רקע
גרשון שופמן

כיום אין איש זקוק למליצות רמות, בבואו לכתוב עליו. כל אחד מאתנו יודע מה היה לו הרצל גם מבחינה פרטית־אישית ומה עשה בשבילו, פשוטו כמשמעו. כי בהגיע מים עד נפש במקומות ובימים ההם, לאן לאן היינו פונים, לולא היה לנו המפלט, אותו מצא הוא, הוא המניע הראשון והראשי?

כי הרצל באיצטגנינות שלו ראה מראשית אחרית, ובעוד חבריו, פייטני וינה מבני עמנו, שרו הימנונים ל“קרית־זהב” זו והרגישו את עצמם בה כבגן־עדן, חזה מזלו שסופה ליהפך לנו לגיא־ההריגה. והוא לא נח ולא שקט ודאג וטרח ופעל וביצע.

הוא אשר אמרתי: עכשיו אין צורך להפליג בדיבורים מופשטים. להרצל אנו הוגים קודם־כל רחשי־תודה פשוטים, רחשי הטובע אל מצילו. כי אם גם נסיח דעתנו מהרצל במובנו העליון – וכבודו של זה ודאי במקומו מונח! – לא ימוש מנגד עיני כולנו, החיים פה כיום, זה האיש, אשר נתן לנו את הכיווּן הידוע היחידי, לבל נישלח ב“כיווּן הבלתי־ידוע”.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!