רקע
גרשון שופמן
צ'רנישבסקי ודוסטוֹייבסקי

בקראי באחת מחוברות “מבפנים” את המסה הנאה והלבבית של כסֶניה על צ’רנישבסקי (1828–1889), אדם בעל נשמה גדולה ואחד ממכונני הצעדים הראשונים של המהפכה הרוסית (ידועה ההשפעה העצומה של הרוֹמן שלו “מה לעשות?” בשעתו), נזכרתי בהליכת דוסטוייבסקי אליו, עליה זה מספר ב“יומן הסופר”.

בוקר אחד מצא דוסטוייבסקי פּרוֹקלמציה תלויה בכף המנעול של דלת מעונו. “אל הדור הצעיר”. יוצר “החטא וענשו” נבעת. הנה, הנה מתחיל הדבר, אשר יגוֹר כל כך ושתוצאותיו מי ישוּרן?!

כידוע, היה הוא עצמו בנעוריו מעורב בחוג מהפכני וגם נדון למות וכבר עמד לפני הגרדום, ורק ברגע האחרון קיבל חנינה ונשלח לסיבּיר, לקטוֹרגה, אבל במרוצת הימים, בעקב נסיבות מסוימות, נהפך עליו לבו. בנאומו הידוע על פּוּשקין הוא מדגיש את הרעיון, שאין ליהנות מבנין־אושר, אם ביסודו טמון אפילו הרוג אחד בלבד, ובמאמרי פולמוס כלפי “המערביים” הוא מדבר רתת על “התזת הראשים” של המהפכה הצרפתית. והנה פּרוקלמציה מרדנית על עצם דלתו! הרי שהדבר מתחיל גם כאן, גם כאן!..

"… לפנות ערב נמלכתי פתאום והלכתי אל צ’רנישבסקי. קודם לא ביקרתי אצלו וגם הוא לא ביקר אצלי.

אני זוכר, שזה היה בחמש אחרי הצהרים. מצאתי את צ’רנישבסקי בביתו יחידי, והוא פתח לי בעצמו. קיבלני בסבר פנים והביאני לחדרו.

– ניקוֹלאי גברילוביץ, מה זה? – והוצאתי את הפּרוקלמציה.

הוא נטל את זו, כאילו לא ידע עליה כלל, וקרא אותה. היו בה שורות עשׂר.

– נו, ובכן? – שאל בחיוּך קל.

– – אבל בכל אופן צריך לעצור אותם, ויהי מה. מלה שלך רבת־משקל היא בעיניהם ובדעתך יתחשבו".

ברוח זו נמשכה השיחה עוד כמה רגעים, עד שמישהו צילצל בדלת ודוסטוייבסקי הלך.

פגישה מענינת היתה זו. התנגשות שתי השקפות־עולם בראשיתן. לדוסטוייבסקי נדמה היה אז, שהא יצליח לעצור את התנועה בעצם נביטתה, אם אך ילך אל צ’רנישבסקי ויוכיחהו וידבר על לבו.

כמאה שנה חלפו מאז. רוצה הייתי לראות את שניהם קמים מקבריהם ורואים את רוּסיה החדשה. מה היו אומרים זה לזה עכשיו?!


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48105 יצירות מאת 2674 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!