רקע
שמואל יוסף פין
אל הקורא: סופרי ישראל – קבוצת מכתבי גדולי סופרי ישראל מימי הנשיא רב חסדאי בן שפרוט בימי המאה השביעית לאלף החמישי עד ימי הדור הזה

הננו נותנים לפניך אספת מכתבים פרי מעשי גדולי חכמי ישראל המשך זמן כאלף שנים, מיום שהחלו לכתוב על טהרת לשון העברית וצחות המליצה עד ימי הדור הסמוך לנו, הגיוני לבב חכמינו אשר בנו את בית ישראל, ונתנו לו אחרית ושחרית בחכמתם הגדולה באהבתם את תורתם, ושפת קדשם איש איש ממקום כבודו. והיה מעשי מכתבי החכמים המופלגים האלה לעיניך, עדיהם תתבונן, אל שפעת מלילותיהם אל חיו עריכת שפתיהם ואל יופי נאומיהם, ומלאת און לך לראות באורם, להתחמם בנחלתם, ואצלת לך גם מן הרוח אשר עליהם, ולשון למודים יותן לך. לדבר דבר על אפניו.

כי גם אם טובים הם ספרי טופסי המכתבים אשר חברו סופרי ישראל מעת אל עת ללמד לבני ישראל ידיעת כתיבת מכתבים לכל עת מצוא, לחדות פני אבות ובנים בבשורות טובות, לברך איש את רעהו בברכת יום הולדתם חתונתם ושמחת לבם, ולהשמיעם גם שמועות לא טובות על כל צרה שלא תבוא, ולנחמם מיגונם, וכדומה הרבה, הנה הלא יודה כל משכיל כי אינו דומה הלומד ידיעת הלשון, מערכת ההגיון ותפארת המליצה מפי עט סופר אחד אשר ישב לו מראש כמושבע ובא לדבר על דברים שונים, אשר אין לו חלק בהם ואין נפשו מלאה מהם, כשומע ומקשיב לקול מליצות חכמים רבים וכן שלמים אשר שאבו דבריהם ממקור לבבם, כנוח עליהם הרוח ובעצמת יד הזמן והמקום. האמנם לא ימלא הקורא במכתבים, אשר אנחנו עורכים לפניו, בילקוטנו הקטן הזה דברים מוכנים ועשוים לחפצי המחסורים השונים, אכן הלא תחת זאת ימלא בהם מליצות רמות ונשגבות, רעיונות עמוקים ונעלים, ננאומים נפלאים ונעימים, בענינים רבים ושונים ומהם יראה וכן ינסה כחו לעשות כאשר ישכיל. גן נחמד ונעים לפניו מלא עלי חמד ממבחר וטוב הלבנון כל פרי נחמד להשכיל ותאום לעינים, גם ציצים ופרחים בשלל צבעי רקמתים לוקחי לב ומרהיבי עין, והיה אם ישלח ידו ומלא לו דיו לעשות ולהסכין מטעמים באשר אהב.

זאת ועוד אחרת לנגד עיניו באספתנו הקטנה הזאת כי מלבד התועלת אשר יקבל הקורא ממלחצות סופרי הדורות, ילמד הנבון לדעת סדר מהלך השתלמות הלשון בדור דור, סגנון מליצת כל חכם וסופר בימים מקדם, ובדרך הלוכו, ישמע גם דברים אחרים מקורות ישראל וקורות החכמים והספרות בישראל, כי נושאי המכתבים הבאים בספרנו זה לקוחים מן המוצאות אשר מלאו את סופריהם בדורם, ומהשקפותיהם על עלילות הזמן. והיתה לו אם כן תועלת משנה בקריאת המכתבים אשר אנחנו שמים לפניו. אולם להיות ראש תכליתנו באספתנו, ידיעת עריכת המליצה, וידיעת סגנון הסופרים טפלה לה, אמרנו להשמיע כפעם בפעם מאמרים אשר מצאנו יתרים ובלתי דרושים לחפצנו, ונאומים ומבטאים אשר ראינום קשים להולמם. למען לא יכשלו הקוראים בהליכתם, ולמען תתענג נפשם על סדר המליצה היפה והנשגבה, באין מעצור.

והיה אם ימצא ילקוטנו הקטן הזה חן ושכל טוב בעיני הקוראים, הננו בעזרת השם להוסיף להם ברכה ממבחר מליצות סופרינו הגדולים, ומשיריהם הנפלאים בכל ענפי המליצה והשיר, וגודעה יד שפתנו הקדושה, ונגלה כבודה לעין כל משכיל.

ש' י' פ'


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 50110 יצירות מאת 2768 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 21350 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!