רקע
דב נוי
פתח־דבר לש“י עולמות: י”ב מחקרי פולקלור" / דב סדן

אסופה זו מכילה שנים־עשר מחקרים שפרסם דב סדן בבימות ספרות ומחקר שונות. נוסחם של המחקרים שונה מפרסומם המקורי ועובד בידי המחבר עצמו. הוא גם בחר בי"ב המחקרים שלפנינו על־מנת להכלילם בקובץ הניתן בזה.

לצערנו לא זכינו להגיש את הכרך הזה למחברו בחייו. הפולקלוריסטים היהודיים באשר הם שם, ובמיוחד אלה המתמקדים באתנופואטיקה של יהודי אשכנז בעברית, ביידיש ובשפות לעז, רואים את עצמם כתלמידיו השותים ממימיו. בסוכות תש"ן נפסקה שירת יצירתו, והאסופה שלפנינו רואה אור אחרי פטירתו. הכרך שלפנינו הוא עדות ומצבה, לתרומת דב סדן לפולקלוריסטיקה היהודית אשר עם מחזקי יסודותיה ובוני חדריה הוא נמנה, מבחינת כמותם, איכותם מיגוון נושאיהם, אין להם אח ורע בדורות האחרונים, לא בחקר הספרות של עם ישראל ולא בפולקלוריסטיקה היהודית.

מבחינה זו עשוי שמה של האסופה, שהוא שמו של המחקר הגדול הכלול בה, שם שזכה להסכמת המחבר ככותרת לספר – להעיד על אופיו ופועלו המחקרי של מורנו ורבנו. המיספר הנוסחאי של העולמות, הצפוי לו לאדם־לצדיק, ושבהם הוא עשוי גם לזַכות את הרבים, מציין, על דרך הצירוף והמשחק האהובים כל כך על סדן, הן את ה’יש' הממשי שביצירה והן את הרבגוניות הבולטת האופינית למחבר. העולמות־התחומים המיוצגים בספרנו יזמנוּ את הקוראים, התלמידים והחוקרים להלך עם המחבר ובעקבות המחבר ‘בין עולם לעולם’ ו’מעולם לעולם' ולעולמי עולמים. יהי זכרו ברוך.

דב נוי 


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!