1, אֹת, ש"ז, מ"ר אוֹתוֹת, אֹתוֹת, — א) רשם עשוי בבשר האדם או דבר אחר לסמן מה, Zeichen; marque; sign : וישם יי' לקין אוֹת לבלתי הכות אתו כל מצאו (בראש' ד טו). והיה הדם לכם לְאֹת על הבתים אשר אתם שם וראיתי את הדם ופסחתי עלכם (שמות יב יג). איש על דגלו בְּאֹתֹת לבית אבתם יחנו בני ישראל מנגד סביב לאהל מועד (במד' ב ב). — ב) *מטלית מבגד שהצובע מנסה בו אם יקלט הצבע: אין לוקחין מן הצבע לא אותות ולא דוגמות ולא תלושים של צמר (ב"ק קיט:). אותות2 הגרדין ואותות הכובסין אסורות משום כלאים (כלא' ט י). — ג) סימן מוחשי לדבר שאי אפשר לראותו בעין, Zeichen; signe; sign : את קשתי נתתי בענן והיתה לְאוֹת ברית ביני ובין הארץ (בראש' ט יג). אך את שבתתי תשמרו כי אוֹת הוא ביני וביניכם לדרתיכם לדעת כי אני יי' מקדשכם (שמות לא יג). — °אוֹת כָּבוֹד, עי' כָּבוֹד. — ד) זכרון למעשה שעבר, Erinner, zeichen; signe comm.; sign of .remem: והיה לך לְאוֹת על ידך ולזכרון בין עיניך וכו' כי ביד חזקה הוצאך יי' ממצרים (שמות יג ט). והרימו לכם איש אבן אחת וכו' למען תהיה זאת אוֹת בקרבכם וכו' אשר נכרתו מימי הירדן מפני ארון ברית יי' (יהוש' ד ה-ז). — ה) ראיה והוכחה לאמת דבר, Beweis; preuve; proof : וזה לך הָאוֹת כי אנכי שלחתיך (שמות ג יב). כי יקום בקרבך נביא או חלם חלום ונתן אליך אוֹת או מופת ובא הָאוֹת והמופת אשר דבר (דבר' יג ב-ג). ועתה השבעו נא לי ביי' כי עשיתי עמכם חסד ועשיתם גם אתם עם בית אבי חסד ונתתם לי אוֹת אמת (יהוש' ב יב). וזה לך הָאוֹת אשר יבא אל שני בניך אל חפני ופינחס ביום אחד ימותו שניהם (ש"א ב לד). ויאמר חזקיהו אל ישעיהו מה אוֹת כי ירפא יי' לי וכו' ויאמר ישעיהו זה לך הָאוֹת מאת יי' כי יעשה יי' את הדבר אשר דבר הלך הצל עשר מעלות אם ישוב עשר מעלות (מ"ב כ ח-ט) — ו) סימן למקרה טוב או רע, Vorzeichen; présage; presage : כאשר הלך עבדי ישעיהו ערום ויחף שלש שנים אוֹת ומופת על מצרים ועל כוש כן ינהג מלך אשור את שבי מצרים ואת גלות כוש נערים וזקנים ערום ויחף (ישע' כ ג-ד). ואתה קח לך מחבת ברזל ונתתה אותה קיר ברזל בינך ובין העיר והכינתה את פניך אליה והיתה במצור וצרת עליה אוֹת היא לבית ישראל (יחזק' ד ג). הנה אנכי והילדים אשר נתן לי יי' לְאֹתוֹת ולמופתים בישראל (ישע' ח יח — ז) מעשה פלא יוצא מגדר הטבע והרגיל, נס, מופתWunder; prodige; miracle, : כי אם אינך משלח את עמי הנני משליח בך ובעבדיך ובעמך ובבתיך את הערב וכו' למחר יהיה הָאֹת הזה (שמות ח יז-יט). ואת המטה הזה תקח בידך אשר תעשה בו את הָאֹתֹת (שם ד יז). ויקרא משה אל כל ישראל ויאמר אלהם אתם ראיתם את כל אשר עשה יי' לעיניכם בארץ מצרים לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו המסות הגדלת אשר ראו עיניך הָאֹתֹת והמפתים הגדלים ההם (דבר' כט א-ב). מכין הרים בכחו נאזר בגבורה משביח שאון ימים שאון גליהם והמון לאמים וייראו ישבי קצות מֵאוֹתֹתֶיךָ (תהל' סה ז-ט) לא זכרו את ידו יום אשר פדם מני צר אשר שם במצרים אֹתוֹתָיו ומופתיו בשדה צען ויהפך לדם יאריהם ונוזליהם בל ישתיון (שם עח מב-מד). — ח) מחזות מוזרים בטבע יוצאים מגדר הרגיל: ausserord. Erscheinung; phénomène; extraordin. phenomen : אל דרך הגוים אל תלמדו וּמֵאֹתוֹת השמים אל תחתו (ירמ' י ב. — ועי' סִמָּן.
1 בערבית אָיַה آية סמּן ומופת. ובארמית וסורית אָתָא. באשורית אתּוּ, מן אתה במשמ' ראה, והכונה בו לפי השערת חכמי לשון האשורית דבר הנראה (מלון אשורי דליץ ומוס ארנולד), אך השערה זו עודנה מוטלת בספק. לפי דעת קניג מן אוה, במשמ' עשה גבול, ועברה המלה דרך מדרגות אלה: אוה אַוְתְ, אות, וע"י שכחת הלשון נהגה בתו המשקל כמו לו היתה שרשית.
2 ופרש הר"מ שם: הם סימני האורגים וכובסי הבגדים שהם עושים סמנים בבגדיהם כדי שלא יתערבו.