רקע
אברהם בנימין ריבלין
גם יפו ותל־אביב נהנו מכספי "החלוקה"

בדרך כלל ידועה ה“חלוקה” לשלילה, משום שבשלהי המאה התשע־עשרה ובראשית המאה העשרים הירבו לתארה בצורה שלילית, למרות שביסודה היתה זו שיטה כספית יעלה, כאמור בפרקים הקודמים – אשר הודות לה יכול היה היישוב העברי בארץ־ישראל להחזיק מעמד, להתבסס ולהתרחב, וגם אנשי “הישוב החדש”, ידעו לנצלה ואפילו קהילת יפו־תל־אביב נהנתה מכספי ה“חלוקה” – דבר שמעט מאד ידוע עליו.

שיטת ה“חלוקה” – שמטרתה היתה לעזור ליהודי ארץ־ישראל מכספים שנשלחו מארצות הגולה, באין אז בארץ מקורות פרנסה, – היתה קיימת בצורות שונות מאות רבות של שנים. אבל ה“חלוקה” מצאה את ביטויה העממי יותר בעיקר המאות ה־18 וה־19, הן בין עולי ארצות־המזרח והן בין עולי ארצות־אירופה, – והתפשטה ביותר בשלהי המאה ה־19, עם התגברות עלייתם של יהודים ארצה במספרים גדלים והולכים, מבלי שהיו אז כאן מוסדות שיכולים היו לבוא לעזרת קליטתם בארץ ישראל.

העדה הספרדית בארץ־ישראל נוהגת היתה לחלק מכספי ה“חלוקה” בעיקר לרבנים וללומדי־תורה, בעוד שהעדה האשכנזית חילקה מן הכספים האלה לכל אדם מישראל, – תחילה בצורה מרוכזת ולאחר־מכן (החל ממחצית המאה ה־19 בערך) על־ידי “כוללים” שנוסדו בארץ. “כולל” נוסד ליוצאי כל מדינה לחוד ולפעמים לכל עיר־קהילה יהודית גדולה לחוד (כגון: “כולל” פולין לחוד, “כולל” גליציה לחוד, “כולל” ורשה לחוד, “כולל” וילנא לחוד, ובמשך הזמן אף “כולל חב”ד" מיוחד).

הקהילה המודרנית של יפו־תל־אביב (גם אם עד מלחמת־הקוממיות בשנת תש"ח – 1948 – היו יפו ותל־אביב שתי ערים נפרדות, ובראש כל אחת מועצה עירונית וראש־עיריה מיוחד, הרי היו שתיהן קהילה עברית אחת), – קהילה מאוחדת זו לכל העדות היהודיות בשתי ערים אלו, נהנתה גם היא מן ה“חלוקה”.

בהיותי מזכיר מועצת העיריה של תל־אביב בשנים 1936–1950, היה בתפקידי לשמור על הפרוטוקולים של מועצת העיריה ושל ועד־השכונה תל־אביב “הקטנה” פרוטוקולים אלה נשמרו בארון ברזל מיוחד במזכירות העיריה שמפתחו היה בידי. לעתים בעתות של פנאי (בייחוד בשעות נוספות מיוחדות של אחר־הצהריים בימי חירום, כשבאנו, עובדי המזכירות (גם בלילות( לבניין הראשי של העיריה ברחוב ביאליק כדי להיות מוכנים לכל פעולה בעת הצורך, (וגם לקשר בין צמרת ה“הגנה” ובין ראשי העיריה) – הוצאתי ספר עב־כרס מארון הברזל לקרוא להנאתי בפרוטוקולים הצהובים מיושן, שהרי מאז ומתמיד אני מתעניין בהיסטוריה היישובית.

לאחר הצירוף של ועד הקהילה המאוחדת של יהודי יפו ותל־אביב לעירית תל־אביב (בספטמבר תרצ"ט – 1939) הובאו לארון הברזל במזכירות העיריה גם הפרוטוקולים של ועד־הקהילה. ומה רבה פליאתי, בקוראי בפרוטוקולים אלה, שגם יהודי הקהילה הזאת ביקשו – וקיבלו – חלק מכספי ה“חלוקה” של יהודי ירושלים.1*

לפי הנאמר בפרוטוקולים אלה, פנה ועד הקהילה של יפו־תל־אביב ל“ועד כל הכוללים כנסת ישראל” בירושלים, בבקשה להקציב לו סכום מסויים לעזרה. המוסד הזה (“הוועד הכללי כנסת ישראל”, או “ועד כל הכוללים”), היה ראש מוסדות ה“חלוקה” של הקהילה האשכנזית בירושלים ופעל רבות הן בסיוע למוסדות וליחידים והן בצורה ישובית קונסטרוקטיבית כללית.

פניה זו של ועד הקהילה היפואית לוועד הכללי הירושלמי כנסת ישראל היתה בשנת 1912.

בישיבת ועד הקהילה של יפו ותל־אביב מיום ז' בכסלו תרע"ג (נובמבר 1912) הירצה גזבר הוועד מנחם שיינקין (על שמו של רחוב במרכז תל־אביב) על תקציב הקהילה והצרכים שלה שגדלו והלכו, – כנראה גם בקשר לגידולה של השכונה החדשה תל־אביב. בהרצאתו זו הציע מר שיינקין (לפי הרשום בפרוטוקול, – כמובן בכתב־יד):

“… לבקש מאת ועד כל הכוללים בירושלים, שיתנו מקופתם לענייני צדקה בעיר יפו לכל הפחות 5,000 פרנק. האסיפה מחליטה למסור לוועד־הפועל (של הקהילה), שאחדים מן החברים יסעו ירושלימה ויבואו בדברים עם ועד כל הכוללים ועם בתי הדין. ואם אי אפשר יהיה להוציא מהם את הסכום הנ”ל, נפנה ישר לאמריקה, אל המקורות שמשם הם מקבלים את הכסף. האדון פלמן מציע לפנות גם אל הכולל אמסטרדם בדבר עזרת כסף לעיר יפו" (הכוונה למוסד “פקידים ואמרכלים” באמסטרדם, שריכז בזמנו את איסוף כספי ה“חלוקה” באירופה).

בפרוטוקול של ישיבת הוועד־הפועל מיום כ“א בטבת תרע”ג (דצמבר 1912), רשום:

“מר שיינקין חוזר (מירושלים) ומספר ע”ד העבודה בירושלים. התראו עם “ועד כל הכוללים” והיתה שם אסיפה בדבר התמיכה שיפו דורשת. נודע להם שם, כי יפו מקבלת הרבה מאד “חלוקה”. לקמחא־דפסחא שולחים 6,000 פרנק בכל שנה. ב־1,000 פרנק הם תומכים כבר את יפו: 1,000 פרנק נמחל להם (=כלומר מוכנים לוותר על סכום זה. – א.ר.) ויש חלוק בינינו על 3,000 פרנק. הם אמרו שיתיישבו בדבר ויענו לנו".

כאשר עבדתי בשנות העשרים במערכת “דואר היום” בירושלים, סיפרו לי שוטרים יהודים, כי לולא עזרתו הכספית הנדיבה של “הוועד הכללי כנסת ישראל”, בייחוד בערבי מועדי־ישראל, לא יכלים היו להישאר במשטרה. ממשלת המאנדאט הבריטית הקציבה לשוטרים משכורת קטנה ביותר, – כי בוודאי לא היתה מודאגת ביותר, לולא היו צעירים יהודים מתגייסים למשטרה שלה, דבר שמוסדות היישוב היו, כמובן, מעוניינים בו ביותר. כיום מותר לגלות עובדה זו – על העזרה “הצדדית” שניתנה לשוטרים היהודים. גם בתל־אביב הקציבה העיריה של ת“א (שהיתה אז בראשותו של ישראל רוקח) עזרה כספית לשוטרי העיר, לאחר שהמשטרה העירונית של ת”א הועברה מבעלות העיריה לבעלות ממשלת המאנדאט. באיסוף הכספים למטרה זו טיפל חבר מועצת העיריה אז סעדיה שושני, מטובי עסקני־הציבור בזמנו, ובחלוקתם לידי השוטרים התל־אביבים טיפל כותב השורות האלו. אבל אז כבר לא היה צורך בעזרת המוסד הירושלמי הנ“ל ל”חלוקה".



  1. *ראה גם מאמרו בנדון של ההיסטוריון דר' אריה יודפת בספר “ותיקין”, מחקרים בתולדות היישוב. הוצאת אוניברסיטת בר־אילן, רמת־גן תשל"ה – 1975.  ↩

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48243 יצירות מאת 2694 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20727 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!