רקע
אברהם בנימין ריבלין
האם היה הישוב הותיק בא"י קונסטרוקטיבי?

לשם הוכחה עד כמה דבקה גם בתקופתנו אצל כמה חוקרים – ולשמחתנו יצוין, שמעטים מאד הם – התדמית הבלתי נכונה, האבסורדית, של הישוב הארצישראלי הותיק כאילו כולו, או רובו ככולו, מורכב היה מאנשים הולכי בטל שלא רצו לעבוד ולפעול. למרות שלדעתם של אותם חוקרים כל הנתונים והאפשרויות בודאי היו שטוחים לפני רגליהם של היהודים בא“י במאה התשע־עשרה תחת השלטון העויין והמתדרדר של העותומאנים. יצוין מאמרו של החוקר ד”ר ישראל ברטל בספר על היישוב בעת החדשה שיצא לאור מטעם משרד הבטחון של ממשלת ישראל בשנת 1983 – התשמ"ד. ספר בעל חיצוניות יפה ובו 330 עמודים, מלאים מאמרים של מחברים שונים, רובם ככולם בעלי ידע בשטח זה של ההיסטוריוגראפיה הארצישראלית שהיתה מוזנחת וכאמור החלה פורחת בצורה יפה ויעילה. אמנם אין זה ספר ללימוד ההיסטוריה הארצישראלית, אבל יש בו משום תרומה לכך, שכן הוא עשוי לעורר רצון להעמיק יותר בשטח זה או אחר בפרק הזמן של המאה ה־19 והמחצית הראשונה של המאה ה־20, (כלומר עד להקמת מדינת ישראל בשנת 1948).

באשר לישוב “הישן” מוקדשים בספר זה שני מאמרים וחצי: “הישוב הישן” מאז שנת 1777, “ראשית העתונות העברית בארץ־ישראל” מאת שושנה הלוי ז“ל, מאמר מענין ביותר של חוקרת שהיתה אובייקטיבית, וחלק ממאמרו המענין גם הוא של דן גלעדי על “ההתיישבות החקלאית בארץ ישראל במאה הי”ט”.

מוזר מאד, כמעט יוצא דופן, בתוך אסופה חיובית זו של מאמרים הוא מאמרו של ד“ר ישראל ברטל, שמצא לנכון להחזיר את גלגל ההיסטוריוגראפיה אחורנית. הוא שולל את הדעה שאנשי הישוב הישן היו פרודוקטיביים. לדעתו הם היו באופן עקרוני נגד התחדשות, וטוען: “ניתן לומר, כי מפעל הקמת השכונות היו הרחבת תחומי ה”ישן” הרבה יותר מאשר יצירת ה“חדש” בחברה היהודית בארץ־ישראל“. כלומר שמקימי השכונות העבריות בירושלים ועוד “וכמה ממתישבי פתח־תקוה” (כפי שהוא מכנה את אם־המושבות) לא עשו ולא כלום. ואם הקימו שכונות עבריות בירושלים וביפו ואת פתח־תקוה וגיא־אוני, הרי “הנטייה לייסד שכונות חדשות ולהרחיב את תחומי המגורים בסביבות הערים (!) צומחת היתה על רקע הנחיצות הכלכלית הקונקרטית ומקבלת משמעות דתית־משיחית ברוח חזון ישוב ארץ־ישראל של קלישר”. כלומר במלים פשוטות יותר: כל זה נעשה לא לשם עשייה, לא לשם בנין הארץ והרחבתו, אלא לצורך פרנסה. במלים אלה התבטא בשעתו גם משה לייב ליליינבלום, סופר עברי פורה בזמנו (בשלהי המאה ה־19 וראשית המאה ה־20) ומפעילי “חיבת ציון”, אשר לצערנו זכור כיום שמו כמעט רק הודות לרחוב הספסרים בתל־אביב. סופר ועסקן ציוני זה (אשר לא זו בלבד שלא עלה לא"י, אלא גם לא ביקר בה) היה ידוע כמתנגד לישוב הישן והוא שטען בזלזול כי פתח־תקוה נוסדה על ידי יהודים ירושלמים רק “לצורך פרנסתם”… מבלי להכנס לויכוח בענין זה נגד ליליינבלום שאיננו עוד בחיים, הרי ניתן לטעון שאפילו הוקמה המושבה הראשונה אך ורק למען מתן עבודה ופרנסה למיסדיה – מה בכך? האם אין זה מעשה קונסטרוקטיבי?! ועובדא היא שהיא היתה יסוד איתן להתישבות הכפרית והיהודית בארץ־ישראל עם בוא העולים החדשים. ראש הממשלה דוד בן־גוריון כתב למחבר ספר זה במכתבו משנת 1962, כי פתח־תקוה היא אבן־היסוד הראשית למדינת ישראל. מה עוד שטענתם של ליליינבלום ואנשי חוגו היתה כי אנשי הישוב הישן מואסים בעבודה מתוך עקרון וכי ה”חלוקה" היא שגרמה לכך והשחיתה כל חלקה טובה בישוב. והנה בא חוקר מן הדור החדש וחזר על פירוש מוזר זה של עסקן ציוני מן המאה התשע־עשרה פירוש שאין בו ממש כלל.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48243 יצירות מאת 2694 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20727 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!