רקע
גרשון שופמן
היינה ובת התליין

בזכרונותיו מספר היינה על אהבתו הראשונה, בהיותו בן שש־עשרה. היתה זו אהבה לבת תליין, יוזפה שמה, בת שש־עשרה אף היא. “שׂערה היה אדום כדם וירד במחלפות ארוכות על כתפיה, עד כי יכלה לקשרן יחד מתחת לסנטרה, אבל זאת שיותה לה מראה כאילו נחתך צוארה והדם מפכה מתוכו בזרמים אדומים…”

ואהבה זו היא שהשרתה לפי דבריו, את רוח שירתו הראשונה, אותם שירי החלומות, בהם ראה את הנערה תופרת תכריכים לו, מתקינה ארון־מתים בשבילו וגם חוצבת לו קבר. האם לא היה זה מין חזון לאחרית הימים?

פעם, בהיותם לבדם בבית, הראתה לו הנערה את חרב אביה, בה נערפו מאה פושעים. היתה זו חרב גדולה מאד, “ולמרות זרועותיה הצנומות, נופפה אותה הנערה בכל עוז, ומפני שלא יכלה להתגונן מיראה פן תפגעני בפלדה הפאטאלית, על כרחה הניחה לי לחבק את ירכיה הדקות ולנשק את שפתיה הסרבניות…”

הנה כי כן ספגה בת התליין אדומת־השער את נשיקות היינה הראשונות – והחרב הגדולה רוַת־הדמים בידיה.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!