1, גִּבֹּר, ש"ז, מ"ר גִּבּוֹרִים, גִּבֹּרִים, — א) נפיל, יליד בן אלהים ובת האדם, גדול וגבה הקומה ואמיץ כח מאד, Held; héros; hero : הַנְּפִלִים היו בארץ בימים ההם וגם אחרי כן אשר יבאו בני האלהים אל בנות האדם וילדו להם המה הַגִּבֹּרִים אשר מעולם בראש' ו ד. — ב) אדם מצֻין בכחו וגבורתו, mächtig; puissant` mighty: הוא (נמרוד) החל להיות גִּבֹּר בארץ בראש' י ח. וראה שאול כל איש גִּבּוֹר וכל בן חיל ויאספהו אליו ש"א יד נב. — ובבע"ח: ליש גִּבּוֹר בבהמה ולא ישוב מפני כל משלי ל ל. — וביחס לאלהים, בעל יכלת ועצמה: כי יי' אלהיכם הוא אלהי האלהים ואדני האדנים האל הגדל הַגִּבֹּר והנורא דבר' י יז. — ומ"ר סמי': ברכו יי' מלאכיו גִבֹּרֵי כח עשי דברו במקור נדפס 'דבררו'תהל' קג כ. — *ובהשאלה: איזהו גבור הכובש את יצרו אבות ד א. — ובפרט מי שיש לו גבורת מלחמה: כי ידע כל ישראל כי גִבּור אביך ש"ב יז י. ואבד מנוס מקל וחזק לא יאמץ כחו וְגִבּוֹר לא ימלט נפשו עמוס ב יד. כתו אתיכם לחרבות ומזמרותיכם לרמחים החלש יאמר גִּבּוֹר אני יואל ד י. למה תהיה כאיש נדהם כְּגִבּוֹר לא יוכל להושיע ירמ' יד ט. — ובכנ': ויראו הפלשתים כי מת גִּבּוֹרָם (גלית) וינוסו ש"א יז נא. — ומ"ר: אתה ידעת את אביך ואת אנשיו כי גִבֹּרִים המה ומרי נפש המה כדב שכול בשדה ש"ב יז ח. כְּגִבּוֹרִים ירצון (הארבה) כאנשי מלחמה יעלו חומה יוא' ב ז. — ובהתול: הוי גִּבֹּרִים לשתות יין ואנשי חיל למסך שכר ישע' ה כב. — וכנ': אני צויתי למקֻדשי גם קראתי גִבּוֹרַי לאפי עליזי גאותי ישע' יג ג. מדוע ראיתי המה חתים נסוגים אחור וְגִבּוֹרֵיהֶם יֻכתו ומנוס נסו ירמ' מו ה. מגן גִּבֹּרֵיהוּ2 מאדם נחום ב ד. — ועם חַיִל: ויפתח הגלעדי היה גּבּוֹר חיל שופט' יא א. ויאמר אליו יי' עמך גִּבּוֹר הָחָיִל שם ו יב. ואתם תעברו חמשים לפני אחיכם כל גִּבּוֹרֵי הַחַיִל יהוש' א יד. גִּבּוֹרֵי חֲיָלִים דהי"א ז ה. — ג) שם לאחד מגדודי הצבא של דוד: ונתן הנביא ושמעי ורעי וְהַגִּבּוֹרִים אשר לדוד לא היו עם אדניהו מ"א א ח. ויצאו אחריו אנשי יואב והכרתי והפלתי וכל הַגִּבּוֹרִים ש"ב כ ז. ואלה ראשי הַגִּבּוֹרִים אשר לדויד דהי"א יא י. — ד). — °השתמשו הסופרים החדשים בשם זה לכנוי להיותר חשוב באישים שבספור מהספורים, שעליו סובב עקר מעשה הספור: יוסף הוא הגבור בפרשות מקץ ויגש. — ולנק' °גִּבּוֹרָה, אסתר היא הגבורה של מגלת אסתר. — ו°גבור היום, באיש שהכל מדברים בו ועוסקים בו ביום הנכחי: פלוני הוא גבור היום
1 משרש גבר, ע"ש. בערב' ג'בּאר جْبَّار, גדול, חזק, עריץ. ויש לשער כי בתחלה הונח ש"ת זה להיצורים הדמיוניים של האדם הקדמון, בני האלהים, ואח"כ להיצורים הטבעיים.
2 יש נוסחאות גבורֵהוּ חסר.