך אם לא נוצרים התנאים. לומדים ילדים באותו בית־ספר, אצל אותו מורה, וכל ילד חייב ללמוד מגיל שש עד גיל 14. אבל, אם הוריו הם אמידים, אם הוריו קיבלו השכלה, ואם להוריו, כמו שקורה עם אמידים ועשירים שיש להם מעט מאד ילדים, אז הילד כשהוא בא הביתה, יש לו פינה ואח גדול העוזר לו, או אבא או אמא עוזרים לו. אבל, אצל עניים יש להם הרבה ילדים, וזאת המעלה הגדולה שיש להם מבחינה לאומית, כשילד כזה בא הביתה, שהוריו גרים בדירה קטנה וצפופה ואין לו פינה לעשות שעורים4, הוא הולך לרחוב. ואנחנו ראינו בשנים הראשונות חזון מדאיג ומחריד – ילד שלמד באותם תנאים כמו ילד אחר, והתוצאה היא – בן אמידים יצא עם רכוש גדול שקיבל במשך שמונה שנים וילד עני יצא ובקושי ידע לכתוב ולקרוא עברית. עד ששר החינוך לפני 6 – 5 שנים, זלמן ארן, עמד על התופעה הזאת ועל הסכנה הכרוכה בה ואמר:

א. לילדי עוני צריך להאריך את שעות הלימוד בבית־הספר;

ב. היות ואין ביכלת המדינה לקיים חינוך תיכון, צריך להנהיג שכר מודרג – עני ישלם פחות או לא כלום ועשיר ישלם יותר. אבל זה לא יכל היה להעשות ברמה מספיקה ואנחנו עומדים בפני בעיה זאת גם היום, ובכדי שאנחנו נגיע ושלא תהיה אשליה, אני חייב לאמר דבר אכזרי: לא נעשה זאת בשנה אחת והלואי ונעשה זאת בעשר השנים הבאות, למען שהילד יהנה מהלימוד במשך שמונה שנים, לא רק מפני שהוריהם הם דור עליה אלא מפני שילדי עניים מתרבים בארץ יותר מילדי עשירים. צריך להבטיח לכלם שעות נוספות, צריך היה על יד כל בית ספר להקים מועדון שהייתי בלוד בכנס תנכ"י וראש העיריה אמר שחברי העיריה התכנסו והחליטו לבקש ממני רק דבר אחד, הוא לא בא בטענות לשיכון ולא בבעיות עבודה, אבל כל המפלגות החליטו לדרוש ממני שאבטיח, שבכל בתי ספר ילמדו שעות נוספות. עכשיו זה נהוג רק בארבעה בתי ספר והוא ביקש שאבטיח להם שעל יד כל בית ספר יבנה בית תלמידים, שאחרי גמר הלימודים יתכנסו שם, ושם ימצאו מדריך שיעזור להם לעשות את השיעורים.

זהו באמת הצורך הלאומי החיוני, כי אנחנו לא באמריקה. באמריקה היתה הבעיה הזאת, גם שם באו מהגרים מארצות מפותחות ומארצות מדולדלות והם 180 שנה ישבו מתוך בטחון מוחלט, שני אוקינוסים הגנו עליהם, לא היה להם פחד לא ממכסיקו ולא מונצואלה, והם עשו לא מעט במשך 180 שנים כדי לתת לערב רב שהגיע שם חינוך פחות או יותר אחיד.

אנחנו לא נוכל לחכות 180 שנה. זה לא רק שאלת סתימת הפער בין עשירים ועניים. זאת לא בעיה בין עדה אסיאתית ואפריקנית לבין אמריקאית. אותו פער יש באותה עדה אם יש בה עניים5 ועשירים. זהו פער כלכלי מדעי בין עשירים ועניים, רוב העולים מאסיה ואפריקה הם עניים, אלה שבאו אחרי מלחמת העולם מרומניה ופולין, גם כן באו בחוסר כל. לנו אין 180 שנה, כמו שהיה לאמריקה ואנחנו לא יכולים להשלים שיגדל בתוכנו דור אשר לא יקבל השכלה מלאה, אשר לא יקבל הרבה ידע, אשר לא ידע להשתלט על הטכנולוגיה החדשה ואשר לא ישמור על היתרון האחד שיש לנו על שונאינו, היתרון המוסרי והאינטלקטואלי, כי גם במלחמת הקוממיות וגם במלחמת סיני, נצחנו מכיון שהיה לנו כח, שעלה עליהם בכשרון אנטלקטואלי ורמה מוסרית ועלינו לשמר על היתרון המוסרי שיש לנו על פני שכנינו, ואם חלילה נהיה עם לבנטיני, עם לבנטיני ערבי יכל להתקיים, כי סביבו יש עוד עשרות שכנים לבנטיניים, אבל אנחנו לא יכולים, כי כל השכנים שלנו רוצים להכחיד אותנו.

אנחנו חייבים במשך דור אחד לעשות מהפכה תרבותית אחת. אני חושב, שחייבים לתת לכל נער ונערה בישראל כחובה חוקית לימוד מקצוע, שלא יהיה הבדל בין ידע והשכלה עיונית ובין עבודה. אנחנו חיים – בפני תקופה של אוטומטיזציה, יש רבים הטועים, כיון שהם רואים שיש אוטומטיזציה וחושבים שהפועלים מיותרים. כך חשבו הרבה פועלים בראשית המאה ה־19, כשבפעם הראשונה התחילו להשתמש במכונות הם חששו שלא יהיה צורך בהם והתחילו לשבור את המכונות. התברר, שכיום מועסקים פי ארבע פועלים יותר מאשר היו מועסקים אז, כי גם מכונה וגם אוטומט זקוקים לפועל. גם המכונית הכי יפה, הכי טובה, לא תוכל לנסוע לבד לירושלים. כל מה שתהיה יותר אוטומטיזציה יהיה יותר צורך באנשים שיפעילו את המכונות, אבל לא מספיק רק שידעו עבודה פיזית, צריכים לדעת גם את התכונות הכרוכות בהפעלת האוטומט.

לכן, צריכים בדור זה, לתת חינוך מקצועי, שישולב עם חינוך עיוני. ואנחנו צריכים לשכוח את הרווח וההפרש שהיה עד היום בין פועל בעבודת כפיים ובין פועל בתעסוקה רוחנית.

שני דברים יידרשו בעתיד: גם מח טוב וגם ידים נבונות. אבל, יחד עם מקצוע, צריך להבטיח לכל הנוער, בלי יוצר מהכלל בעשר השנים הבאות, חינוך תיכוני ללא יוצא מהכלל, למען נגדיל את היתרון האינטלקטואלי המוסרי, שעליו קיומנו.

דבר זה בלבד יגדיל את תקציב החינוך שלנו בעשור הבא פי עשרה מאשר הוא היום ואולי יותר. אני בטוח, שבעוד עשר שנים נצטרך להוציא על חינוך לא פחות משני מיליארד למען הבטח חינוך ממשי אפקטיבי לכל נער ונערה ויהיה לו ידע וגם עבודה, כי כמו שקיומנו תלוי בעצמתו ובכחו של צה"ל, כך הוא תלוי גם בחינוך המשוכלל שאנו נצליח לתת לכל נער ונערה בישראל בלי הבדל אם הוריו עניים או עשירים. ומה שעשינו לגבי חינוך יסודי, נעשה בעשור זה לגבי חינוך תיכוני, לא עיוני בלבד אלא עיוני ומקצועי ואחר כך גם חנוך אוניברסיטאי. כדי שנוכל לשמור על מעמדנו המיוחד שרכשנו לנו בעולם, ואנו נהיה עם קטן, גם אם יתוסף לנו מליון יהודים, ואני מקווה שאזכה לראות את זה.

כשבאתי לארץ היה החלום הגדול שלי שאזכה לראות בחיי חצי מליון יהודים בארץ, וכשאני עכשיו חולם לראות רק פי שנים, (כי אז חצי מליון היה כמעט פי עשרה ממה שהיינו. עכשיו אני מסתפק רק פי שנים). גם אז נהיה עם קטן. אם אנחנו מתרבים כמו בשנים האחרונות, במצרים בלבד מתוספים בכל שנה חמש מאות אלף מצרים, ומספר כזה בעיראק ובסוריה ועלינו נגזר להיות כל הדורות עם קטן.

לכן תמיד וגם היום יהיה כחנו רק ברמה המוסרית והתרבותית, וכח זה עלינו להנחיל לכל נער ונערה בישראל.

שני דברים אלה, בלי לדבר על קליטת עולים, שאנו צריכים להיות מוכנים לזה, בלי לדבר על הפרחת השממה, שזה אחד התפקידים הגדולים והגורליים שלנו, רק ענין הבטחון והחינוך ידרוש מאתנו משנה לשנה עול פי שנים מאשר בשנה הקודמת ובמשק הזה שיש לנו היום, לא נעשה את הדבר הזה אם אנחנו לא נצליח להגדיל את פריון העבודה, ע"י הגדלת היצוא. אלה שני הדברים שבהם תלוי כל עתידנו! באמריקה שבה רמת חיים הגבוהה6 ביותר בעולם, יותר מאשר בשודיה ובשודיה הוא בדרגה גבוהה מאד, זה רק בגלל שפריון העבודה באמריקה אין לו אח בשום ארץ אירופית. ורמת חיים תלויה ברמת פריון העבודה.

אם אנחנו נצטרך אף אולי בלי קליטת עליה ובלי הפרחת שממה, רק לשמור על בטחוננו הצבאי לצייד אותו בנשק מחודש, ודבר יקר פי כמה להגדיל במשך כל שנה ולהכפיל את תקציב החנוך למען הנחיל לכל ילד בישראל השכלה תיכונית והשכלה מקצועית, אז במשק הקיים בארץ, לא נעשה את הדבר הזה ושני דברים אלה מתנים את עצמם קיומנו.

לכן אם אני בא לסכם, אני אומר: עתידנו תלוי בליכוד הדדי ונאמן של ציבור הפועלים והאינטליגנציה, שאנו מוכרחים לשאוף, ע“י חינוך, לבטל את המחיצה, שכל פועל יהיה אינטליגנט וכל אינטליגנט יהיה פועל. ליכוד בין ציבור הפועלים והאינטליגנציה מצד אחד ובין ממשלת ישראל מצד שני, על מנת שצבור הפועלים יגביר יכלתנו הכלכלית ע”י הגדלת פריון עבודה וע“י הגדלת כושר התחרות של יצואנו בשוק הבינלאומי ע”י טיב תוצרתנו.

על הממשלה מצדה להבטיח רמת חיים נאותה של כלל העובדים, המיוחד על כשרון העבודה ופריונה. ורק מדיניות כלכלית וחינוכית כזאת לטווח ארוך, לא רק לשנה אחת, נצליח לשמור על המדינה, שלומה, בטחונה ושלום עם ישראל והיהדות בעולם.


ראש הממשלה מר ד. בן־גוריון: אולי בתחילה אלמד קצת זכות על ארץ ישראל. כל אחד למד בילדותו מה זב בארץ ישראל. מה זב בארץ ישראל? ארץ זבת7 חלב ודבש, לא כתוב זבת מים.

אחרים, שקדמו לי, כבר הסבירו די הצורך ביציבות במידה שרק אפשר בשכר, במחירים, במסים, אם כי הם לא מתכוננים ליצור מצב סטטי, כי יש דברים, שאסור להשאירם כמו שהם, אלא יש להגדיל אותם. יש להגדיל פריון עבודה, יש להגדיל היצור, יש להגדיל היצוא, אם חלילה גם הם יהיו סטטיים, אינני יודע לאן נגיע.

אולם, אני רוצה הפעם ליחד את הדיבור לא על תנאי עבודה ולא על שכר עבודה, לא על פריון עבודה ולא על ייצור ויצוא, דברים הנוגעים מאוד לכל פועל, לכל בעל תעשיה, לכל בעל מלאכה אני רוצה לדבר אליכם כאל אזרחי המדינה, כלבני העם היהודי וכבעלי משפחה. אני רוצה לדבר על ענין, שאיננו רק ענין לשנה הזאת – שרוצים השנה הזאת עד כמה שאפשר ליצב את שכר העבודה, גם מחירים, גם מסים אלא שני דברים שאי אפשר ליצב אותם, אלא גם בשנה זאת ובשנה הבאה להגדיל ולהגדיל במידה רבה מאוד.

דבר אחד, אני בטוח יהיה ברור לכם אולי גם טרם שאדבר, דבר שני אולי יראה לכם כדמיוני, אבל אם יש פה חברים אשר הקדימו לבוא לפני ארצה או באו באותו זמן, יודעים שלא חלו בשום ארץ שנויים כמו בארצו.

היתה לי הזכות להיות בועידה היסוד של המפלגה שלנו. כשאני אומר שלנו, זה לא חל על ל. אשכול משני פעמים: א. עוד לא בא לארץ וכשבא לארץ הוא עוד לא היה במפלגה זאת.

ועידת היסוד היתה בסוכות 1906 באו כל חברי המפלגה ובאו לא כפי שבאתם היום8, שאי אפשר למצוא מקום לאוטו, אלא באו כולם בלי יוצא מהכלל, משומרון, יהודה, ומהגליל, וכולם התאספו בחדר אחד. אילולא היו מתאספים פה, אז הפנה הקטנה היתה מספיקה להם.

לאחר שבא אשכול אז גם כן היו להם במפלגתם אותו מספר חברים, אם כי הם פרסמו שיש להם יותר, אבל גם אנחנו, פרסמנו.

דבר שרבים מכם בודאי זוכרים, כי אנחנו לפני שבועיים חגגנו 42 שנה של ההסתדרות. ההסתדרות ייצגה לפני 42 שנה 4.433 פועלים. מאז גדל מספרם פי 150, בשעה שמספר הישוב היהודי גדל מאז עד היום רק פי 25.

עוד דבר אחד השתנה. כשחברי ואנוכי התחלנו לעבוד – וכמעט כולנו התחלנו להיות פועלים רק בארץ – אז שכר עבודה במקום טוב, זה היה פתח־תקוה, קבלתי שמונה אגורות ליום. אילוא הייתי9 עובד כל החדש – ואז איש מאתנו לא יכול היה לעבוד כל החדש, כי היו פועלים יותר זולים ויותר מנוסים בעבודה חקלאית, פועלים לא יהודים, ואם מצאנו עבודה 15 יום בחודש, זה היה טוב – אבל לוא עבדנו כל יום, אז משכורת היתה שתי לא"י לחודש. למעשה, זה היה רק חצי, זה היה לירה לחדש.

שאלתי את אשכול כמה מקבל היום פועל חקלאי הוא אמר לי 250 ל“י. אני בטוח, שחלק גדול מכם חושב, ש־250 ל”י זה חיים בצמצום.

אני הבאתי לכם את הדברים האלה, כדי שאם דברי הבאים יראו לכם דמיוניים, תדעו שראיתי דברים שהם הרבה יותר דמיוניים.

יש בעיות אחדות, אשר הן לא פחות חשובות, ולא אגע בהן. אני כמעט בטוח, שבעשור הבא נצטרך לקבל מארץ אחת בלבד לפחות מליון יהודים. מיד לאחר המדינה נכנסו לארץ מאות אלף עולים בארבע השנים הראשונות. אם השערים באותה ארץ יפתחו, אני בטוח, שנצטרך לקבל לפחות מליון יהודים תוך ארבע שנים, וזה דורש הכנות כי אנחנו יודעים כמה מאות אלפים שם מצפים ונפשם יוצאת להם לזה שיוכלו לבוא הנה, אבל אני אדבר על דברים קימים שהם לא סובלים שום יציבות.

דבר ראשון, בטחוננו ומעמדנו בעולם. זה לא שני דברים שונים, אלא זה אותו הדבר, כי בטחוננו תלוי בשני דברים, גם בכוחנו הצבאי, אבל לא רק בכוחנו הצבאי בלבד. אנחנו עם קטן ואנחנו לא יכולים להוציא כח צבאי שהוא בלבדו יקיים את בטחוננו. נחוץ לנו מעמד כזה בעולם, שיהיו לנו ידידים שיעמדו לימיננו בימי שלום ואם אם חלילה תפרוץ מלחמה…

הדברים נחוצים לשם בטחון, אם כי אנו מיצאים דברים ודברים שלפני 15 שנה איש לא חלם שעם של… שהוא יקנה נשק בגלל זה שעמד במצב מלחמה, יש לו רק שני מליון תושבים. זאת עובדה. אף על פי כך, אנחנו לא יכולים ליצר כל הנשק הדרוש לנו, אנחנו לא יכולים עדיין10 ליצר מטוסים, אם כי אנחנו כבר מיצרים ג’טים, פוגות, אם כי אולי נמצאים כאן אנשים העובדים במקום זה, אבל נחוץ לנו להגנה מטוסים הרבה יותר טובים, מקנים, משחתות ועוד דברים שאני לא אמנה אותם ואנחנו יכולים להשיג אותם רק בחוץ ואם כי כשאתה נכנס עם צ’ק מזומן אתה יכול לקנות מה שאתה רוצה, רוב הארצות בעולם שבהן נעשה הנשק הזה, אנחנו לא נוכל בשום כסף בעולם להשיג את זה, תנסה להשיג רובה אחד ברוסיה. גם בארץ ידידותית שעזרה לנו הרבה מאוד בראשית הקמת המדינה, באמריקה, לא יכולנו להשיג נשק, לא חלילה מכיון שאין לה, אלא לזה נחוצה אהדה רבה בעולם לעומת זה שתוכל לעמוד נגד כל השכנים שלנו המונים פי 46 מזה שאנו מונים היום11, שאנו שני מליון – ותוכלו לעשות חשבון כמה הם מונים. אמנם, הם מתחרים זה בזה ולוחמים זה בזה, אבל המשימה היחידה12 להכחיד את ישראל.

לכן אני אומר, נחוצים שני דברים לבטחוננו: גם מעמד חשוב בעולם וגם כח בטחוני.

תימנים בתימנים נלחמים, טוב שנתרגל עכשיו שיהודים שבאו מתימן אינם תימנים אלא יהודים וכשאני אומר תימנים זה ערבים, יש מלחמה כפולה תימנים בתימנים, זה מלחמת אזרחים ונלחמים מצרים בתימנים, וברור שהמצרים שהלכו להלחם בתימן אינם חושבים להסתפק אך ורק בתימן, זה בשבילם מעבר לארצות יותר חשובות…. הארץ השניה יותר קרובה אלינו, היא ירדן. ירדן נחוצה לה, זה יצור גבול עם סוריה, שאתם יודעים עד כמה הוא חושק בה הרודן המצרי והוא שלט עליה שנים אחדות. זה יתן לו צבת שהיא לוחצת על ישראל מדרום ממזרח וממערב, דרך רצועת עזה, דרך סיני ודרך ירדן. מצרים שואפת לא רק להתפשטות אלא גם להתעצמות13 צבאית פנימית וכולנו יודעים על הטילים שעליהם אמר נאצר, הם ארוכי טווח והם יכולים להגיע לכל מקום דרומית מלבנון. ואתם יודעים איפוא הנקודה14 הדרומית מלבנון.

לשם כך אנו חייבים15 לצייד את צה“ל מדי פעם בפעם בנשק חדש, כי הנשק מתישן מהר והוא מתיקר מהר ואין לנו חוזה כזה עם בעלי תעשיה בחו”ל, שהם לא יעלו את המחירים, ואתן לכם רק דוגמה אחת: רבים מכם בודאי זוכרים את מלחמת הקוממיות, אולי רבים מכם השתתפו בה, ואז התחלנו לרכוש מטוסי קרב ומטוס קרב עלה כמה עשרות אלפי דולר ועכשיו כשרוכשים אותם כל אחד עולה מליון דולר מחוץ לחלקי חילוף ומחוץ להחזקה ומחוץ לחצי מליון כל שנה לאחר שהטיס כבר התאמן והוא צריך לא לשכוח את אמוניו, הוא צריך לטוס 150 שעות, באמריקה זה 350 שעות, זה יותר מחצי מליון ל"י. דבר זה הולך ומתיקר משנה לשנה. אנחנו לא יכולים להדביק את אויבינו וגם אין לנו צורך. בכמות הם עלו עלינו תמיד פי שלושה אבל הכרחי שהאיכות של הציוד שלנו לא יפול בהרבה מאיכות של הציוד שלהם, כי חיל יהודי אחד שווה לא פחות משלושה עד חמשה חיילים סוריים.

לאחר שאנו מוציאים עכשיו מליון דולר על מטוס אחד ודרושים לנו הרבה תריסרים של מטוסים אלה – וביום העצמאות אשר יתקיים השנה כמדומני בחיפה תראו אותם ולא תאמינו למשמע אזניכם, הם נוסעים במהירות כזאת, כשאתה רואה אותו אינך16 שומע אותו וכשהוא כבר נמצא הרבה ק"מ רחוק ממך, מגיע קולו. הוא שם יותר מהר מהקול שלו. השנה זה בחיפה ותראו זאת.

אני אמרתי, שאנו לא יכולים להסתפק רק בכחנו הצבאי, אלא חשוב לנו גם מעמדנו בעולם. אולי מתוך כל אותם דברים מופלאים שקרו בארץ, זה אחד הדברים המופלאים ביותר, שמדינה קטנטנה זאת, גם קטנה בשטחה, בס“ה עשרים אלף ק”מ מרובע. ביקרתי השנה בחמש ארצות קטנות, בארץ אחת שמספר תושבים הוא רק מליון וחצי יותר מאתנו – פינלנד – שטחה הוא פי עשרים משטחנו. איסלנד, מספר תושביה פחות מהחלק העשירי מזה שאצלנו ושטחה הוא פי עשרים.

שני מליון וחצי זה לא מדינה כבירה. ולמדינה זאת המונה עשרים מליון לא תמצאו שיש לה מעמד כבוד כזה בעולם, גם באמריקה גם באירופה, גם באסיה וגם באפריקה, כאשר יש למדינת ישראל. הדימניזם של ישראל, היצירה החלוצית שלה, רמת החיים, הידע, רמת הידיעות, הקידמה הסוציאלית יצרו לישראל שם, שכל חבר שלנו, שהוא מזדמן, עכשיו שב הרמטכ“ל שלנו עם המנהל הכללי של משרד הבטחון, שבו מנסיעה בבורמה, הודו, תיאלנד, פרס, אמרו: נדמה להם שנוצרה איזה ליגנדה בכל היבשת הזאת על ישראל, כאילו זאת מדינה כל יכולה. ויש יסוד לליגנדה הזאת, כי אף מדינה אחת באסיה ובאמריקה וגם לא באירופה גילתה בזמן קצר זה כשרון יצירה, קליטה והתעלות בדיכמיות כזאת ובמהירות כזאת כאשר עשתה ישראל. וכאשר נשלח לפני שנתיים איש מדע גדול אמריקאי לבחון רמת המדע בארצות אירופה, והוא משום מה כלל את ישראל באירופה ובא גם לישראל ופירסם דוח”ת בעתון מדעי שיש שלוש ארצות עם רמת מדע הכי גבוהה זה בריטניה הגדולה, ישראל ושודיה.

הייתי רק לפני חדשים אחדים בשודיה וראיתי את מוסדות המדע שלהם ורמת החיים הכי גדולה באירופה ולא האמנתי לאזני – אנחנו עוד קודמים לשודיה ברמת המדע? וכל מי שבא לאפריקה נדמה לו שיש איזה ליגנדה על ישראל. ולליגנדה יש יסוד ממשי. ברוב ארצות אפריקה החדשות מחנכים ישראלים, מדריכים ישראלים, חילים, ישראלים, גם בנאים ישראלים ומתכננים ישראלים הם מורי דרך לעמים פרימיטיביים המתעוררים עכשיו, עמים מדוכאים ע"י אימפריות ויצאו בשנים אחרונות לחופש וישראל הקטנה הזאת, רופאיה, מחנכיה ומנהלי המשק שלה מראים לעמים אלה את הדרך והם מלאי התפעלות על הכושר של העם הגדול הזה.

זהו ענין הבטחון, שהוא מחייב ציוד ההולך ומתרבה, אם אנו רוצים חיים הוא דורש הגברת מעמדנו בעולם ע"י אותם מעשים שאנו עושים בכח החלוצי שלנו, בכח הידע שלנו, שאין כצרוף הזה של חלוציות וידע בשום ארץ בעולם. יש ארצות שהידע יותר גדול משלנו, אמריקה ורוסיה, אבל זה לא מספיק לעזור לעמים הפרימיטיביים, נחוצה גישה חלוצית אשר ישנה רק בתוך הנוער המובחר שלנו בארץ, שהם מעוררים אמון בכל העמים שקמו עכשיו ונעשים עמים עצמאיים.

עוד בעיה אחת, אשר בה תלוי עתידנו בעצם קיומנו ועתידנו בדור הזה במשך 15־20 השנים הבאות.

עד קום המדינה באה העליה לארץ כמעט17 אך ורק מארצות ארופה. באו פה ושם גם קצת מאסיה, מאפריקה, מאמריקה, אבל זאת היתה כמות מבוטלת. העליה בעיקר באה מארצות אירופה. וזה מטעם פשוט: בשנים שבתחילת המאה ה־18 היו בסך הכל שני מליון יהודים בעולם, באירופה היה מיעוט, רובם היו באסיה. במאה ה־19 השתנו התנאים באירופה. אירופה היתה היבשת הכי מפותחת וגם תנאי הגינה השתכללו, התמותה פחתה, לעומת זה בארצות אפריקה ואסיה השתנה המצב: התמותה גדלה וכך גם בקרב היהודים. אירופה הלכה והתרבתה וכך גם היהודים באירופה. אירופה היתה אז היבשת השלטת בעולם והכי מפותחה והכי משוכללת ויהדות אירופה ינקה לתוכה גם את התרבות האירופית, השכלה אירופית עם מיטב מסורת היהודית באירופה נוצרה הספרות היהודית החדשה, נוצרה תנועת18 הפועלים וחיבת ציון והתנועה הציונית ומאירופה זאת באו היהודים אשר יצרו את ראשון לציון: זכרון יעקב, ראש פינה ושאר המושבות כי עד מלחמת העולם השניה העליה שהלכה וגדלה באה בעיקר מאירופה. מיבשות אחרות באו מעטים. לא היה להם המניע הזה שהיה ליהדות רומניה, בולגריה ושאר ארצות הבלקן לעלות לארץ.

יהדות אירופה, שיחד עם עמי אירופה היתה ברום ההתפתחות האנושית, היא הטביעה את חותמה על הישוב בארץ ועל מדינת ישראל. בסוף מלחמת העולם הראשונה נותקה מאתנו ושותקה אם היהדות העולמית – היהדות הרוסית. נאסרה השפה העברית, נותק כל קשר במלחמת העולם השניה, קרה אסון עוד יותר גדול – נשמדו ששה מליון של יהודי אירופה, וכשקמה המדינה לא היה עוד הרזרוואר של יהדות מחונכת, אירופאית, עם השכלה אירופאית, עם השכלה עברית, אלא נשארו טיפות טיפות. העליה הגדולה, שבאה לארץ, באה ברובה הגדול מיבשת אסיה ואפריקה.

כל האנשים מכל העמים הם פרי של שני גורמים: גורם אחד תורשתי, שהוא יורש מאביו ואמו ואבי אביו עד סוף כל הדורות. גורם זה לא נשתנה בעם היהודי. היהודי הראשון שאנו יודעים מההסטוריה שהוא היה החטי שגר בחברון הוא היה יהודי בלשוננו היום יהודי עירקי, אז קראו לזה אור־כשדים. היהודי הכי גדול – משה רבנו – היה יהודי אפריקני, הוא נולד במצרים.

אגש רק לשתי התקומות המעסיקות אותנו, וזאת הבעיה העומדת לפנינו היום. בימי הבינים אירופה היתה נתונה בערפל של שתיקה וזה נקרא תקופת החושך ונושאי התרבות והירושה ההלניסטית ונושאי התרבות בעולם היו עמי האיסלם. היהדות האיסלמית הזאת הוציאה מתוכה את איבן גבירול, אחד הפילוסופים הגדולים סעדיה גאון; הרמב“ם; יהודה הלוי וכל שאר המשוררים וההוגים הגדולים של ימי הבינים. הם כתבו את ספריהם, גם מורה נבוכים של הרמב”ם וגם הכוזרי19 של יהודה הלוי נכתבו ערבית וזאת היתה השפה המובנת בסביבה והם ספגו לתוכם את ההשכלה20 והתרבות של האיסלם שאז היה במרום התרבות העולמית.

אולם, חל שינוי, כמו שתמיד חלים שינויים בעולם, ועלה כוכבה של אירופה של אירופה ושקע כוכב האיסלם. האיסלם התרושש. אירופה התעשרה, גדלה, פיתחה את תרבותה, את המדע, ובמאות האחרונות אירופה היתה מקור המדע העולמי, שעכשיו נתפשט בכל העולם ואתה יחד עלתה יהדות אירופה, לא מפני שהיתה להם תורשה יותר טובה מאשר יהדות האיסלמית, כי היהדות האיסלמית21 היתה עשירה, אלא זה היה פרי הסביבה. הסביבה האירופית בשלוש מאות השנים האחרונות היתה סביבה הכי משכילה ותרבותית וכך היו היהודים שם והאיסלם בתוך הסביבה. וזה לא ענין של תורשה, אלא סביבה.

אנחנו עמדנו היום בפני הבעיה הזאת, אם כי יש זרם דק הבא מאמריקה ומדרום אפריקה, אבל העליה הגדולה, שבאה עד היום מקום המדינה, זה בעיקר מארצות אסיה ואפריקה. מבחינה תורשתית ומבחינת הטבע, זה אותם היהודים, עם אותם כשרונות, יהודי מרוקני עשיר, יהודי עירקי עשיר, יהודי אלג’ירי עשיר, אשר נתן לבניו חינוך תרבותי גבוה יש לו אותה יכולת כמו לאיש הבא מרוסיה, בולגריה ורומניה. אבל, עליה זאת שבאה מארצות אסיה ואפריקה, רק מעטים הם העשירים שבאו. כשהיתה העליה הגדולה מעירק, באו גם עשירים מעט, אבל היהודים שנשארו בעירק הם העשירים22. כך היה גם ברוסיה, היהודים העשירים נשארו ברוסיה. ואנו עומדים היום בפני עובדה מרה ומסכנת של פער גדול. לא פער עדתי, אין הבדל בין עשיר ספרדי ובין עשיר אשכנזי, שניהם נותנים לילדיהם חינוך יסודי, תיכון וגבוה, שניהם גרים בדירות מרווחות ובניהם מצליחים בלימודים, ואני מכיר אנשי מדע עירקים ואלג’ירים לא פחות… מאשכנזים, אבל מעטים כאלה הגיעו לארץ. יש אצלנו חוק חינוך חובה החל על כל ילד בארץ, יהודי או ערבי ויש לזכור ששויון פורמלי אין לו ערך אם לא נוצרים התנאים. לומדים ילדים באותו בית ספר, אצל אותו מורה וכל ילד חייב ללמוד מגיל שש עד גיל 14. אבל, אם הוריו הם אמידים, אם הוריו קבלו השכלה, ואם הוריו כמו שקורה עם אמידים ועשירים שיש להם מעט מאוד ילדים, אז הילד שהוא בא הביתה, יש לו פינה ואח גדול שעוזר לו או אבא או אמא עוזרים לו. אבל, אצל עניים יש להם הרבה ילדים, וזאת המעלה הגדולה שיש להם מבחינה לאומית, כשילד כזה בא הביתה, שהוריו גרים בדירה קטנה וצפופה ואין לו פינה לעשות שיעורים, הוא הולך לרחוב. ואנחנו ראינו בשנים הראשונות חזון מדאיג ומחריד ילד שלמד באותם תנאים כמו ילד אחר, אז בן אמידים יצא עם רכוש גדול שקיבל במשך שמונה שנים וילד עני יצא ובקושי ידע לכתוב ולקרוא עברית. עד ששר החינוך לפני 5־6 שנים – זאת זכות גדולה של ז. ארן שהוא עמד על התופעה הזאת ועל הסכנה הכרוכה בה ואמר: א) לילדי עוני צריך להאריך את שעות הלמוד בבית הספר; ב) היות וחינוך תיכון אין ביכולת המדינה לקיים אתו, צריך להנהיג23 שכר מודרג – עני ישלם פחות או לא כלום ועשיר ישלם יותר. אבל זה לא יכול היה להעשות ברמה מספיקה ואנחנו עומדים בפני בעיה זאת גם היום, ולמען שאנחנו נגיע ולמען שלא תהיה אשליה. אני חייב לאמור דבר אכזרי, לא נעשה זאת בשנה אחת והלואי ונעשה זאת בעשר השנים הבאות, למען שהילד יהנה מהלימוד במשך שמונה שנים, לא רק מפני שהוריהם הם דבר עליה אלא מפני שילדי עניים מתרבים בארץ יותר מילדי עשירים. צריך להבטיח לכלם שעות נוספות, צריך היה על ידי כל בית ספר להקים מועדון, הייתי אתמול בלוד, היה שם כנס תנכי וראש העיריה אמר שחברי העיריה התכנסו והחליטו לבקש ממני רק דבר אחד והוא דורש ממני רק דבר אחד, הוא לא בא בטענות לשיכון ולא בעית עבודה, אבל החליטו כל המפלגות לדרוש ממני שאבטיח, שכל בתי ספר ילמדו שעות נוספות. עכשיו זה נהוג רק בארבעה בתי ספר ומבקש שאבטיח להם שעל יד כל בית ספר יבנה בית תלמידים, שאחרי גמר הלימודים יכנסו שם ושם ימצאו מדריך שיעזור להם לעשות את השיעורים.

זהו באמת הצורך הלאומי החיוני, כי אנחנו לא באמריקה. באמריקה היתה הבעיה הזאת, גם שם באו מהגרים מארצות מפותחות ומארצות מדולדלות והם 180 שנה ישבו מתוך בטחון מוחלט, שני אוקינוסים הגנו עליהם, לא היה להם פחד לא ממכסיקו ולא מונצואלה ולא מקאסטרו שלא היה אז. הם עשו לא מעט במשך 180 שנים כדי לתת לערב רב שהגיע שם חינוך פחות או יותר אחיד.

אנחנו לא נוכל לחכות 180 שנה. זה לא רק שאלת סתימת הפער בין עשירים ועניים. זאת לא בעיה בין עדה אסיאתית ואפריקנית לבין אמריקאית. אותו פער יש באותה עדה אם יש בה עניים ועשירים. זה פער כלכלי מדעי בין עשירים ועניים, רוב העולים24 מאסיה ואפריקה הם עניים, אלה שבאו אחרי מלחמת העולם מרומניה ופולין גם הם באו בחוסר כל. לנו אין 180 שנה, כמו שהיה לאמריקה ואנחנו לא יכולים להשלים שיגדל בתוכנו דור אשר לא יקבל השכלה מלאה, אשר לא יקבל הרבה ידע, אשר לא ידע להשתלט על הטכנולוגיה החדשה ואשר לא ישמר היתרון האחד שיש לנו על שונאינו, היתרון המוסרי והאינטלקטואלי, כי גם במלחמת הקוממיות וגם במלחמת סיני נצחנו לא מכיון שהיה פחות נשק מאשר לכל הארצות אלא מכיון שהיה לנו כח, שעלה עליהם בכשרון אנטלקטואלי ורמה מוסרית ועלינו לשמור את היתרון המוסרי שיש לנו על פני שכנינו. ואם חלילה נהיה עם לבנטיני, עם לבנטיני ערבי יכול להתקיים, כי סביבו יש עוד עשרות שכנים לבנטיניים, אבל אנחנו לא יכולים, כי כל השכנים שלנו רוצים להכחיד אותנו.

אנחנו חייבים במשך דור אחד לעשות מהפכה תרבותית אחת. אני חושב, שחיבים לתת לכל נער ונערה בישראל כחובה חוקית לימוד מקצוע, שלא יהיה הבדל בין ידע ובין השכלה עיונית ובין עבודה. אנחנו חיים – כרגע הזכיר את זה בקצרה אשכול – בפני תקופה של אוטומטיזציה. יש רבים הטועים, כיון שהם רואים שיש אוטומטיזציה וחושבים שהפועלים מיותרים, כך חשבו הרבה פועלים בראשית המאה ה־19, כשפעם הראשונה התחילו להשתמש במכונות הם חששו שלא יהיה צורך בהם והתחילו לשבור את המכונות, התברר, שכיום מועסקים פי ארבע פועלים בכל יותר מאשר היו מועסקים אז, כי גם מכונה וגם אוטומט זקוקים לפועל. גם מכונה הכי יפה, הכי טובה, לא תוכל לנסוע לבד לירושלים.

כל מה שתהיה יותר אוטומטיזציה יהיה יותר צורך באנשים שיפעילו אותם, אבל לא מספיק רק שידעו עבודה פיזית אלא הם צריכים לדעת את התכונות הכימיות והחשמליות הכרוכות בהפעלת האוטומט.

לכן, בדור כזה, כשאנו עומדים, צריכים לתת חינוך מקצועי, שישולב עם חינוך עיוני. שידע איך לתקן כשמתקלקל, ואנו צריכים לשכוח את הרווח וההפרש שהיה עד היום בין פועל בעבודת כפים ובין פועל בתעסוקה רוחנית.

שני דברים ידרשו בעתיד: גם מח טוב וגם ידים נבונות. אבל, יחד עם מקצוע, צריך להבטיח לכל הנוער, בלי יוצא מהכלל בעשר השנים הבאות, חינוך תיכוני ללא יוצר מהכלל, למען נגדיל את היתרון האינטלקטואלי ומוסרי, שעליו עובד קיומנו.

דבר זה בלבד יגדיל את תקציב החינוך שלנו בעשור הבא פי עשרה מאשר הוא היום ואולי יותר. אני בטוח, שבעוד עשר שנים נצטרך להוציא על חינוך לא פחות משני מליארד למען הבטח חינוך ממשי אפקטיבי לכל נער ונערה ויהיה לו ידע וגם עבודה, כי כמו בקיומו, עצמתו ובכוחו של צה"ל תלוי בטחוננו, כך הוא תלוי גם בחינוך המשוכלל שאנו נצליח לתת לכל נער ונערה בישראל בלי הבדל אם הוריו עניים או עשירים. מה שעשינו לגבי חינוך יסודי, נעשה בעשור זה לגבי חינוך תיכוני, לא עיוני בלבד אלא עיוני ומקצועי ואחר כל גם חנוך אוניברסיטאי.

אני רואה לפני ב־15 השנים הבאות עובד אקדמאי בישראל וההבדל בין מנקה רחובות ופרופסור באוניברסיטה יהיה ששניהם קבלו חינוך אקדמאי, אבל משכורתו תהיה יותר טובה כי הוא עובד יותר קשה.

לא רק בטחון תלוי במעמדנו הבינלאומי כדי שנוכל לשמור על מעמדנו המיוחד שרכשנו לנו בעולם, ואנו נהיה עם קטן, גם אם יתוסף לנו מליון יהודים, ואני מקווה לזכות לראות את זה. כשבאתי לארץ היה החלום הגדול שלי שאזכה לראות בחיי חצי מליון יהודים בארץ וכשאני עכשיו חולם לראות רק פי שנים, כי אז חצי מליון זה היה פי עשרה ממה שהיו. אני עכשיו מסתפק רק פי שנים, גם אז נהיה עם קטן. אם אנחנו מתרבים כמו בשנים האחרונות, במצרים בלבד מתוספים בכל שנה חמש מאות אלף מצרים צ’יקלך, ומספר כזה בעירק ובסוריה ועלינו נגזר להיות כל הדורות עם קטן.

לכן הוא תמיד וגם היום יהיה רק בכחנו המוסרי ותרבותי וכח זה עלינו להנחיל לכל נער ונערה בישראל.

שני דברים אלה, בלי לדבר על קליטת עולים, שאנו צריכים להיות מוכנים לזה, בלי לדבר על הפרחת השממה, שזה אחד התפקידים הגדולים והגורליים שלנו, רק ענין הבטחון והחינוך ידרש מאתנו מענה לשנה עולה25 פי שנים מאשר בשנה הקודמת ובמשק הזה שיש לנו היום לא נעשה את הדבר הזה אם אנחנו לא נצליח ע“י הגדלת פריון עבודה, ע”י הגדלת היצוא, אלה שני הדברים שבהם תלוי כל עתידנו, כי אם באמריקה שבה רמת חיים הגבוהה ביותר בעולם, יותר מאשר בשודיה ובשודיה הוא בדרגה גבוהה מאוד, הוא רק בגלל שפריון עבודה באמריקה אין לו אח בשום ארץ אירופית. ורמת החיים תלויה ברמת פריון ועבודה.

אם אנחנו נצטרך בלי קליטת עליה ובלי הפרחת שממה רק לשמור על כחנו הצבאי ובטחוננו לציד אותו בנשק מחודש, ודבר זה יקר פי כמה, ולהגדיל במשך כל שנה ולהכפיל את תקציב הבטחון למען הנחיל לכל ילד בישראל השכלה בינונית והשכלה מקצועית, אז במשק הקיים בארץ, לא נעשה את הדבר הזה ושני דברים אלה מתנים את עצם קיומנו.

לכן, אם אני בא לסכם, אני אומר: עתידנו תלוי בליכוד הדדי ונאמן של ציבור הפועלים והאינטליגנציה שאנו מוכרחים לשאוף ע“י חינוך לבטל את המחיצה שכל פועל יהיה אינטליגנט וכל אינטליגנט יהיה פועל. ליכוד בין ציבור הפועלים ואינטלגנציה מצד אחד ובין ממשלת ישראל מצד שני על מנת שציבור הפועלים יגבירו יכולתנו הכלכלית ע”י הגדלת פריון עבודה וע“י הגדלת כושר התחרות של יצואנו בשוק הבינלאומי ע”י טיב תוצרתנו בזולתה.

על הממשלה מצדה להבטיח רמת חיים נאותה של כלל העובדים המיוסד על כשרון העבודה ופריונה ורק במדיניות כלכלית וחינוכית כזאת לטווח ארוך, לא רק לשנה אחת, נצליח לשמור על… שלומה, בטחונה ושלום של עם ישראל והיהדות בעולם.

____________


במושב זה המוקדש לזכרו של הנשיא י. בן־צבי ז"ל כבדוני חברי בהרצאה, שזיקה לה לאחד האספקטים של פעולתו המדעית הברוכה של הנשיא המנוח. פעולה מדעית באותו המובן הנעלה של “מדע” בו נכרך הרצון לגלות את האמת ברצון לחדור מבעד מעשה המלל של המקורות ובעד המעבה של התלים והחורבות כדי להוציא לאור עולם את ספונות תולדותנו ולחשוף את שרשי קיומינו בארץ, כששניהם יונקים ממשאבי אהבת ארץ־ישראל ואהבת עם־ישראל, אהבת עברו ואמונה ללא גבול בחזון התקומה של ההווה ושל העתיד.

בשנה זו שבה חגגה המדינה את שנת הראשונים שהנשיא נמנה עם ראשוניה – בחרתי בנושא המעלה זכרם של ראשונים שמלפני הראשונים, אלה שלפני מאות בשנים יצאו את גולת אירופה, נחתו בחוף עכו ותקעו יתד מחודש במולדת. אמנם אף אלה לא היו ראשונים, אלא שבמשך שבע מאות השנים שלפניהם, שבע מאות שנה מאז נחתם התלמוד הירושלמי וישובנו בארץ נתמעט עד אבדן זיהות יחודו המדיני ולא במאתים השנה שלאחריהם, מאתים השנים עד התגברות העלייה של מגורשי ספרד ופורטוגאל – לא נראתה עלייה בממדי העלייה של המאה הי"ג. ולא רק בגודל העלייה המדובר. המדובר בראש ובראשונה בהרכבה של עלייה מפוארת זו, במניעיה ובתקוותיה. על כל אלה: הרכב, מניעים ותקוות – מיחדים לה מקום כבוד בתולדות העריגה של עם ישראל למולדתו ומקרבים אותה לתנועת העלייה בת ימינו, זו של “חובבי־ציון” ושל ראשוני הישוב החדש במולדתו.

נעים גלגלי ההיסטוריוגראפיה שלנו בתלמים חרושים. ליד דור דור ודורשיו – קיים דור, דור ועוליו. ודורות עלייה אלה – נראה, כאילו זהים הם אחד עם רעהו, כאילו אין מבדיל ביניהם אלא בגאות גלי העלייה; ובאשר למניעיהם, הרי הגעגועים הנצחיים לארץ־ישראל מכאן ורדיפות היהודים מכאן מופיעים בשיטתיות קבע וכשווים כעין קלסתר אחיד לכולם. דומה תופעה זו לאותן קינות שכתבו אבותינו בכל דור ודור, בכל ארץ וארץ, אם בסימן הצלב ואם בסימן הסהר. אלולא הזכרת מאורע מסויים – אין אתה יודע מתי נתחברה הקינה, שהרי עיקרה חפוש תנחומים על נטבחי הגזירות ובקשת רחמי שמים על שארית הפליטה.

אולם העליות של המאה הי“ג, אלה שציינתי בשם “חובבי ציון”, אין אתה יכול לכללם ולשבצם במסגרת כרונולוגית גרידא. בשבועות אלה בהם מתכנס הכנס הנוכחי של החברה לידיעת הארץ מלאו 700 שנה, לאחד המאורעות שהשפעה מכרעת להם על תולדות הישוב היהודי בארץ־ישראל. בימים האחרונים של חודשי יולי 1263, ז.א. לפני 700 שנה בדיוק, עמד בחצר בארצלונה בפני מלך אראגון ובפני הכמורה והנזירים הנוצרים ובראשם המומר פאבלו כריסטאני, גדול הדור, ר' משה בן נחמן, כדי להגן על היהדות. זו הפעם השנייה במשך דור אחד כוונו חיצי ההתקפה נגד התורה שבעל־פה. עשרים שנה לפני כן עמד גדול חכמי צרפת, ר' יחיאל, והגן (בשנת 1240) על התלמוד בפני חצר המלוכה בפאריס נגד עוכר ישראל אחר, הוא דונין המומר. רק נסתיים הווכוח בבארצלונה וצו מלכותי פקד על בדיקת התלמוד ועל מחקת הקטעים שיש בהם משום עלבון לדת הנוצרית. בשעה זו גמלה החלטתו של הרמב”ן לעזוב את אשר לו בספרד ולעלות לארץ־ישראל.

אולם הרוצה ליחס לעליה גורלית זו מניעים הקשורים ברדיפות גרידא – יעמוד בפני קושי מיוחד. כלום היו גזירות אלה קשות יותר מקודמיהן, או כלום היו אלה אכזריות יותר מאלה שבאו אחריהן? האם יש בתולדותנו בימי־הביניים דפים ספוגי דם ודמע יותר מאשר גזירות תתנ“ו, גזירות מסע־הצלב הראשון; או כלום לא היה אסון מגורשי אנגליה ומגורשי צרפת ומגורשי נסיכויות גרמניה ועריה במאה הי”ד – אסון מחריד. והנה אסונות אלה שמוטטו את קיומנו באירופה, אסונות שהכחידו מרכזי יצירה וקיום שפרחו מאות בשנים – אם עוררו תנועות משיחיות לא עוררו מסקנות פיסיות של עלייה לארץ־ישראל. ורק במאה הי"ג, שעה שארץ־ישראל נמצאה תחת שלטונם של הצלבנים, רק במאה זו עדים אנו לעלייה שלא היתה דוגמתה לא לפני כן ולא לאחר מכן עד העליות של המאה התשע־עשרה. ותופעה זו אומרת – דרשני!

נדמה שאת מפתח החידה נמצא באישיותו המופלאה של הרמב“ן בכבודו ובעצמו. כתביו, חיבוריו ופירושיו, נוקטים לשון חדש לארץ־ישראל ומעשיו הנם מסקנה הגיונית מהגותו בחינת יפה דורש ויפה מקיים. אמנם לא נמצא בהם משום להט שירתו של גדול משוררנו ר' יהודה הלוי – אולם בלשון של פרוזה חמה משובצת בפירוש המופלא לתורה ואולי לעוד ספרים מספרי התנ”ך, מבטא הרמב“ן את הראייה החדשה. ומצלצלים דבריו26 בצליל חדש אף אם חוזרים הם על מסורות עתיקות, שאולי גם אחרים הביאום ופירשום, אולם דברי הרמב”ן נשמעים אחרת.

דוגמאות מספר יבליטו את החדש בגישת הרמב“ן. את פירושו לתורה סיים הרמב”ן בארץ־ישראל לאחר עלייתו ארצה. והנה ריחות ומראות מולדת יוצאים מתחת לעטו במקומות בהם לו התגדרו אחרים אלא כדי למצות משמעותם של פסוקים והלכות. “ארץ טובה ורחבה, ארץ זבת חלב ודבש” – כתוב בשמות (ג.י.); ומהרהר הרמב“ן: “האויר טוב ויפה לבני אדם וכל טוב ימצא בה…. יש בה רחבות: שפלה ועמק ומישור גדולים וטובים, ארץ מקנה שיש בה מרעה טוב, והמים יפים ויגדל החלב בבהמות… פירותיה שמנים ומתוקים עד שתזוב כולה כדבש מהם”. נאמר בדברים (ח, ט): “ארץ אשר אבניה ברזל ומהרריה תחצב נחשת”. ומהרהר הרמב”ן: “וגם ימצאו בה מחצבים מאבנים גדולות, אבנים יקרות, אבני גזית לבנות מהם בתים וחומות ומגדלים. (ויש בה) מחצב נחושת וברזל שהם צורך גדול ליושבי הארץ ולא תחסר כל בו”! לא עוד הזייה של ירושלים של מעלה ופלטין מלכות לעתיד הימין. אלא מציאות של חיים, של חקלאות, של בנייה, של מלאכה וחרושת המכוונים לישובה של הארץ מחדש. כי אכן ריאליות זו של ארץ־ישראל היא המפתח למחשבתו של הרמב“ן לגבי ארץ־ישראל, היא אף המבליטה את השינוי שחל ביהדות לגבי ארץ־ישראל במשך שני הדורות האחרונים. עוד בסוף המאה הי”ב כתב ר' חיים הכהן מבעלי־התוספות, שדיני כתובות המחיבים בן זוג לעלייה לארץ־ישראל אינם נוהגים בזמנו, כיוון שסכנה היא לדור בארץ־ישראל. זמן־מה לאחריו לא מנה הרמב“ם את ישיבתה של א”י במנין מצוות־עשה שבדורו.

מה שונה גישה זו מדברי הרמב“ן! בהשגותיו על מצוות הרמב”ם, כותב בן־נחמן: “שנצטוינו לרשת בארץ, אשר נתן האל יתעלה לאבותינו אברהם, יצחק ויעקב ולא נעזבה ביד זולתנו מן האומות או לשממה, והוא אמרו “והורשתם את הארץ וישבתם בה” (במדבר לנ, נג)… הרי נצטוינו בכיבוש בכל הדורות, ואומר אני כי המצוה שחכמים מפליגים בה והיא דירת ארץ־ישראל… הכל הוא במצות עשה, הוא שנצטוינו לרשת בארץ לשבת בה. אם כן היא מצות עשה לדורות, מתחייב כל אחד ממנו ואפילו בזמן כלות”. ובהמשך דבריו: “לרשת הארץ” – “ולא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה… ואל תשבש ותאמר כי המצוה הזאת היא המצוה במלחמת ז' עממין… אין הדבר כן, שאנו נצטוינו להרוג האומות ההם בהלחמם עמנו. ואם רצו להשלים – נשלים, ונעזבם בתנאים ידועים – אבל הארץ לא נניח אותה בידם ולא ביד זולתם מן האומות בדור מן הדורות”! – ובמסקנתו הסופית, המונה את ישובה של ארץ־ישראל כמצוות־עשה בדור זה ממש, הוא חוזר לנאמר בספרו (ראה יב, כט) והופך אותו לסיסמה ממש: “ישיבת ארץ־ישראל שקולה כנגד כל המצוות”!

ומאמר זה של ספרי, שהרמב“ן משתמש בו כאן ואף במקומות אחרים מציין את עיקר השינוי שחל ביחס דור המאה הי”ג לארץ־ישראל. לא עוד עלייה לרגל, שהיא בחינת מעשה מצווה אישית, המזכה את העולה ולא עוד תפילה של “השב ימינו כקדם” – אלא החלטה של עלייה, התישבות והשתקעות בארץ־ישראל.

מה איפא גרם לשינוי ערכים זה, לשינוי בהלך־הרוחות במשכנות בגולה. כאמור לא היו רדיפות היהודים וסבלותיהם גדולים במאה הי“ג על אלה שקדמו להן במאה הי”ב ולאלה שבאו במאות הבאות, אולם רק מאה זו הולידה עלייה והתישבות של ממש בארץ־ישראל. נראה לנו שפתרון חידה זו היא במסכת ההסתורית, במסגרת הזמנית המיוחדת של המאה השלוש־עשרה. הענין האירופי הגדול של אותה תקופה הם מסעי־הצלב. כותבי הכרוניקות של כל עם ולשון, בכל רחבי אירופה, חוזרים לנושא מרכזי זה ולא רק כיוון שמאורעות אלה הם חשובים לתולדותיהם, אלא כיוון שמסעי־הצלב ויצירתם: מדינת הצלבנים לחופה של ארץ־ישראל הנם הנושא היחיד המשותף לכל הנצרות כולה ללא הבדל מדינה ולאום.

רחוקים אנו כיום מלדעת את כל התפתחות המחשבה הנוצרית ביחס למדינה הצלבנית במאה הי"ג, אולם קו אחד משותף ומובלט בה מעל לכל ספק ובנגוד מוחלט למאת השנים הקודמות. כחוט השני עוברת בה התמיהה על מפלות הצלבנים, ותמיה זו מעוררת ספק המכרסם באמונה במשמעותם של מסעי־הצלב ובנוכח קיומה של המדינה הצלבנית. מהרהורי תיאולוגים על אפשרות אמונה צרופה ללא שליטה בכנסית־הקבר, לכתבי הפובליציסטים על כיבוש האיסלאם לא בכוח אלא בדרכי המסיון ועד החרוזים על הטרובאדורים עזי־הפנים המאשימים את ישו שהוא נגדם בממלכתו ואינו שם לב לנצחונות המתמידים של האיסלאם – בכל אלה מבצבץ הספק והיאוש. כי אכן ההוויה הגדולה אשר חי העולם הנוצרי בימי־הבינים היה כשלון מסעי־הצלב, כשלון מפעל כלל־נוצרי, שאיש לא פקפק תחילה שהוא בחינה אצבע אלוהים, הדורשת שליטה נוצרית בארץ־ישראל ושחרור קבר־ישו שנתפס כשבוי בידי משמיצי שמו.

ובעוד העולם הנוצרי תוהה על משמעות המפלה, והפובליציסטים מחפשים כר חדש לפעולתם והתיאולוגים מנסים לתרץ את אשר אין לישב וביאושם מגיעים למסקנה שלא הובנו כראוי האותות והמופתים או חוזרים לפרשנותנו המסורתית “מבגלל חטאינו” – הנה אותה שעה חי העולם היהודי מפלה זו ומלאה אותה ראייה ותוכן משלו. רק במסגרת זו יובנו דברי הרמב“ן, המסכמים את ההוויה ההיסטורית הגדולה, סכום הנכון לדורה ולכל הדורות הבאים. כי הנה כן דבריו (בפירוש לויקרא כו, לב): “ושממו עליה אויביכם” – היא בשורה טובה, מבשרת בכל הגלויות שאין ארצנו מקבלת את אויבינו. וגם זו ראיה גדולה והבטחה לנו, כי לא תמצא בכל הישוב ארץ אשר היא כה טובה ורחבה ואשר הינה נושבת מעולם – והיא חרבה כמות. כי מאז יצאנו ממנה לא קבלה אומה ולשון. וכולם משתדלים להושיבה ואין לאל ידם”. כי אכן זהו הפירוש האחרון, הפירוש היהודי למסעי־הצלב: ניסיון עצום לגזול מן היהדות (ולא מן האיסלאם) את ארצו. השמחה אינה לנצחונותיו של אחד צלאח אדין או אחד ביברס, אלא בעקיפין; השמחה האמיתית היא בהוכחה ברורה, שאין שום אומה מסוגלת להחזיק בארץ־ישראל לאורך ימים, כיוון שארץ זו נועדת לעם ישראל. אף אין חורבנה מכשול, אלא מכשול משמים, המונע היאחזותם של אחרים. הארץ מצפה לעלייתם והתישבותם של יהודים. כדבריו: “רבה העזובה בקרב הארץ השמנה והרחבה, כי הם אינם הגונים לך וגם את אינך ראויה להם”.

חזרת עם ישראל לארצו הנה בשביל הרמב"ן כורח היסטורי. וכך הוא מפרש את הפסוק בדברים (יב, ה): “כי אם אל המקום אשר יבחר ד' אלוהיכם מכל שבטיכם לשום את שמו שם לשכנו תדרשו ובאת שמה” – שהלכו לו מארץ מרחקים ותשאלו אנא דרך בית ה' ותאמרו איש אל רעהו לכו ונעלה אל הר ה', אל בית אלוהי יעקוב, כלשון: ציון ישאלו דרך הנה פניהם (ירמיהו נ, ה) (ובספרי: תדרשו – דרוש על־פי הנביא. יכול תמתין עד שיאמר לך נביא. תלמוד לומר: לשכנו תדרשו ובאת שמה. דרוש ואתה מוצא ואח"כ יאמר לך נביא).

הארכנו בתיאור דעותיו של הרמב“ן ביחס לארץ־ישראל, כיוון שכאן באה לידי ביטוי המלא ביותר גישה חדשה לשאלת ישובה של הארץ וכיוון שדברים אלה מפרשים לנו את אשר נשאר סתום בפרשת העליות האחרות של אותה מאה גורלית. דברי הרמב”ן אינם ענין של הגות או פלפול אלה דברים שמחברם ראם כהלכה למעשה ואף בגופו קיים את אשר דרש. אולם לא הוא הראשון בין אנשי־המעשה. המאה הי“ג פותחת בתולדות עלייה רחבת ממדים בין השנים 1211־1209. בשנים אלה כמסופר במקורותינו: “העיר הד' את רבני צרפת ורבני אנגלאסירא ללכת לתוך ירושלים, והיו יותר משלוש מאות וכבדם המלך כבוד גדול ויבנו שם בתי־כנסיות ובתי מדרשות” (שבט יהודה, קמ"ז). היתה זו תופעה חדשה בתולדותנו. אין אמנם הכוונה לומר שעלו 300 רבנים, כפי שמתפרש לעתים הפסוק באי־דיוק, אלא שביחד עם רבני צרפת ואנגליה עלה קהל של 300 נפשות, ואין אלה רבנים סתם. מקורות אחרים מאפשרים לנו לזהות כאן שתי קבוצות עולים: האחת שיצאה מדרום צרפת ונציגה המובהק ר' יהונתן הכהן מלוניל ממעריציו הנודעים של הרמב”ם וקבוצה שנייה שיצאה מצפון צרפת ואולי נורמנדיה ואנגליה ונציגיה המובהקים ר' מאיר ור' ברוך אחיו מקליצון ומעל לכל גדול בעלי־התוספות בדור זה בצרפת ר' שמשון משנץ. היתה זו איפא עלייה המונית שבראשה המנהיגות הרוחנית של הדור, המיצגת גם שני זרמים של תרבות ישראל זו של בעלי־התוספות בצפון וזו של דרום צרפת ופרובאנס.

והנה רק עבר דור מאז עלייתם של חכמי צרפת ואנגליה – וגל העלייה נתחדש והביא עמו תחיית מרכז יהודי גדול בבירת הצלבנים בעכו, בראש העלייה הזו עמד גדול בעלי התוספות של צרפת ר' יחיאל מפאריס, גבור הווכוח וההגנה על התלמוד נגד המומר דונין (1240). ר' יחיאל מפאריס עלה ביחד עם בנו ר' יוסף (דלישיש) בשנת 1258. עצם התקופה שבין הווכוח ובין העלייה, תקופה בת 18 שנה, מורה שאין כאן קשר סבתי ישיר, אם כי אין ספק שגזירת התלמוד והגירוש החלקי של יהודי צרפת (בסמוך ל־1251) יכלו למלא בכך תפקיד מסוים. לפי מסורת שנשתמרה בירושלים ושנרשמה על־ידי ר' אשתורי הפרחי (בתחילת המאה הי"ד) “ר' יחיאל דפריש ז’ל אמר לבא לירושלים והוא בשנת שבע־עשרה לאלף הששי ושיקריב קרבנות בזמן זה”. חידוש עבודת הקרבנות טרם נבנה בית־המקדש, טרם הגאולה שבידי שמים. זוהי מטרתו של ר' יחיאל מפאריס. ואם על קרבן צבור חשב – הרי הניח אפשרות של שקלים של צבור למען קרבן צבור. בין כך ובין כך היתה עלייה זו מעשה רב בדורו. ור' יחיאל לא רק עלה, אלא גם יסד ישיבה גדולה, שנשאה שם בעל צליל מודרני למדי: “ישיבת פריס של עכו”, שרכזה תלמידים רבים וששליחה לאסוף נדבות באירופה השאיר לנו את אחת הרשימות הקדומות של קברי־אבות.

תשע שנים מאוחר יותר עלה הרמב"ן ואין צורך לעמוד עוד על עלייתו שהקדשנו לה דברי הסבר מפורטים למדי. דרשה שדרש בעכו, קטעים בפירושו לתורה – כל אלה מתקבצים למסכת אחת של אהבת ארץ־ישראל והאמונה שיש לעשות מעשה ולקיים לא רק מצוות עלייה לרגל אלא מצוות ישובה של ארץ־ישראל.

הנה כי כן במשך דורות מועטים ראינו עליות מפרובאנס ומספרד, מצפון צרפת ומדרומה ואף מאנגליה נעים לחופי ארץ־ישראל. רובם דרך עכו מיעוטם דרך מצרים. ובינתיים התארגנה והלכה עלייה חדשה – עלייה, שהקורא את המקור הקצר של תולדותיה אינו יכול שלא לעלות על דעתו מאורעות דומים שהתקיימו בימינו. ב־6 בדצמבר 1286 יצאה פקודה שפגעה קשות ביהודי הדומינה הממלכתית של הנמלטים מגרמניה. רודולף פון הבסבורג שהגיע לשלטון פקד על החרמת רכוש היהודים הנמלטים מגרמניה. יעד הבריחה נזכר במפורש בפקודה: ־־־־־27. כלומר “מעבר־לים” ובשמוש לשון התקופה, כינוי לממלכת הצלבנים, שהיא “מעבר־לים” מנקודת המבט של אירופה. הפקודה, שתחילתה בכל הרכוש הקיסרי בגרמניה מונה במפורש מרכזים יהודים בעלי שם ומוניטין: שפאייר, וורמס, מיינץ, אופנהיים, ויסיראו – קהלות הריינות הגדולות. אילו נשארה לנו רק ידיעה זו בידינו, הרי היתה מעוררת התענינות, אולם מקור עברי בה להשלימה ולקרום עליה גידים ובשר.

כבר חצי שנה קודם לכן, בעצומו של קיץ 1286 התחילה להתארגן בריחה מגרמניה לארץ־ישראל. בראשה עמדה האישיות המרכזית של יהדות גרמניה בדור זה ר' מאיר מרוטנבורג. כקודמו הרמב“ן הושפע ר' מאיר מרוטנבורג מהחזון בעצום של מפלת הצלבנים, וכך הוא כותב באחת מתשובותיו: “והיינו דכתיב ‘וששמו עליה איביכם’. דאפילו אומות העולם שבה אינה מצליחים מחמת שהם עוברי עברה, ועל כן ארץ־ישראל עכשיו שממה היא ואין בה עיר מוקפת חומה ומיושבת כמו בשאר ארצות”. והוא מעודד לעלייה לארץ־ישראל, אולם מזהיר מפני עליית פוחזים והמקלים ראש במלוי המצוות. ר' מאיר יפה דרש ויפה קיים ואין לנו, אלא להביא את דברי המקור המספר על תלאותיו (מתוך פנקס מנהגי וורמס שהועתק ב“שם הגדולים”, סהד' בן יעקב (וילנא הרט"ז), ח“ב, פ”ד, ע"ב): “מורינו ר' מאיר מרוטנבורג בר' ברוך זצ”ל שים לדרך פעמיו, לעבור הים, הוא וביתו ובנותיו וחתנו וכל אשר לו. ויבא עד עיר אחת יושבת בין ההרים הרמים שקורין לו מהארדיש גיבירגא בלשון אשכנז, ורצה לישב שם עד אשר יאספו אצלו כל העוברים עמו. והנה פתאום ההגמון הרשע ימח שמו וזכרו, מהזיליא רכב מרומי, דרך אותו עיר ועמו משומד אחד שמו קניפסא, ימח שמו וזכרו, והכיר במורינו והגיד להגמון וגרם שהפחה מיינהארט מגיירץ, שר של אותו עיר תפסוהו בעו”ה ד' בתמוז שנת מ“ו לאלף הששי ומסרוה למלך רודאלף” וכו‘. הנה בצמצום נמרץ כלשון מקורותינו במקום שהיינו מתחננים על אריכות, תולדות העלייה המאורגנת בחשאי מגרמניה. עלייה שבראשה ר’ מאיר מרוטנברג וכל משפחתו עמו. הם חומקים מתחת אף השלטונות ומצליחים להגיע לצפון איטליה, ללומבארדיה, ופה מחכים לקבוצות פליטים אחרות, העתידות להפגש כאן מחדש כדי לעשות דרכם דרך הים לארץ־ישראל. אולם מלשינות של מומר הסגירה את הראש בידי בישוף באזל וזה מסרו לאויב וצר, לפחה מיינהרדט פון גרץ שמכרו לראש השלטון בגרמניה, שהחזיקו עד מותו בבית־הכלא עד שנפדתה גופתו והובאה לקבורה בוורמס.

בתוך הלכי־רוח אלה ובתוך מסכת פעלים זו יובנו דבריו של אלמוני, תלמידו של הרמב“ן, שחי בעכו בסמוך לנפילתה. תורת רבו, הרמב”ן, והסתכלות במציאות הביאוהו לנסח את מחשבותיו בצורה הבאה: “אל יעלה על לב איש שיגלה מלך המשיח על ארץ לא טהורה וגם אל ישגה לחשוב שיבוא גם בארץ־ישראל בין הגויים”. וטבעיה איפא מסקנתו, שחידוש ישובה של א"י הנו תנאי קודם להתגלות המשיח, ומסיים הוא דבריו: "ועתה מתעוררים רבים ומתנדבים לעלות לארץ־ישראל. ורבים חושבים כי אנחנו קרובים לביאת הגואל, כאשר רואים שהכבידו האומות את עולם על ישראל ברוב המקומות, ושאר סימנים ידועים נתגלו לצנועים: (תוצאות א“י נ”א).




  1. “התיוד”במקור – הערת פב"י.  ↩

  2. כך במקור – הערת פב"י  ↩

  3. “נתכבו”במקור – הערת פב"י.  ↩

  4. “עורים” במקור – הערת פב"י.  ↩

  5. “עניין” במקור – הערת פב"י.  ↩

  6. “הגובהה”במקור – הערת פב"י.  ↩

  7. במקור “שבת” – הערת פב"י.  ↩

  8. “היו”– הערת פב"י.  ↩

  9. “היתי”– הערת פב"י.  ↩

  10. “עדיים” במקור – הערת פב"י.  ↩

  11. “היו”במקור – הערת פב"י.  ↩

  12. “האיחידה” במקור – הערת פב"י.  ↩

  13. “התעצות” במקור – הערת פב"י.  ↩

  14. “הנקוה” במקור – הערת פב"י.  ↩

  15. “חיביים”במקור – הערת פב"י.  ↩

  16. “איך” במקור – הערת פב"י.  ↩

  17. במקור: “כמטע” – הערת פב"י.  ↩

  18. במקור “תנותע” – הערת פב"י.  ↩

  19. במקור: “הכורזי” – הערת פב"י.  ↩

  20. במקור “ההשכהל” – הערת פב"י.  ↩

  21. במקור “האיסמלית” – הערת פב"י  ↩

  22. במקור “העישירים” – הערת פב"י.  ↩

  23. במקור “להניג” – הערת פב"י.  ↩

  24. במקור “העולם” – הערת פב"י.  ↩

  25. במקר “עול” – הערת פב"י.  ↩

  26. במקור “דרביו” – הערת פב"י.  ↩

  27. מילה בלועזית, לא קריאה – הערת פב"י.  ↩

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47934 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!