רקע
יעקב קלצקין
[קסמי האשה הם חידה לה לעצמה]

קסמי האשה הם חידה לה לעצמה, לפי שכל מציאותם היא בדמיונות הגבר. כמעט כל אשה תמהה ושואלת בחדרי נפשה: משום־מה הוא להוט אחרי כל־כך? מה מצא בי? הוא רואה בי מהרהורי לבו ומעריצני – ואני מה אני?

כמעט כל אשה חשה במָכות ערכה ובעלבון שבטבע בריתה. ולא כל־שכן שאין היא מכבדת את חברותיה ואינה עלולה להבין, מפני מה זכתה זו או זו להערצתם ולאהבתם של הגברים.

מכאן קנאה המרובה של אשה בחברתה – מחמת שאינן מוצאות טעם להצלחתן ותולות אותה באיזה מקרה, באיזה קסם חיצוני, המכשף את הגבר ומוליכו שולל; ובכך טיבה של קנאה, שהיא גדֵלה במקום שהמקרה שולט או נראה כשולט.

מכאן גם המבוכה של האשה ביחס לגבר. מחמת שהיא חשה בפחיתותה וקסמיה הם חידה לעצמה, היא רואה את עולמו של הגבר כעולם של דמיונות־שוא ומבקשת לה דרך את חולשתו הסתומה של זה על־ידי כל תכסיסי התגנדרות העשויים לעורר בו אילוזיות יפות – ואינה בטוחה בכלי־זינה, הואיל ואין לה אמונה בכח עצמה אלא מנחשת בחולשתו של זה. תדע, כל תכסיסי התגנדרות הם תכסיסים מתוך מבוכה.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!