רקע
יעקב קלצקין
חוש־הזמן

הנך מקבל עליך בשכבך להשכים ולקום בשעה מסוימת, והרי אתה – אם נקבעה בנפשך החלטה זו כראוי – מתעורר אותה שעה בדיוק לפי שעונך שהסתכלת בו סמוך לשֵנה. האין עובדה זו מעידה די והותר על מציאותו של חוש מיוחד, חוש־הזמן?

שכחת איזה דבר בבית או ברכבת ולאחרי רגעים מספר נזכרת בו פתאם, אף־על־פי שלא אֵרע בינתים כלום ולא היה שום גורם לאותה הזדכרות. אבל אם תבדוק עצמך יפה תמצא, שבכל המקרים מעין אלו רֶוח־הזמן שבין שכחה וזכרון הוא תמיד משעור אחד וקבוע: הלה נזכר תמיד לאחרי חמשה רגעים, הלה תמיד לאחרי עשרה רגעים, וכדומה. כל אדם חוש־זמן מיוחד לו, אבל שעוריו מסוימים ומכוונים בכל איש ואיש.

שמא אתה מוצא באיזה אדם שנוי בנדון זה, לאמר שהוא נזכר תחלה לאחרי חמשה רגעים ועכשו לאחרי עשרה רגעים – דע, שאיזה שנוי חל בחוש־הזמן שלו; פעמים והוא סִמן לאיזה לקוי בחוש זה, לאיזו פגימה בשעון הנפשי של האדם.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!