רקע
יצחק מטיסיס
ו. למה?

פ. הלפרין כותב ביומנו על הצפיה וחפץ החיים הטבועים בעמנו ועל התשובה שעם זה נותן למשמידיו בכל דור. על השמדת פרעה ענה באלוהים בשמים, לעינויי רומא ענה במשיח בן אלוהים על הארץ, על טביחות ימי הביניים ות"ח, שהיטלר הוא גולת הכותרת שלהן, ודאי תינתן תשובה. ואין לחזות מראש, ייתכן שזו תהיה תנועה חברתית חדשה או דת חדשה. (“דבר” 5658).

למראה הדם הזה והיסורים האלה בדורנו אנו, ולתחושת ההשמדה, העלבון וההשפלה המלוים את העם הזה בכל הדורות – רבים בינינו היו מוותרים על עסקי־חליפין אלה: הבאת אלוהים שבשמים. ומתן משיח בן אלוהים לארץ, הבאת תנועות חדשות – תמורת מרחצאות־דם. ובלבד שלא נהיה נושא של כל הצער והסבל הזה במשך אלפי שנים, ומי יודע לכמה מאות בשנים לעתיד.

ילך לו אלוהים שבשמים, ומשיח בן אלוהים על הארץ, זה שהיה, ואלה הנמשחים בני אלוהים העתידים לבוא – ילכו באשר ילכו, לאיזה עם אחר, גוי חזק וגדול, ויניחו אותנו. כי אין כוח לשאת עוד במעמסה זו, בשפיכות דמים זו, בהתעללות ובהתנכרות אלה.

למה בחרו דוקא ונדבקו לעמי האומלל? אח, הניחו לנו.

ולמה אלוהי הצבאות ואיתני־היקום, למה בחר לו דוקא, שרוחו תהיה מרחפת מעל לנהרות, נחלי דם ודמעות של עמי השסוי?

ולמה בחר לו משיח בן האלוהים להלך דוקא על ערימות־ערימות גויות של טבוחים, ועל עיי־חרבות של עמי – עם ישראל האומלל בין הגויים?

ולמה התנועות החדשות שוב תצאנה, – כעדר רחלים העולות מהרחצה ושכולה אין ביניהן, – ממרחצאות של דם־דמע ושכול של עמי הנרדף?

למה?


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!