אֵצֶל

1, כנ', אֶצְלִי, אֶצְלוֹ, אֶצְלָהּ, אֶצְלְךָ, אֶצְלֵינוּ, אֶצְלָם, — א) מלת יחס המקום, קרוב אל, על צד, neben; auprès; à côté de; near : והנה שבע פרות אחרות עלות אחריהן וכו' ותעמדנה אֵצֶל הפרות על שפת היאר בראש' מא ג. והשליך אתה אֵצֶל המזבח ויק' א יו. הישב בערבה מול הגלגל אֵצֶל אלוני מרה דבר' יא ל. ויציגו אתו (את הארון) אֵצֶל  דגון ש"א ה ב. וישבת אֵצֶל  האבן האזל שם כ יט. אבן הזחלת אשר אֵצֶל  עין רגל מ"א א ט. לשכת בני חנן וכו' אשר אֵצֶל  לשכת השרים ירמ' לה ד. והנה אופן אחד בארץ אֵצֶל  החיות יחז' א יה. ועל בגדים חבלים יטו אֵצֶל  כל מזבח עמו' ב ח. — ובקרבת מקום: ותבא להם השמש אֵצֶל  הגבעה אשר לבנימן שופט' יט יד. וכל בית שאן אשר אֵצֶל  צרתנה מ"א ד יב. ביום ההוא יהיה מזבח לה' בתוך ארץ מצרים ומצבה אֵצֶל  גבולה ישע' יט יט. וישבו בגרות כמוהם אשר אֵצֶל  בית לחם ירמ' מא יז. וְאֵצֶל  כל פנה תארב משלי ז יב. — ומֵאֵצֶל : ודוד קם מֵאֵצֶל הנגב ש"א כ מא. וסף השער מֵאֵצֶל אולם השער יחזק' מ ז. — ובכנ': ותקח את בני מֵאֵצְלִי מ"א ג כ. ואיש היה עמד אֶצְלי יחזק' מג ו. ובנה אֶצְלוֹ ציון שם לט טו. לשכב אֶצְלָהּ בראש' לט י. והחמור עמד אֶצְלָהּ מ"א יג כד. ובלכת החיות ילכו האופנים אֶצְלָם יחזק' א יט. — ואחרי פעל מורה תנועה אל המקום, במקום אל: בראשונה היו שולחין אצל בעלי בתים שבמדינות מע"ש ה ח. אחד מאלו בא לו אצל אלו ואחד מאלו בא לו אצל אלו וכו' פסח' ט י. גוזרני עליך שתבוא אצלי במקלך ר"ה ב ט. בא לו אצל ר' דוסא שם. לא רצו (האחים ליבם) חוזרין אצל גדול יבמ' ד ה. קדם הוא אצל אשתו או ששלח אצלה שליח גיט' ד א. וכשבא אצל אביו אמר לו וכו' ב"מ ז א . המחהו אצל חנוני או אצל שולחני שם ט יב. בזמן שהנכסים מרובין הזכרים דוחין אותו אצל נקבות נכסים מועטין הנקבות דוחות אותו אצל זכרים ב"ב ט ב. זה מושך אצלו וזה מושך אצלו סנהדרין ז ב. וכשבא הדבר אצל חכמים וכו' נז' ה ד. למלך בו"ד שכעס על בנו והלך לו הבן ההוא אצל אוהבו של מלך ספרי, בהעלתך פו. למלך שבא אצל בניו לפרקים כל אחד ואחד אמר אצלי הוא שורה שם, וזאת הברכ' שנב. הרי שבא בעה"ב ומצאו ואמר לו כלך אצל יפות תוספ' תרו' א ה. מדת בו"ד הולך אצל עושה צלמים ואומר לו עשה לי צורתו של אבא מכי' שירת' ח. אמרו הסדומיים אין אנו צריכים שיבוא אדם אצלינו שם שם ב. דרכה של אש שאם קרב אדם אצלה נכוה שם בחודש, ד. באותה שעה נכנסו  מלכי אומות העולם אצל בלעם שם ה. הלכה (אחר שנתקדשה) אצל חכם והתירה מקודשת כתו' עד:. כשהוא (הבעל) כועס עליה אומר לה לכי אצל כתובתיך שם פב:. שלח יוחנן בן בג בג אצל ר"י בן בתירה לנציבין קידו' י:. — ואמר ב"ס: אל תעמידהו (את השונא) אצלך למה יהדפך ויעמוד תחתיך ב"ס גני' יב יב. — ב) ברשותו, בידו, בביתו, bei; chez; with: ויעזב בגדו אֶצְלִי בראש' לט יה.  ואהיה אֶצְלוֹ אמון משלי ח ל. — ובמשמעה זו רב השמוש בו בלשון: מתארח אצל עם הארץ דמאי ב ב. המפקיד פירותיו אצל הכותי שם ג ד. המדיר את חבירו שיאכל אצלו שם ד ב. גזל פרה ונתעברה אצלו וילדה רחל ונטענה אצלו וגזזה משלם כשעת הגזלה ב"ק ט א. הרי חיטיך עשויות עלי בשלשים דינרים והרי לך אצלי בהן יין ב"מ ה א. פועלין שהיו עושין אצל בעל הבית תוספ' ברכ' ה כד. יתומין שסמכו אצל בעה"ב שם תרומ' א יב. לוה הימנו והחזיר לו מעותיו והיה משלח לו ואמר בשביל מעותיו שהיו בטלות אצלי זו היא רבית מאוחרת ספרי, כי תצא רסג. מנה לו אצל פלוני מכי' כספא, כ. היו כל חכמי ישראל מסובין אצלו שם עמלק א. עשרה כדי שמן מלאים יש לי אצלך כתובו' קח:. — ג) *ביחס לו, בין, בקרב, °בדעתו, בטבעו, במנהגו: כל טובתן של רשעים אינה אלא רעה אצל צדיקים נזיר כג:. הרי מזון יוצא מאצלנו וכסף וזהב ואבנים טובות ומרגליות יוצאות מאצלנו מכי' שירתא, ב. אמור להם שאני הוא הידוע אצלם מצד הקבלה שקבלו מאבותם חו"ה, היחוד י. צורת הנפש בלעדי הגוף איננה ידועה אצלינו שם הבטחון ד. שאינה מקבלת אצל הבורא  שם יחוד  המעשה. ושבו השכליות והשמעיות אצלם2 שוים בהערה עליהם שם עבוד' אלה' ג. הכחות ההם המפורסמים אצל ההמון הראות והשמע וכו' ח' פר' להרמב"ם א. ואינו מופת גוזר אלא אצל מי שלא ידע ההבדל וכו' אמנם אצל מי שיודע וכו' מו"נ א עא. והנה טוב אצלי שאשלים דעת הפילוסופים וכו' שם ב ב. ואיננו נכון אצלי כי האצילות יהיה המשכה או הנחה וכו' רמב"ן במדב' יא יז, ר"ל בעיני. כי הוא (השם אצילות) אצלם לשון המשכה   שם. וכן הוא (אלהים) נעלה אצל הפילוסופים מידיעת חלקי הדברים ר"י אבן תבון, כוזרי א א. מה שהתקבל אצל כל אדם שהנפש ניתנה מלמעלה תגמ' הנפ' א:. ואחד הוא אצלם שיארע דבר זה לכל המין ר"י אלפאכר, אגרות המורה, 13. וממנו אצלו ואל אצילו השרש' לריב"ג, אצל, ר"ל לפי דעתו. עמדתי על זה והתבוננתי בו ונתאמת אצלי אמת שאין אחריו שום ספק ר"מ בן גבאי, עבוד' הקדש הקד'. בהיות נמנע אצלם  שיתהוה דבר מלא דבר ספורנו, אור עמים, ו.



1 בכנענית יצלת (בלוך), ובצורית אדלן, אצלינו , וסוברים רוב החכמים כי אֵצֶל זה נגזר מן אצל במשמעת חבור וקשור, אך זו גזרה רחוקה.

2 כמו השמוש שמשמש בערב' המלה ענדם عندم.

חיפוש במילון: