רקע
יעקב קלצקין
מחשבה בצבור

קצרי־דעת ומעוטי־תורה קשה עליהם קריאת ספרים בלי קול כלומר, העיון בספרים והאמירה שבלב, ודרכם לקרוא בעל־פה ולהשמיע את הדברים לאזניהם. מתוך שאינם רגילים לחשוב מחשבות ביחידות אלא בצבור, נקבע קשר של שיחה ביניהן, וכשהם באים להבין פרוש המלים, מתעוררים בהם כלי־הדבור ומעוררים את המחשבה – חוזר ונקבע אותו הקשר המֵקל את תפיסת הרעיון.

יש סופרים שאינם מסוגלים לחשוב ביחידות אלא בצבור, והם חושבים דרך שיחה; חושבים עם כשהם מדברים אל הקהל, כותבים אליו. ומאחר שאינם יכולים להשיג את המחשבה באוירה הטהור, בבדידותה ובדממתה, הם מקדימים דבור למחשבה, והמחשבה נגררת תחלה אחרי הדבור. עד שהם מחזיקים בה מעמד ומגיעים להַלך את הדבור אחרי המחשבה: להביע אותה.

מרובים הספרים, שבעקרם אין דבריהם הבעה למחשבות, אלא מעין הקדמה להן, הקדמת דבור המכשיר את המחשבה, רץ לפניה ומדדה אותה לאחריו.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!