א. דֶּגֶל

1, ש"ז, בכנ' דִּגְלוֹ, מ"ר דְּגָלִים, סמי' דִּגְלֵי, דְּגָלָיו, — א) פלוגה גדולה מפלוגות הצבא: Abteilung; division; company: וחנו בני ישראל איש על מחנהו ואיש על דִּגְלוֹ2 לצבאתם (במד' א נב). איש על דִּגְלוֹ באתת לבית אבתם יחנו בני ישראל מנגד סביב לאהל מועד יחנו והחנים קדמה מזרחה דֶּגֶל מחנה יהודה לצבאתם (שם ב ב-ג). כאשר יחנו כן יסעו איש על ידו לְדִגְלֵיהֶם (שם יז). כן חנו לְדִגְלֵיהֶם וכן נסעו איש למשפחתיו על בית אבתיו (שם לד). המעביר ד' אמות בר"ה מקורה פטור לפי שאינו דומה לדגלי מדבר (שבת צח.). והיו כולם (המלאכים) עשויים דגלים דגלים (מד"ר במד' ב)כדגלים של מעלה כגון מיכאל ודגלו גבריאל ודגלו (שם שה"ש, מי זאת). — °חתיכה של אריג יקשרוה בראש הנס לסימן, לצין על ידי הגון המיוחד והצורה עם מעם, סיעה מסיעה, וכדומה, Fahne; drapeau; flag: כרוממות הדגל ופרסומו (השרשים לריב"ג, דגל). וקדמונינו אמרו שהיה לדגל ראובן צורת אדם וכו' ובדגל יהודה צורת אריה כי בו המשילו יעקב ובדגל אפרים צורת שור מטעם בכור שור ובדגל דן צורת נשר (ראב"ע במד' ב ב). — ועצם הנס, °הבד שהגדיל תלוי בו: כל דגל יהיה לו אות מפה צבועה תלויה בו צבעו של זה לא כצבעו של זה (רש"י במד' ב ב). — ואמר המשורר: מדתי אזן תאטמו, ממצותי עין תעלימו, דִּגְלֵי און לכם תרימו, הן לריב ומצה תצומו (רמב"ע, למוסף יוה"כ). — ופשט השמוש בהשם דֶּגֶל בספרות ובדבור רק במשמעת חתיכת האריג שבנס או הנס והאריג יחד: בעזר אלוה נלכה בדגלים למלחמה (מצוד' דוד תהל' כ ו). — ואמר המשורר: על שדמות שונם קם שאון וסער. שם תרנה מלחמה שופר יריע, וחניתות הורקו כעצי היער, אף הוד נחרת סוסים ארץ יבקיע, קול גלגל כרעם ירגיז שמים, וּדְגָלִים נוססים עין שמש יחשיכו (יל"ג, אדו"מ ח). — ג) דבר עשוי מפח וכדומה בצורת דגל קצת וסובב על צירו במקום גבוה, על הגג וכדומה, לראות על פיו תפנית הרוח, Windfahne; girouette; vane: תשים פח אחד כעין דגל או כל דבר קל התנועה מהרוח יודע בנקל מי זה ואיזהו הרוח הנושב בכל רגע כי בנשיבה קלה וקטנה יניע עמו הדגל ויהפך עצמו לצד האחר (מעשה טוביה, הגלגלים כג).



1 בערב' דַגַאלַּה دَجَالّة, קבוצה עצומה של אנשים.

2 כמו איש על מחנהו. ותרגם דגלהו טקסיה, ורסע"ג: מרכזה. וכן נראה מכל מקום שהשתמשו בו בתלמוד ומדרשים כי היתה כונתם בהשם דגל לעצם המחנה שהתאחדו בו שלשה שבטים יחד. וכן החליט בוכמן גרי (JQR 99). ואולי נסתעף אחרי כן המושג השני של מלה זו, מפני שכל פלוגה ופלוגה של ארבעה שבטים היו מצוינים באותות ובדגלים. והחדשים מפרשים דגל כפרוש הנהוג, במשמעה השנית: נֵס. אבל, העדר השם דֶּגֶל במשמעה זו בלשון ערב' מעיד כי אין משמעה זו עקרית וקדומה בלשון, כי למושג קדום כזה טבע הדברים מחיב שיהיה בשתי הלשונות אותה המלה, או לפחות שתי מלים דומות זו לזו במשמעתן, ובאמת יש בערב' מלה דומה לעברית והיא עַלַם عَلَم שהיא דומה להשם אֹתות בעברית, ויש עוד מלה והיא רַאיַה رَايَة מן ראה, אבל אין המלה דגל משמשת כלל במשמ' זו.

חיפוש במילון: