רקע
יצחק מטיסיס
כשיורים בגוף הזה

עורך־דין מ. עליאש שב זה עתה מתורכיה ומוסר, כי אין כל הגזמה בידיעות המחרידות מהגולה. יחד עם זאת “הוא אומר במלוא האחריות: יש את מי להציל, ויש דרכים להצלה” (“דבר” גל. 5675).


מכל עבר מודיעים, כי אפשר להציל ונחוצים כספים רבים. למה איפוא מחשים? ולמה ערבבו את מגבית ההצלה במגביות אחרות? ולמה אין אנחנו אחוזי פלצות מהמתרחש? למה אין אנו אחוזי רחמים גדולים?

ובהיותנו מזועזעים עד הנפש, – להכריז על מגבית מיוחדת לפדיון לקוחים למות, נכריז על יום פיקוד ותענית, שבו יתפקד כל הישוב, יתפרק מתכשיטיו, ונוסף לזאת כל אחד יתרום סכומים שהם למעלה מכוחו. את אלה שיישארו בו ביום זה שאננים בביתם יבקרו אחד אחד במאורגן, יעמידו אותם על התנהגותם, כי יקיימו את המוטל עליהם.

מ. עליאש מספר, כי בתורכיה שוחח עם ילד, שעמד בשורה של יהודים שהוצאו להורג, וניצל בדרך נס. אותו ילד שאל את אביו: “האם כואב כשיורים בגוף?”

אנו, ישראל, גוף אחד. אם לא נכריז על מגבית מיוחדת גדולה להצלה, ונפעילה כראוי, אפשר לענות על שאלתו של הילד הישראלי הזה: לא, שוב לא כואב כשיורים בגוף הזה.


[תש"ד].


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!