רקע
שמחה אסף
דברים אחדים

בכרך זה נאספו יחד מאמרים שונים, שרובם ככולם עוסקים בתולדות ישראל בארץ ישראל ובארצות הים התיכון: מצרים, אפריקה הצפונית, ספרד ואיטליה. מבוססים הם על מקורות חדשים, המתפרסמים מכתבי־יד שונים, רובם מאוצרות הגניזה הקאהירית ומעוטם מכתבי־יד אחרים. כמעט כל המאמרים1 נדפסו בעשר השנים האחרונות בעתונות המדעית שלנו, אבל מפוזרים היו באכסניות שונות והכינוס יפה להם. לא הכנסתי בהם, במאמרים אלה, כי אם שנויים מעטים, ופה ושם הוספתי קצת מקורות חדשים מספרי דפוס וכתבי־יד.

יש בתעודות המתפרסמות בזה חומר רב חשיבות לתולדות הישוב היהודי בארץ ישראל, לחייהם התרבותיים של יהודי אותן ארצות שנזכרו לעיל, לידיעת הקשרים בין הקיבוצים היהודיים השונים בתפוצות הגולה. החקירה בשטחים אלו עדיין הפרוץ בהם מרובה על העומד וכל תוספת ידיעה רצויה.

הנני להביע בזה את תודתי לתלמידי מר שלמה סימונסון, שעשה את עבודתו בנאמנות ובהבנה מרובה בסדור המפתחות, ולמר אלקנה ביליק, שקרא חלק מעלי ההגהה. עלי להודות להנהלת דפוס רפאל חיים הכהן ולפועליו, שעשו את עבודתם בזריזות ובחריצות. ואחרון אחרון אני מביע את תודתי הנאמנה לידידַי הרב רי"ל הכהן פישמן, ראשו של מוסד הרב קוק, ולמר י. ורפל, שדאגו להדפסת הספר בשעת חירום קשה זו.

ירושלים, י“ב אדר ב' תש”ו.

ש. א.



  1. פרט לשניים המתפרסמים בכרך זה בפעם הראשונה.  ↩

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!