גִּבֵּן

1, ת"ז, לנק' גִּבֶּנֶת, מ"ר גִּבְּנִים, גִּבְּנוֹת, — א) מי שגביניו ארוכים: או גִּבֵּן2 או דק או תבלול בעינו (ויקר' כא כ). — ב) °בעל חטטרת3, bucklig; bossu; humpbacked, — ובמשמע' זו רוב שמושו בלשון: ראשו (של הלולב) כפוף כאגמון דומות לאיש גבן (רש"י סוכ' לא:). הנניח לעולם הנשמות לכל גבן ואיש בעל חטוטרה (עמנ', מחברת ח). — ומ"ר: ותצא האומנת ותמצא גבן אחד ובידו תוף וחליל וכו' ויאמרו לו חבריו הגבנים אם לא תוליכנו עמך עתה נגלה הדבר (משלי סנדבר). מי שמפני טוסי (שעול) נעשה גבן זה ימות מהר (אוצה"ח, ר"י צהלון ה ו). — ג) °ש"ז, מין דג: הגבן הוא מין אחד במשפחתו ונכר היטב בגבו הגבנוני הרבה עיניו גדולות ובמקום מכסה האוזן נמצא לו קרום רחב הפרוש עד סנפירי בטנו מראהו ממעל ירוק כזהב ומצדיו כלבנת הכסף קשקשיו קטנים מאד משכנו בנהרות הודו (תוה"א לשינהק, מער' הדגים ד לא)



1 משקל אִלֵּם, גִּבֵּחַ, חִגֵּר, ומהשם גָּבִין.

2 (בכורות ז ב): אין לו גבינים אין לו אלא גבין אחד זה הוא גבן האמור בתורה.  ר' דוסא אומר כל שגביניו שוכבין, אך כבר רמו על זה שם ודחוהו. ולדעת רבי דוסא הסכים ר"י קמחי בספר הגלוי.

3 ואמרו בגמרה בכורות מג: אלא (גבן הוא) ששדרתו עקומה וכך פרשו שם מה שפרש רבי חנינא בן אנטיגנוס גבן שיש לו שני גבין ושתי שדראות, והסכים לזה ריב"ג והרד"ק, וקצת החדשים (ברט ואחרים). ואמר ברט כי שרש גבן בעברית דומה להשם ג'בל جَبَل בערבית, שכונתו הר, וג'בלה جَبْلَة הוא חטטרת. ומזה לפי דעתו גבנון עי"ש. 

חיפוש במילון:
ערכים קשורים