רקע
יצחק דמיאל
היסורים הממרקין

אין קצה ליסורי־נפשו של היצור־האדם עלי אדמות. ולוּ היסורים היו כולם יסורים ממרקין, כי אז הן היה האדם יוצא זה עידן ועידנים מצורף ומזוכך כולו כעצם השמים לטוהר.

בין קליפותיה הטמאות והתפלות של ההוויה ובין היסורים שהאדם מתייסר מחמת היותו דבק בקליפות הללו, אין הבדל: היסורים הללו מסואבים ומסאבים גם הם. ואף זעקת־הכאב הנישאת מאשה־של־גהינום זו, ושהאמנוּת נעשתה עתה ברוּבּה הביטוי לה – הט אזנך אליה והבחנת, שהיא בעצם אינה אלא הזעקה והקינה: מדוע לא ניתן לאדם להשתכשך בתיפלוּת, בהבל ובריק בלי שאלה יאכּלו ויאפסו את עצמם ואת נושאיהם? במלים אחרות: מדוע ברא אלוהים את העולם כך שלא התיפלות וההבל והריק יהיו “גן־העדן” של הנאת עולמים, של “נעימות הנצח”? זו היא הזעקה והיללה והמחאה.

אין קצה ליסורי־נפשו של האדם עלי־אדמות. אך ממרקין אותו רק אלה שיסודם ביסוד־הטוהר שבו, כשהאדם, בתוך זירת התמיד הגועשת בקרבו, מתיצב לצדו של היסוד הזה ונלחם ונאבק עליו מרוֹת לבל יוכפש בו ולא ייטרף. וגם כשמכיר האדם ויודע במסתריו שגם יסורי מאבקו זה מעורבי־סיגים המה ומהוּלי־פסולת – הוא, כטובע בדמי עצמו, שולח ידו אל אשר מאותת אליו בלי־הרף מעֵבר החוף־הנעלם באיתותי אור וזוך אשר לא מכאן – שולח ידו ונמשך ומשווע:

משני והעלני! –

היסורים הממרקים!…



מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!