רקע
יצחק דמיאל
על ה"פשטות"

הדברים שמאורי החסידות מדברים בשבחה של הפשטות, של המאמין בפשטות, של מקיים־המצוות והמתפלל בפשטות – דברים אלה לא היו יכולים להיאמר ולהיכתב על ידיהם בכל כך הרבה להיטות והתמדה, לוּ לא שהם עצמם היו עקובים ממה שהוא הניגוד לפשטות, והוא ליפף כל ניע־מוח וכל התעוררות־לב שלהם, והם תמיד התלבטו בו, נאבקו עמו כעם פנייה צדדית, חוצצת ומעקלת, ומתוך יגיעת־נפש קשה ובלתי־סרה זו, עגמו ושיוועו לפשטותו של כינור המתנגן שהוא גופו אינו שומע צליליו, או גם ל“פשטות” שבקריאתו של הטובע, המוציא ראשו וצועק “הצילו”, והוא וצעקתו אז חד הם. אבל הם אף את קול־שוועתם זה עצמו לפשטות שמעו באזניהם, והוא רק הירבה נפתוליהם והעמיק ערגונם וכמיהתם לאותו אידיאל של “המאמין בפשטות, המתפלל ומקיים המצוות בפשטות”.

ומתגנבת השאלה: ומה, לו בא מלאך ובישרם: “שוועתכם נתקבלה. ואם נוח לכם – היום אתם הופכים להיות אותו יהודי בכל הפשטות שלו” – האם היו מסכימים?

לא! לא היו מסכימים. הם היו בוחרים להמשיך לעמוד במה שהם עומדים ולהאבק, משום

אך חידת חיים זו מוטב שכל אחד יחודנה לעצמו ויפתרנה בינו לבין עצמו, ויהא נשכר הרבה – –



מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!