רקע
גרשון שופמן
על מוֹפסן

בנובילה ולא ברומן בא כוחו לידי גילוי, לידי מעוף. כאן היה למורה־דרך והקים אַסכוֹלה. בכל אומה ולשון נתרבו ההולכים בעקבותיו והמטשטשים בעיני הקורא את מקוריותו. בכל זאת עוד נשאר אצלו עד היום דבר־מה שלו, אשר נבצר מאחרים, בחינת “אצבע אלוהים”, שהחרטומים בלהטיהם לא יכלו לה.

כל מיני טרגיזמים וקוֹמיזמים, העלולים לעלות על דעתך, בגשתך לכתוב נובילה – כבר קידמך מוֹפּסן!.. כל נושא בר ערך כבר תפוס בידיו. ואיזה כוח בטיב התפיסה ובטיב המסירה!

את שטף הסינה אנו חשים עם מגע עטו בנהר־מולדתו זה ואת נשימת הים – בתארו את הים. נאמן־בית היה בכפר כמו בכרך. את האיכר ואת עבדו ואמתו הכיר במפולש, ובהוּמור דק מן הדק עיצב את דמותם. אויר שדות מזה ואדי פּאריס מזה. פאריס! אלה הלילות הכבדים בבּוּלברים בחוץ, ובמעון־הרווק בבית. איש לא מסר כמוהו את הבדידות, את הסיוטים הכרוכים בה, את פחד ההויה. על פני תהומות צעד – וסופו הוכיח.

הזוכרים אתם את היער בסתיו ב“הילדה רוק”? אותו יער קודר, בו אונסה ונרצחה הילדה בת השתים־עשרה. אותה נשירת העלים־הדמעות לפנות ערב, עם חשכה. “הוא (הפושע) אץ על פני האזוב הלח והרך, ושפעת עורבים, שבאה ללון בראשי האילנות הגדולים, המריאה לשמים כצעיף אֵבל ענקי המתלבט ברוח”…

זהו מוֹפּסן.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!